Gå til innhold

E46 320D manuell til digital klima

c_h_k
 Share

Anbefalte innlegg

Dette var interessant.

Da jeg fikk min 318i (2000 mod) i nov. 1999, ble bilen levert med dette klimaanlegget (manuell klima).

uhmg8fgqgfhj0il8zrab.jpg

Jeg hadde bestilt automatisk klima som på bildet under, men det fikk jeg altså ikke.

jf63xdwyf5pslj711trv.jpg

Da jeg ba om å få korrigert/ettermontert dette, fikk jeg beskjed hos Stenshagen at dette ikke var mulig da det manuelle og automatiske klimasystemet var helt forskjellig. Blant annet manglet temperatursensorer med kabling i tak og i fotrommet for fører (er visst 3 følere for autoklima).

Endte derfor opp med prisavslag for mangelfull leveranse.

Selv om klimaanlegget er manuelt er spjeldene elektrisk styrt som også nevnt tidligere i tråden, men hvordan fungerer temperaturstyringen?

Blir det bra med den ene sensorenen i selve panelet, eller må de 2 andre sensorene også monteres for skikkelig styring?

Eller bløffet bare Stenshagen, skal det kun være èn sensor? :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har også en 318, 2000 modell Aquarius, og hos meg var det altså bare å skifte panel. Etter det jeg kan se fungerer det utmerket. Stemmer muligens at det ikke er sensorer andre plasser en på panelet, men etter min mening fungerer dette bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbgchbvmr86ninde7uqp.jpg

Ble en helt annen bil jo :lol:

Status nå er at nesten alt virker. Får ikke helt styrt lufta der jeg vil.

Får luft til vindu og bena, men ikke midt på. Skal forske litt på det utover vintern. Men enn så lenge, mye mye bedre en den analoge.

Mulig det kun er en software endring. Styrer jo de samme greie med den analoge også. Så det å bruke 20-30K hos BMW høres helt villt ut. Da har dem god times pris hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut litt mer ang overgang fra Manuell klima til Automatisk.

Står jo følgende på KOED:

Klimaautomatik eftermontering www9716 NOK 3.624,00 / NOK 4.530,001 Kjøp stk.

Til følgende modeller:

Alle modeller, Med Air-condition (Option=S530A)

Information:

- Med dette sæt opgraderer du dit manuelle aircondition anlæg til klima automatik. Kendetegnet ved trykknapper frem for drejeknaller

- Begegn ca. 6-Timer i installationstid

- Efter endt montering skal bilens computer kodes for at det kommer til at virke.

- Kodning foregår hos BMW, mod et vederlag.

q0e9s71fabyo8ex1ul1s.jpg

Status er da slik:

Jeg får temp, viftefart, AC, resirk osv til å virke med automatisk klima.

Det som ikke virker er styring av luft. Da MÅ man bytte motorene som styrer spjeldene.

Årsaken til dette er at med manuell kan man kun ha 2 spjeld åpne, mens på automatisk kan man jo ha alle 3 åpne. Dette er ikke kompatibelt mellom manuell->automatisk.

Så sorry folkens, skal man gå fra manuell -> automatisk må man mer en å bytte panelet.

Merk: Slik du setter den manuelle før du tar den ut, slik vil den være konstant på automatisk. Så for min del så er det OK slik det er.

Får nå luft på vindu + beina. Bruker nesten aldri den midt på uansett.

Men kommer til å spare opp litt for å gjøre jobben skikkelig.

Men det koster garantert ikke 20-30K :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk: Slik du setter den manuelle før du tar den ut, slik vil den være konstant på automatisk. Så for min del så er det OK slik det er

så ikke denne:-)... så om man lar det manuelle stå på luft mot hode før demontering... så vil den komme der når man trykker på auto etter man bytter om?

isåfall er jo det løsningen for de som MÅ HA dette...

fungerer knappene ellers? f.eks luft ned til beina knappen, går den til beina, eller har de blitt stokket om slik en her inne opplevde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tilbakemld! men var desverre det jeg fryktet...

kjennern.. kan bli varmt for deg i sommer da? ingen kald luft mot hodet:p

gruer meg til å begynne på dette... blir mye demontering... :-(

Får ikke styrt noe i det hele tatt hehe. Står låst til vindu + bena nå.

Og til sommern så skal taket av så da trenger jeg ikke kald luft der 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier dette her. Hos meg virker det meste etter min mening vertfall.

1. Velger jeg feks 17 grader, kommer det kjølig luft fra anlegget. Velger jeg feks 26 grader blir luften varmere. Kan jo selvfølgelig umulig vite om gradene stemmer helt, men er mer en godt nok for meg. Kommer også luft fra alle ventilene.

2. Velger jeg at det skal blåse mot vinduet for å fjerne dogg, funkerer dette utmerket.

3. Velger jeg at varmeelementet i bakruta skal skrues på, fungerer dette.

4. Automatisk å manuel styrke på lufttrykket fungerer fint

5. Virker for meg som luftretningsfunksjonen fungerer også.

Resten av funksjonene har jeg ikke testet skikkelig enda, så de kan jeg ikke gi noe tilbakemelding på.

Til slutt vil jeg bare si at av egen erfaring var de knappe 700 kronene jeg betalte for det automatisk panelet verdt hver eneste krone, selv om kanskje ikke alle funksjonene fungerer helt som de skal, noe jeg forøvrig ikke har fått noen indikasjoner på vertfall. Det kan også være verdt å få med at jeg kjøpte et panel som var av samme modell som min egen. En 318, 2000 modell Sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte til pre facelift modell jeg. Skal være det samme.

Får styrt alt bortsett fra retning på luft. Men skal inn å sjekke om det kun holder med en "software" oppgradering først. Men etter det jeg fant ut så langt så ser det ut til at jeg må "litt" mer..

Kommer med mer info når jeg har fått sjekket opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...