Gå til innhold

Hvem har den sprekeste bilen på bimmers.no?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor var det jeg leste hvor mange HK og NM en Formel 1 bil har igjen?

Jeg vil tippe at de har 750hk,og 300-400nm.

Ser her at jeg hoppet over 1 side,så svaret var vel i boks lenge før jeg skrev mitt innlegg.

2 spørsmål som jeg lurer på i forhold til HK-moment.

Vil:

Bil A på 1000kg,150hk og 200nm akselerere likt,eller fortere enn

Bil B på 2000kg,150hk og 400nm?

Evt med likt moment,men dobbelt med hester i tyngste bil.

Og hvis man fikk til en girkasse med riktig utveksling,hvordan ville en personbil på 1500Kg oppføre seg med en lastebil motor på ca 600hk,og 2600nm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 622
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil tippe at de har 750hk,og 300-400nm.

Oj.... du er jammen flink... dog ble svaret nevnt allerede for 11-12 innlegg siden... :roll:

Hehe,så det,og kommeneterte det selv også ja.Satt vel å skrev et oppdatert spørsmål når du postet ditt innlegg.

Moderatoredit (Fredrik): Derfor har jeg slettet mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det jeg leste hvor mange HK og NM en Formel 1 bil har igjen?

Jeg vil tippe at de har 750hk,og 300-400nm.

Ser her at jeg hoppet over 1 side,så svaret var vel i boks lenge før jeg skrev mitt innlegg.

2 spørsmål som jeg lurer på i forhold til HK-moment.

Vil:

Bil A på 1000kg,150hk og 200nm akselerere likt,eller fortere enn

Bil B på 2000kg,150hk og 400nm?

Evt med likt moment,men dobbelt med hester i tyngste bil.

Og hvis man fikk til en girkasse med riktig utveksling,hvordan ville en personbil på 1500Kg oppføre seg med en lastebil motor på ca 600hk,og 2600nm?

Her er det generelt for mange variabler til å kunne anta noe sikkert, men vedr. det først spørsmålet er det liten tvil om at bil A vil være den desidert hurtigste. Jeg tror også at den første bilen vil være hurtigst tiltross for at den andre bilen (B) har vesentlig flere hestekrefter. Vedr. 600 HK og 2600 Nm fra en lastebilmotor... prøv traktorpulling... :roll:

tractor_pulling_bettborn_120.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alså så klarer ca 30 hk å få en bil på 1790kg til å få hjulspinn og kaste bilen opp i høyere hastigheter og nå 100 km.t på omtrent 6,5 sec !!

hvorfor??? fordi bilen har et moment som er helt sinnsykt ..

Ok, jeg håper jeg klarer gjøre meg greit forstått her:

Nå du slenger bilen inn i hjulspinn - fra hvilket turtall er det!? Jeg regner ikke med at kjerra di går i hjulspinn så snart du beføler gasspedalen? Men når du trør med litt tyngre høyrefot på den, stiger turtallet OG HK'ene, slik at bilen akselerer, fortere og fortere, til du har "brukt opp" momentet på det gearet!

Bilen akselerer altså ikke så veldig mye på 1500 omdreininger, men straks du når over 3000 begynner jo ting så smått å skje :wink:

Håper dette var forståelig? :P

fra det øyeblikket man trår inn gassen så får man hjulslipp ja, altså da har bilen i underkant av 1000 rpm og antall hk tilsvarer en sliten fiat panda.. men momentet er på ca 450 nm ....

ser du noen som helst Conection til det jeg forsøker å forklare???

videoen finner du her

gidder ikke forklare flere ganger, les mine innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra det øyeblikket man trår inn gassen så får man hjulslipp ja, altså da har bilen i underkant av 1000 rpm og antall hk tilsvarer en sliten fiat panda.. men momentet er på ca 450 nm ....

Nei... det er nok litt vel optimistisk... M70B50 motoren i bl.a E31 850i yter maksimalt 450 Nm ved 4100 rpm. Ved 1000 rpm yter den trolig ikke stort mer enn rundt 100 Nm ved svinghjulet. Noe helt annet er det om du føler at bilen nykker til når du legger automatgearet i drive (D)... det er momentomvandleren/lamellene som begynner å bli slitt og hugger til for brått. Dermed føler du at bilen nesten hopper fremover inntil motoren møter motstand og du må gi mer gass for å få bilen til å akselerere tilfredstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

hva jobber du med? du er veldig påståerlig og nekter å godta fakta .. så fortell meg, hva jobber du med?

min bil har ikke noe problem med automaten slik du beskriver det, ingen problemer overhode, alt fungerer som om det var nytt ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

hva jobber du med? du er veldig påståerlig og nekter å godta fakta .. så fortell meg, hva jobber du med?

min bil har ikke noe problem med automaten slik du beskriver det, ingen problemer overhode, alt fungerer som om det var nytt ..

Jeg skrev ikke at du har problemer med din bil... jeg skrev om (hvis) du føler at bilen nykker til når du legger automatgearet i drive... så bla, bla, bla... :roll:

Nå er det ikke bare jeg som nekter å godta dine såkalte "fakta", men jeg er IT-systemutvikler/økonom og har bl.a jobbet som seniorutvikler på et større dansk EPJ prosjekt (elektronisk pasientjournal) i over 6 år. I tillegg har jeg nok vært en god del mer enn alminnelig interessert i biler (grovt vurdert Porsche, Mercedes-Benz og BMW... i nevnte rekkefølge) i over 22 år. Jeg har bl.a hatt 4 forskjellige Porscher, 3 forskjellige MB´er (to kjøpt helt nye) og 3 forskjellige BMW´er.... også 3 stk. klassiske Land Rovere da selvfølgelig (Serie 3 - 88"/109")... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

sorry men det der holder ikke... at du har eid noen få biler og lest noen bilblader teller ikke..

skal jeg også legge ut sånt?

vel, jeg har jobbet som bilmekaniker, biltekniker og nå verksmester.. jeg har drevet med avansert bilelektronikk i 15 år, ellers arbeidet med biler i 20 år ..

jeg har eid ca 100 BMW'r, Porscher, Mercedeser (til og med 2 stk 190E2,3-16V samtidig, en sort og en sølv)..

og sånn kunne jeg holdt på i det uendelige, du forsøker å forklare en som jobber med teknisk på biler om hva som er feil på min egen bil!?!? get a grip man, du sitter bare her på nettet og forsøker å belære noe du ikke kan men bare har lest deg frem til...

dette blir siste ord fra meg i denne debatten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi... Verksmesteren har talt! :D

Det at SAMTLIGE er uenig med deg bryr deg visst ikke.

Dette burde være elementært!

Ove Kvam som er referert til i et tidligere innlegg er vel forøvrig sivilingeniør, og vet godt hva han snakker om.

Selv er jeg ingeniør, og vet også GODT at du driter deg loddrett ut her nå!

Jeg gidder ikke å la meg provosere av din påståelighet, som langt overgår dine kunnskaper, men morer meg heller med det hele.

Du har kanskje hatt mange biler, og du er kanskje flink til å mekke, men greie på fysikk det har du ikke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...