Gå til innhold

4 hjulskontroll E39, Aha opplevelse


Diesel power
 Share

Anbefalte innlegg

Var idag inne for dette og lærte noe nytt, igjen :wink:

For at dette skal bli riktig på E39 er det nødvendig å legge 68kg i begge forsetene, 68kg i baksetet, 21kg i baggasjerommet og å ha full tank.

Jeg har sett flere 4hjulskontroller hos andre verksted tidligere, og ingen har gjort dette. Kjører det da mao masse biler som er noe feiljustert rundtomkring???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en del nye maskiner legges det ikke i vekter, men det skrives inn høyde på bilen for at maskinen skal regne ut vinklene u/belastet.Det blir også riktig da.

Ok. Har ikke vært borti dette selv siden bilmekken for en mannsalder siden 8)

Maskinen var forøvrig splitt ny, levert av Wurth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nesten typisk på alle litt eldre Bmwer med senk at den skræver litt bak... Noe av grunnen er vel fordi bmw også har bygd det noe alla sånnt.. dette For å få bedre veigrep!! Men er fint mulig å stille de normalt og eller nesten hvertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ta hensyn til alle teknisk/praktiske årsaker så synes jeg den "skrævinga", som vetu03 kaller det, er dritstilig. Tøft er det, og ett kjennemerke for BMW langt utover gruppen for særlig bilintresserte. Selv om ikke alle er klar over hva dette egentlig gjør med bilen, så virker nesten alle å mene at dette ser sporty ut, og ikke uten grunn, det er også en sporty egenskap.

Når det gjelder muligheten for justeringer, som Chriso etterlyser, så er forstillingen det området man stort sett på alle biler har justering. Bak er det ofte verre. Allikevell er det vinkler i framstillingen som også ikke kan justeres på annen måte en skifte/ombygging av bl.a stag, som man som regel må gjøre bak.

En MX5 f.eks kan justere alt fra camber, caster og toe in/out uten å måtte skifte deler. Veldig populært å øke med negativ camber for bl.a banekjøring på disse bilene.

Toe in/out er vist på bildet under. Denne påvirker dekk slitasje, retningsstabilitet og hvor aggresivt man ønsker at bilen skal "hugge" inn mot en sving kan man si. Man ser bl.a i Nascar at øker man toe out fordi bilen kun skal kjøre runder. Med andre ord, toe out opmuntrer til å angripe svinger, toe in gir rettningstabilitet, rett fram:

image57.gif

Caster er hvordan hjulopphengets aksel er tiltet fram eller bak. En poistiv caster vil si at hjulet tilter framover. Illustrasjon med handlevogn. Dette handler også om retningstabilitet:

image59.gif

Camber kan vel forklares med hva vinkel hjulet står i vertikalt, sett fra fronten eller bakfra. Hvis hjula lener seg mot bilen har man negativ, og lener de seg ut har man positiv camber. En negativ camber gir rett og slett bedre grep i svinger, men det gir man ikke muligheten til å legge inn 5graders vinkel. Dette siden dekkprodusentene stort sett går for en norm på ca. en 1/2grad. Man skal heller ikke glemme at denne vinkelen endrer seg under kjøring i sving/last, og det er her BMW har lagt inn den store forskjellen tror jeg. BMW virker rett og slett merer aggresivt oppsatt en mange av sine konkurenter. Det høres enkelt ut, men det kreves MYE av ingeniørene å levere slike egenskaper da dette skal fungere i alle situasjoner. Se bilde under for å se hva dette gjør med bilen i svinger. Å få til slike dynamsike camber vinkler er regnet som den store kunsten i bilverdenen, BMW er blant de store :D :

image60.gif

Håper dette var litt oppklarende :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mye skreving bare ser ut som at bilen er sliten, muligens i kombinasjon med at det sitter en svært volumiøs person i baksetet..

Er ikke akkurat vanskelig å få en gammel Sierra til å skreve som en ............... heller med overdreven senk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mye skreving bare ser ut som at bilen er sliten, muligens i kombinasjon med at det sitter en svært volumiøs person i baksetet..

Æ synes ihvertfall ikke at dette ser slitent ut 8)

ferrari_f2007_1.jpg

Blir noe annet med en F1 bil, ja! 8)

Hadde blitt noe helt annet på gatebiler også hvis alle 4 hjulene hadde hatt omtrent samme camber/skreving, og å nesten kjøre på felgkantene er for mye uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mye skreving bare ser ut som at bilen er sliten, muligens i kombinasjon med at det sitter en svært volumiøs person i baksetet..

Æ synes ihvertfall ikke at dette ser slitent ut 8)

ferrari_f2007_1.jpg

Blir noe annet med en F1 bil, ja! 8)

Hadde blitt noe helt annet på gatebiler også hvis alle 4 hjulene hadde hatt omtrent samme camber/skreving, og å nesten kjøre på felgkantene er for mye uansett.

Jau da, alt med måte selfølgelig. Skal ikke se ut som at hjulet ikke er skrudd fast, men bare ligger intill heller :wink:

Legg forøvrig merke til hvor grov toe out det er på F1 bilene. Som jeg prøvde å si lengre oppe så gir dette en effekt hvor bilen nærmest virker å kaste seg inn i kurver når man svinger. Man ser det godt under oppvarmingsheatet hvor de "leker" slalom, og spesielt kanskje akkurat idet de hiver seg inn i kurvene. Bilen virker nesten å skyte inn i svingene.

Lenge siden jeg gikk på skolen, men jeg mener å huske at vanlige biler har litt toe in(1mm eller 2?), for å prioritere retningstabiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mye skreving bare ser ut som at bilen er sliten, muligens i kombinasjon med at det sitter en svært volumiøs person i baksetet..

Æ synes ihvertfall ikke at dette ser slitent ut 8)

ferrari_f2007_1.jpg

Blir noe annet med en F1 bil, ja! 8)

Hadde blitt noe helt annet på gatebiler også hvis alle 4 hjulene hadde hatt omtrent samme camber/skreving, og å nesten kjøre på felgkantene er for mye uansett.

Jau da, alt med måte selfølgelig. Skal ikke se ut som at hjulet ikke er skrudd fast, men bare ligger intill heller :wink:

Legg forøvrig merke til hvor grov toe out det er på F1 bilene. Som jeg prøvde å si lengre oppe så gir dette en effekt hvor bilen nærmest virker å kaste seg inn i kurver når man svinger. Man ser det godt under oppvarmingsheatet hvor de "leker" slalom, og spesielt kanskje akkurat idet de hiver seg inn i kurvene. Bilen virker nesten å skyte inn i svingene.

Lenge siden jeg gikk på skolen, men jeg mener å huske at vanlige biler har litt toe in(1mm eller 2?), for å prioritere retningstabiliteten.

Dette kan jeg bekrefte fra egen erfaring! Ble presset i grøften av en Audi TT som kommer godt over i min kjørebane på en smal vei rett før jeg møtte den, med det resultatet at jeg fikk en ganske grei toe out (manglet innerkanter etter 1000 km) da jeg måtte ut i grøften for å unngå den. Bilen ble ganske livlig under kjøring rett frem på motorvei, spesielt på den sporete norske (ble normal sporing x10), der den hele tiden ville dra rett av veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak er det som oftest veldig lite justeringsmuligheter.

Men er hjulene skeive bak betyr det jo bare at det er noe som må skiftes :)

E36, E46,E39 osv har alle mere justering av vinkler på bakaksel enn på foraksel.

Bare spissing foran, camber og spissings justering bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...