Gå til innhold

Bygge om fra Halogen til Xenon E39

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei!

Jeg har planer om å montere xenon (nær og fjern) på min 1998 (registrert nov. 97) 523iA. Bilen er for tiden utstyrt med DEPO hovedlykter, med sprekk i glass i ene lykta. Jeg vil ha facelift-lykter med angeleyes og xenon, men hvordan gjør jeg dette enklest, og uten å få anmerkning på EU-kontroll? Er det kun biler med xenon originalt som har sensor på bakakslingen?

Ombyggingssettet på KOED til over 10k er sikkert bra, men så mye penger er uaktuelt å legge i dette :roll:

Alt.1: Originale Hella facelift-lykter. Vil dette fungere uten videre (vet jeg må bygge om ledningsnett/kontaktene litt) ?

Alt.2: Originale pre-facelift xenonlykter, og nye fronter fra f.eks. GS.

Alt.3: Uoriginale lykter med facelift-look, og så ettermontere xenon-kit.

Hva tror dere? Har lest gjennom en rekke tråder ang. dette, men har ikke helt fått svar på alt jeg vil vite :P

Om du vil unngå anmerkning så bør du ettermontere orginalt Xenon, om du da ikke får ett verksted til å se utenom at det ikke er orginalt.

Du kan også ettermontere Hella Faceliftlykter uten Xenon for så å montere ett Xenon sett i det, eventuelt skru det orginalt før EU-Kontroll.

Det er kun biler med orginalt Xenon som har føler på bakaksel ja, disse har føler på fremaksel også.

Når det gjelder settet til Koed så kan du jo alltids kjøpe brukte lykter og få tak i den kabelen til føleren, samt føler utenom, da blir det ikke så dyrt, koblingsskjema ligger på nettet.

Skrevet

Men originale facelift xenonlykter (evt. pre-facelift xenon med nye fronter) + føler for bakaksling (trenger jeg for framaksling?), så skal dette gå gjennom EU-kontroll uten anmerkninger?

Hvor finner jeg føleren(e), og hva koster de(n)?

Skrevet
Men originale facelift xenonlykter (evt. pre-facelift xenon med nye fronter) + føler for bakaksling (trenger jeg for framaksling?), så skal dette gå gjennom EU-kontroll uten anmerkninger?

Hvor finner jeg føleren(e), og hva koster de(n)?

Har gått gjennom for meg hver gang jeg har hatt EU.

Trenger ikke føler på foraksel.

Her er delenummer på hva du trenger:

01290017969 ETIKETT (1) (Må ikke ha)

51458168069 DEKSEL (1) (Må ikke ha, dette er det dekselet man setter inn i stedet for justeringshjulet for lyktene)

61138364566 FORBINDELSESTYKKE (1) (Husker ikke hva dette var til)

63120010307 NIVÅSENSOR E39 BAKAKSEL TIL XENON-LYS (1)

63120010309 ADAPTER XENON LYS (2) (Husker ikke helt hva dette var til)

63120010311 KABELSATS XENON LYS (1) (Kabel fra føler bak og inn i lysstyring)

63128362473 ETIKETT XENON LYS (2) (Må ikke ha, kun ett klistermerke med høyspenning)

63120025497 ADAPTERLEDNING XENON LYS (1) (Dette er en overgang fra Prefacelift til facelift, uten disse så må det klippes i det orginale ledingsnettet)

63120025499 ADAPTERLEDNING XENON LYS (1) (Dette er en overgang fra Prefacelift til facelift, uten disse så må det klippes i det orginale ledingsnettet)

Så om du finner disse delene brukte så sparer du jo en del kroner.

Skrevet

Jeg tror nok det blir originale pre-facelift xenonlykter, og så etter hvert kanskje kjøpe nye fronter. Er jo litt artig med pre-facelift når alle skal ha facelift, men dette får jeg se an.

Fant ikke noe på delenr for nivåsensor hverken hos koed eller GS :oops::?:

Lurer på om de sjekker at lyktene har aut. høydejustering på EU-kontroll?

Ser forresten at sensorene de selger på eBay ofte selges sammen med lysmoduler. Kan jeg bruke min originale eller må jeg ha ny?

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare en newbie som meg :applause::)

Skrevet

Hos koed går du på handlekurv og limer inn delenummeret, hos GS er det litt vanskeligere å finne frem da man ikke kan søke på delenr lenger.

Kan bruke lysmodulen du har ja, det eneste man gjør er å kople på 2 strømtyver på ett par ledninger ut fra lysmodulen.

Skrevet

1350kr inkl. moms for føleren var jo ikke så ille, men at det var like dyrt for kabelen inn til modulen synes jeg var litt ufint :?

Får se om jeg får tak i noe av dette brukt.

Bra at jeg kan bruke den originale lysmodulen i alle fall :)

Kan vel uansett bruke xenonlyktene slik de er fram til jeg får tak i en føler, får bare satse på at man ikke blir stoppa.

Vet du forresten hva som skal til for å montere xenon i fjernlysene? Trenger jeg adapter da? Slipper jeg unna uten å bore i deksler eller klippe org. ledningsnett?

Skrevet
Vet du forresten hva som skal til for å montere xenon i fjernlysene? Trenger jeg adapter da? Slipper jeg unna uten å bore i deksler eller klippe org. ledningsnett?

Noen som vet?

Og vil originale preface fra 99 passe min 98 (reg. sent i 97) uten modifikasjoner?

Skrevet

Noen som vet?

Og vil originale preface fra 99 passe min 98 (reg. sent i 97) uten modifikasjoner?

Om du skal ha Xenon i fjernlys må du ha adapter, men du trenger ikke å klippe i ledningsnett.

Originale Preface lykter vil passe i både Preface og Facelift biler, det samme gjelder Facelift lykter.

Eneste er at dersom du skal ha Facelift lykter i en Preface bil må du ha noen kabeloverganger til blinklysa tror jeg det var, men dette gjelder jo ikke i ditt tilfelle siden du skal ha Prefacelift lykter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...