Gå til innhold

Hvem har den sprekeste bilen på bimmers.no?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

850 Alpina`n til en kompis av pappa drar best på effekt toppen..

Men for all del, kjenner man jo at det drar veldig godt på bunn og pga av momentet..

Di fleste/alle motorer drar best ved effekt toppen..

Det sier seg selv, effekt er som sagt hvor lang tid en ting bruker på å flytte seg..

Moment er hvor mye motoren orker å ta i..

Fks du kan jo stå med latmann å dra 700nm uten at skruen rikker seg noe som helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 622
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

min bil akselerer best der momentet er høyest, dette er noe man merker uten å måtte finne frem i fysiske lover og regler, og uten bruk av teoretiske ditt og datt.. :)

Det er riktig, men bare dersom du har vegring mot å gire til et gir der effekten er høyere. Det er det du ikke skjønner. I et gitt gir (hvilket som helst gir) vil bilen akselerere best ved momenttoppen, men om det finnes et annet gir der effekten er høyere så vil bilen akselerere bedre i det giret.

Hva tror du om eksempelet mitt med CVT-kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har maks moment på ca 3900 omdr, men den tida det tar før turtallet går fra 3500 til 4500 kan ikke være like rask som fra 5500 til 6500? Jeg sitter jo bare bedre å bedre i setet etterhvert som turtallet øker føler nå jeg da...

Jeg drog mot en audi diesel... a4 sak me chippa turbodiesel. Husker ikke eksakt, men mye mer dreiemoment enn det jeg har. Hadde ikke noe problemer med å dra fra helt fra start.

Pisker jeg m3'n på topp går den jo mye bedre (les: akselerasjon) enn rundt 4000 rpm.

Jeg ser mye fornuftig i ditt siste innlegg her, men får ikke til å stemme at maks moment gir meg best akselerasjon. Det er jo hva ren effekt i hk og vekt angår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw850i.jpg

ved å studere dette diagrammet så kan man se at fra 3500 rpm til 5500 rpm så drar bilen best, og det er akkurat slik jeg merker det også.

toppeffekten er ved 5700 rpm til 6200 rpm, dette er et område hvor effektiviseringen begynner å dale og momentet synker deretter, noe som fører til høyere effektforbruk (hk).. under akselerasjon så kan dette fallet i moment merkes tydelig, og girer du ikke før du merker dette så taper du tid !!

min bil er Chipet så det er den røde og blå streken som gjelder ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw850i.jpg

ved å studere dette diagrammet så kan man se at fra 3500 rpm til 5500 rpm så drar bilen best, og det er akkurat slik jeg merker det også.

toppeffekten er ved 5700 rpm til 6200 rpm, dette er et område hvor effektiviseringen begynner å dale og momentet synker deretter, noe som fører til høyere effektforbruk (hk).. under akselerasjon så kan dette fallet i moment merkes tydelig, og girer du ikke før du merker dette så taper du tid !!

min bil er Chipet så det er den røde og blå streken som gjelder ..

Du har egentlig rett i mye av det du sier, men du argumenterer helt feil. det du sannsynligvis vet er at du får mindre akselerasjon etter du har skiftet gir til 2.gir. det vil si, uten at jeg vet noe om utvekslingen på bilen din. så vil den sannsynligvis dra bedre ved 6000 o/min på første enn den vil med 4000 o/min på andre.

Men på første gir vil den akselere best der hvor du har høyest moment, der tar en del av de andre her inne feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere med aksellere best? Når den kommer til effekttoppen så er jo farten høyere... Det vil likevel jo ikke lønne seg å gire før du har mer effekt i neste gir.

du forstår ikke dette mao :) (ikke frekt ment) :)

når du har oppnådt effekttoppen så er det giret sluttkjørt og du burde ha giret opp !! når efekttoppen flater ut så betyr det momenttap pga det jeg har forklart tidligere..

altså mao så bruker man skjelden det bilen har som maks effekt om man vil ha best mulig akselerasjon ...

