Gå til innhold

E39 Defekt kupè vifte, bytte eller fixe?


Anbefalte innlegg

Skrevet

da synger vifta på siste verset, starter ca annenhver gang jeg starter bilen og fungerer eller bare i krappe venstresvinger.

Dårlig kontakt eller natta for vifta?

Er den dyr og er det overkommelig å bytte denne selv?

Skrevet

Tror jeg hadde begynt med å se etter dårlig kontakt, relé osv. Har opplevd to ganger i eldre BMW'er at viften har sluttet å virke og begge deler endte med at den tok fyr.

Resultatet ble forøvrig at den ene bilen brant opp (E30) mens den andre (E28) gikk det bra med fordi det er god plass og lite brennbart rundt viften, men det skjedde fordi viften kun henger i en liten spenne som løsnet og førte til at den satt seg fast. (O.T., men tenkte dette kunne være kjekt for andre å vite).

Skrevet

Hvis du ikke har sjekket viftemotstanden, så ville jeg ha prøvd det først. En klassisk feil på E39! Den fører til at viften lever sitt eget liv, og fungerer når den selv føler for det...

Skrevet
Hvis du ikke har sjekket viftemotstanden, så ville jeg ha prøvd det først. En klassisk feil på E39! Den fører til at viften lever sitt eget liv, og fungerer når den selv føler for det...

og den finner jeg hvor?

Ellers; hvordan får jeg tilgang til kontaktene på vifta, misstenker at noe er snålt der.. evnt se om det har kommet noe grums inn i vifta..

Skrevet
Tror jeg hadde begynt med å se etter dårlig kontakt, relé osv. Har opplevd to ganger i eldre BMW'er at viften har sluttet å virke og begge deler endte med at den tok fyr.

Resultatet ble forøvrig at den ene bilen brant opp (E30) mens den andre (E28) gikk det bra med fordi det er god plass og lite brennbart rundt viften, men det skjedde fordi viften kun henger i en liten spenne som løsnet og førte til at den satt seg fast. (O.T., men tenkte dette kunne være kjekt for andre å vite).

Tar bilen fyr, har jeg kasko.. ikke noe stort tap vil jeg tro ;)

Vifta til E39 ligger inne ett viftehus, så jeg tror vel den ligger rimelig sikkert...

Skrevet
Tror jeg hadde begynt med å se etter dårlig kontakt, relé osv. Har opplevd to ganger i eldre BMW'er at viften har sluttet å virke og begge deler endte med at den tok fyr.

Resultatet ble forøvrig at den ene bilen brant opp (E30) mens den andre (E28) gikk det bra med fordi det er god plass og lite brennbart rundt viften, men det skjedde fordi viften kun henger i en liten spenne som løsnet og førte til at den satt seg fast. (O.T., men tenkte dette kunne være kjekt for andre å vite).

Tar bilen fyr, har jeg kasko.. ikke noe stort tap vil jeg tro ;)

Vifta til E39 ligger inne ett viftehus, så jeg tror vel den ligger rimelig sikkert...

Var mest ment på de med E30 og E28, håper vi sitter tryggere i våre E39 ;)

Skrevet

noen som veit om føleren kan måles for å finne feil?

alternativt, kan man "jumpstarte" vifta for å sjekke at denne faktisk er ok før man putter 750.- i en del man kansje ikke trenger..

Noen som veit hvor mye jobb det er å bytte selve vifta?

Skrevet
Skift motstanden, er nok garantert den som synger på siste verset... Følg DIY min som Dr Cool viser til, veldig enkel å skifte når du vet hvor/hvordan den sitter..

Jeg har hatt samme problem og byttet motstanden i går og nå kommer det masse varmluft! :P

Skrevet

sondre: Hvor kjøpte du ny/ pris?

Ser at min er bytta minst en gang allerede.. prod dato er i 98 og bilen er fra 96..

Skrevet

sondre: Hvor kjøpte du ny/ pris?

Ser at min er bytta minst en gang allerede.. prod dato er i 98 og bilen er fra 96..

Skrevet

Sondre: hvor kjøpte du din/pris?

Ellers ser det ut til at denne delen er byttet før. Prod.dato på delen er 98, mens bilen er fra 96 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...