Gå til innhold

Hvem har den sprekeste bilen på bimmers.no?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

Diesel power:

bra innlegg det der ja, men da skjønner du jo at jeg har rett :)

Saken er at det bare blir delvis rett. Man MÅ se hele forløpet i sammenheng. En turtallsvillig motor kan gi en voldsomt høyere aks en hva en motor med lavere turtallsområde klarer i to like biler. Selv om Hk er likt også faktisk. Det er den store forskjellen på Diesel og Bensin. Om to like(hk), en bensin og en Diesel bil ikke girer ned i en aks og begge gjør f.eks 3000omdr. så vinner Dieselen. Det er det som gjør disse så hverdagslig behagelig. Om begge derimot gjør f.eks 60km/t og dette var en hysterisk morsom motor med villige 10.000+rpm med lang effektkurve, og begge hadde giret ned så hadde arbeidet denne motoren gjør på en gitt tidsinterval medført at dieselmaskinen hadde stått igjen. For dieselen hadde ikke hatt mer å hente når kanskje 5000merket nærmer seg. I tillegg kommer store tap i korte gode effektområder samt flere giringer.

Beregning Hk = (Torque x RPM) / 5252

Beregning Moment= ( Hk x 5252 ) / RPM

Når er det LEEEEENGE siden jeg satt på skolebenken, men arbeidet som ville blitt utført ved 10.000omdr krever halvparten, eller litt under i moment kontra den som butter ved 5000 grunnet nevnte mr.Newtons lov, eller var det feil.....? Nå fikk jeg litt jernteppe her. Må sjekke opp litt :oops: SOORRRY :!: Dårlig tid, må hent litj pia i barnehagen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 622
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Saken er at det bare blir delvis rett. Man MÅ se hele forløpet i sammenheng. En turtallsvillig motor kan gi en voldsomt høyere aks en hva en motor med lavere turtallsområde klarer i to like biler. Selv om Hk er likt også faktisk. Det er den store forskjellen på Diesel og Bensin. Om to like(hk), en bensin og en Diesel bil ikke girer ned i en aks og begge gjør f.eks 3000omdr. så vinner Dieselen. Det er det som gjør disse så hverdagslig behagelig. Om begge derimot gjør f.eks 60km/t og dette var en hysterisk morsom motor med villige 10.000+rpm med lang effektkurve, og begge hadde giret ned så hadde arbeidet denne motoren gjør på en gitt tidsinterval medført at dieselmaskinen hadde stått igjen. For dieselen hadde ikke hatt mer å hente når kanskje 5000merket nærmer seg. I tillegg kommer store tap i korte gode effektområder samt flere giringer.

Beregning Hk = (Torque x RPM) / 5252

Beregning Moment= ( Hk x 5252 ) / RPM

Når er det LEEEEENGE siden jeg satt på skolebenken, men arbeidet som ville blitt utført ved 10.000omdr krever halvparten, eller litt under i moment kontra den som butter ved 5000 grunnet nevnte mr.Newtons lov, eller var det feil.....? Nå fikk jeg litt jernteppe her. Må sjekke opp litt :oops: SOORRRY :!: Dårlig tid, må hent litj pia i barnehagen :wink:

Og dermed er vi tilbake til det jeg skrev i et tidligere innlegg i denne tråden... at et høyt moment får man primært først gleden av ved såkalt "in-gear" akselerasjon... f.eks 80-120 Km/t i 4.gear. Dagens spørsmål til deg bilkupp.com (sånn bortsett fra spørsmålet til Azeton... som absolut er relevant i denne sammenhengen)... er hvorfor tror du at en F1 bil først har en maksimal effekt på ca. 750 HK ved 19000 rpm og ikke mer enn maksimalt ca. 300 Nm ved 3000 rpm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅHHH! Har folk ENDA ikke lært?!

Klipper og limer inn noe jeg skrev på be-4-you forumet da det eksisterte, tror det var i 2002/2003 eller noe. Det går direkte på Diesel vs Bensin, men det omhandler forholdet mellom effekt og moment:

Som jeg skrev på et annet forum: (Brukte teskje.. )

Det som avgjør akselerasjon er tilført effekt/vekt forhold. Tilført effekt er arealet under hk-kurven på turtallsområdet brukt under en gitt akselerasjon.

Dieselmotorer har en dreiemomentkurrve som er høy på lave turtall, (f.eks. opp til 4500 o/min)mens bensindrevne biler har en jevnt stigende momentkurve opp til langt høyere turtall.

Effekten er en funksjon av dreiemomentet, så disse to henger uløselig sammen. Det vil si at grunnen til at en dieselmotor er "sterk" på lavt turtall er at det høye dreiemomentet fører til relativt høy effekt i forhold til turtallet.

Så dersom en bensindrevet bil og en dieseldrevet bil skulle "kappkjøre" og kun bruke et begrenset turtallsregister lavt nede, f.eks. 2000-4000 o/min, så ville godt mulig den dieseldrevne bilen "vinne" da den, pga. høyt dreiemoment, følgelig også hadde mer hk. i det begrensede turtallsregister som ble brukt. Dersom man derimot beveger seg høyere opp på turtallet så synker dreiemomentet, og følgelig også effekten (hk) til den dieseldrevne bilen, mens den bensindrevne bilen her kommer til sin rett da turtallet sørger for at det begrensede dreiemomentet gir bra effekt. Bensindrevne biler har også en momentkurve som holder seg høyt mye lenger opp på turtallsregisteret.