Dette er ikke riktig iht. alminnelig teori på området, men det er mulig at forskjellen ikke er så stor når det gjelder akkurat M70B50 motoren. Den har en maksimal effekt ved ekstremt lave 5200 rpm og det er nok ikke mye å hente av effekt i forhold til en bedre akselerasjon ved å tyne motoren de siste 800 rpm før motoren sperrer. M70B50 motoren må i tillegg ha relativt mye turtall (4100 rpm) før den når dreiemomentstoppen. Dermed er ikke forskjellen på momenttoppen og effekttoppen mer enn 1100 rpm. Ergo kan man nok som du sier bilkupp.com like gjerne geare rett etter dreiemomenttoppen. Det er imidlertid helt annerledes når det gjelder f.eks S54B32 motoren (E46 M3). Den når effekttoppen først ved 7900 rpm og dreiemomenttoppen ved 4900 rpm. Ergo er det hele 3000 rpm mellom momenttoppen og effekttoppen... og man vil gå glipp av mange hestekrefter hvis man gearer allerede ved f.eks 5500 rpm.

Jeg kan være tilbøyelig til å gi deg rett i din teori... i ditt tilfelle med M70B50 motoren i praksis, men jeg firer ikke en tomme når det gjelder teorien generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 2 spørsmål for å kartlegge litt den så mye omtalte 850en. hvis den går 100 på første, hvor fort går den på andre.(det kan være det er sagt tidligere men jeg husker ikke alt jeg har lest.)

Det som er interessant her er på hvilket tidspunkt tror dere at denne 850en drar bedre på andre gir enn den gjør på første???

Hvis en sier den går 100 på første, og ca150 på andre da vil turtallet og momentet på hjulene synke med 1/3. vil en da har mer eller mindre moment på hjulene hvis en girer ved maks dreiemoment???????

Se litt på kurvene og tenk alle mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 2 spørsmål for å kartlegge litt den så mye omtalte 850en. hvis den går 100 på første, hvor fort går den på andre.(det kan være det er sagt tidligere men jeg husker ikke alt jeg har lest.)

Det som er interessant her er på hvilket tidspunkt tror dere at denne 850en drar bedre på andre gir enn den gjør på første???

Hvis en sier den går 100 på første, og ca150 på andre da vil turtallet og momentet på hjulene synke med 1/3. vil en da har mer eller mindre moment på hjulene hvis en girer ved maks dreiemoment???????

Se litt på kurvene og tenk alle mann.

Jeg forstår godt hva du/dere mener, men hvis den utlegningen er korrekt hva er så poenget med en turtallsmotor som f.eks S54B32... og for ikke snakke om den nye S65B40 motoren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et gitt gir (hvilket som helst gir) vil bilen akselerere best ved momenttoppen, men om det finnes et annet gir der effekten er høyere så vil bilen akselerere bedre i det giret.

Mulig at dette er rett, og at problemet ligger i at vi snakker forbi hverandre.

Hva tror du om eksempelet mitt med CVT-kasse?

Jeg vil påstå at kassen legger turtallet på/nær effekttoppen. Det gjør iallefall scooteren min, og den Audi'en jeg har kjørt med Multitronic. Gir du full gass, så legger nåla seg opp mot sperra..

Btw, så kunne det være interessant å fått tak i noen grafer som viser akselerasjon, og sammenlignet med moment/effekt-kurver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene er laget for å få ut høy effekt ved lav vekt og volum, og i tillegg kunne gi en fleksibel moment kurve som gjør dette til en sterk motor som drar godt over et langt register. trodde egentlig at dette sa seg selv.

Det som er interessant er hvilket moment en har etter det har vært gjennom gearkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene er laget for å få ut høy effekt ved lav vekt og volum, og i tillegg kunne gi en fleksibel moment kurve som gjør dette til en sterk motor som drar godt over et langt register. trodde egentlig at dette sa seg selv.

Javel, men hva er så poenget med S85B50 motoren som har en maksimal effekt på 7750 rpm og er rødmerket på 8250 rpm i en bil som veier mer eller mindre det samme som en E31 850i ?

Det som er interessant er hvilket moment en har etter det har vært gjennom gearkassen.

Denne uttalelsen er jeg 100% enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...