Konklusjonen er at dieseldrevne biler føles veldig "sterke" i vanlig kjøring pga. bra moment og følgelig også RELATIVT bra effekt i det begrensede, lave turtallsområdet som blir brukt til dagligdags kjøring. Bensinmotoren føles her kanskje litt lat, men pisker du den opp på høyt turtall så kommer effekten til sin rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

har forklart det i mitt første innlegg :)

motparten til moment er alltid vekt.. osv ;)

en formel 1 bil veier lite, veldig lite.. momentet her avgjør i like tor grad under akselerasjon, men vekten på en F1 bil er på vel 700 kg kontra en 850iA som veier over 1 tonn mere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så la oss si at du har en formel 1 bil som veier 700 kg og har 300 Nm. Da vil, ifølge din logikk, f.eks. en chippet 330D, som da får ca. doble momentet til en formel 1 bil, og ca doble vekten, akselerere like fort.

Ser du noe som skurrer?

Du har ikke peiling bilkupp, enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

har forklart det i mitt første innlegg :)

motparten til moment er alltid vekt.. osv ;)

en formel 1 bil veier lite, veldig lite.. momentet her avgjør i like tor grad under akselerasjon, men vekten på en F1 bil er på vel 700 kg kontra en 850iA som veier over 1 tonn mere ...

Glem bilens vekt i denne sammenhengen (den påvirker kun akselerasjonen og kjøreegenskapene)... hvorfor yter en F1 motor først ca. 750 HK ved så mye som 19000 rpm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem er det som driver å fabler om diesel hele tiden, diesel er noe helt annet.. treig forbrenningshastighet.. diesel har sine begrensninger, det er rett og slett bare en moderne vedovn ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten er en funksjon av dreiemomentet --> lavt moment krever høyt turtall for å oppnå høy effekt.

Nå spurte jeg ikke deg, men OK... hvorfor har så en F1 motor et relativt lavt dreiemoment hvis det (iht. bilkupp.com) er en fordel/betingelse for å få en god akselerasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten er en funksjon av dreiemomentet --> lavt moment krever høyt turtall for å oppnå høy effekt.

Nå spurte jeg ikke deg, men OK... hvorfor har så en F1 motor et relativt lavt dreiemoment hvis det (iht. bilkupp.com) er en fordel/betingelse for å få en god akselerasjon ?

mener du å påstå at 200 nm på 700 kg er lavt dreiemoment?

og finn frem effektkurven på den motoren..

og hvorfor spør du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du å påstå at 200 nm på 700 kg er lavt dreiemoment?

og finn frem effektkurven på den motoren..

og hvorfor spør du egentlig?

Jeg spør fordi jeg ønsker å se om du har så god innsikt i forholdet mellom hestekrefter og dreiemoment som du påstår. Hvis det var en fordel og vi ser bort fra FIA´s reglement... hvorfor yter ikke en F1 motor f.eks 600 HK ved 8000 rpm og 500 Nm ved 6000 rpm ?

Du mener jo at et høyt dreiemoment er synonymt med en hurtig akselerasjon og hvis bilen i tillegg er lett.... blir ikke da akselerasjonen bare enda hurtigere... eller er det kanskje effekten (hestekrefter) over et bredest mulig register som er avgjørende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten er en funksjon av dreiemomentet --> lavt moment krever høyt turtall for å oppnå høy effekt.

Nå spurte jeg ikke deg, men OK... hvorfor har så en F1 motor et relativt lavt dreiemoment hvis det (iht. bilkupp.com) er en fordel/betingelse for å få en god akselerasjon ?

Sorry! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilkupp, tror du også at jorden er flat?

Makan til påståelig det er mulig å være, når man samtidig ikke aner hva man snakker om!

Tviler på at du får en god forklaring på det du spør etter her Fredrik, fyren er tydeligvis blottet for kompetanse på området! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alså så klarer ca 30 hk å få en bil på 1790kg til å få hjulspinn og kaste bilen opp i høyere hastigheter og nå 100 km.t på omtrent 6,5 sec !!

hvorfor??? fordi bilen har et moment som er helt sinnsykt ..

Ok, jeg håper jeg klarer gjøre meg greit forstått her:

Nå du slenger bilen inn i hjulspinn - fra hvilket turtall er det!? Jeg regner ikke med at kjerra di går i hjulspinn så snart du beføler gasspedalen? Men når du trør med litt tyngre høyrefot på den, stiger turtallet OG HK'ene, slik at bilen akselerer, fortere og fortere, til du har "brukt opp" momentet på det gearet!

Bilen akselerer altså ikke så veldig mye på 1500 omdreininger, men straks du når over 3000 begynner jo ting så smått å skje :wink:

Håper dette var forståelig? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg skiftet ut motoren min mot en turbomatet R1 motor med 300 hk ville jeg da fått akkurat den samme akselerasjonen i denne bilen?

moment på en slik motor er som en flue å regne i forhold mot V12 motorens...

Ja, og hva tror du om effektkurven på de to motorene mot hverandre? Hadde du klart å holde R1-motoren på toppeffekt hele tiden hadde den gått like bra med den som med V12eren.

Du kunne jo fått prøvd M5en min, og kjent hvor mye bedre den drar jo lenger opp på turtallet du kommer, selv etter at momentkurva begynner å dale nedover igjen (menst effektkurva stiger til 6900rpm). Antar V12eren din også drar bedre jo lenger opp den kommer.

Når du sammenligner 2000rpm-hestene dine med en Golf, så må du huske på at Golfen har de 90 hestene på 5-6000rpm. På 2000 rpm har den ikke stort å skryte av.

Og til slutt da, når du jatter om dette 1. giret ditt som går til 100, så har jo ikke det noe som helst med noe som helst annet enn utveksling og antall gir å gjøre. Med bare fire gir er du nødt til å ha lange gir for å få noe toppfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...