Gå til innhold

Hvem har den sprekeste bilen på bimmers.no?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ville trodd at når det er viktig å gire i forhold til hk kontra moment topp har litt å si på motortype(eks r4 r6 v6 v8 v10 v12).

Uansett,med mindre en motor har en veldig rar motor karakteristik,så vil det vel skjelden lønne seg å dra noe fryktelig mye høyere turtall når begge kurver har stagnert eller begynt å gå nedover igjen.

Jeg for min del ville nok uansett giret når hk toppen er nådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 622
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ellers tar nok både Fredrik og Diesel power feil i sine svar. Det er riktig som shv sier, bilen vil akselerere ekstremt mye bedre på 7000 RPM enn på 1800 RPM. Med de tallene jeg brukte, faktisk omtrent dobbelt så bra.

Vet ikke om det er jeg som misforstår spørsmålet ditt her? Det er helt klart at motoren er istand til å akse bilen hurtigst om man hadde hatt muligheten på en finurlig måte til å holde bilen konstant ved 1800omdr helt til maks fart. Det er hevdet over en hver tvil. Det betinger at man ser helt bort fra giring, som jeg trodde du mente???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tar nok både Fredrik og Diesel power feil i sine svar. Det er riktig som shv sier, bilen vil akselerere ekstremt mye bedre på 7000 RPM enn på 1800 RPM. Med de tallene jeg brukte, faktisk omtrent dobbelt så bra.

Vet ikke om det er jeg som misforstår spørsmålet ditt her? Det er helt klart at motoren er istand til å akse bilen hurtigst om man hadde hatt muligheten på en finurlig måte til å holde bilen konstant ved 1800omdr helt til maks fart. Det er hevdet over en hver tvil. Det betinger at man ser helt bort fra giring, som jeg trodde du mente???

Hvorfor er det helt klart?

Og hvorfor legger da motoren seg på et høyt turtall når man gir full gass? (som jeg skrev om Audien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tar nok både Fredrik og Diesel power feil i sine svar. Det er riktig som shv sier, bilen vil akselerere ekstremt mye bedre på 7000 RPM enn på 1800 RPM. Med de tallene jeg brukte, faktisk omtrent dobbelt så bra.

Vet ikke om det er jeg som misforstår spørsmålet ditt her? Det er helt klart at motoren er istand til å akse bilen hurtigst om man hadde hatt muligheten på en finurlig måte til å holde bilen konstant ved 1800omdr helt til maks fart. Det er hevdet over en hver tvil. Det betinger at man ser helt bort fra giring, som jeg trodde du mente???

Hvorfor er det helt klart?

Og hvorfor legger da motoren seg på et høyt turtall når man gir full gass? (som jeg skrev om Audien)

Du ser litt i fra feil ende her, det er ikke det at den øker turtallet som gir bedre akselerasjon, det er at den girer ned som gir bedre aks. At turtallet stiger er bare en følge av giringen. En har så stor fordel av å kjøre på lavere gir at en godt kan tillate seg å gå litt over der motoren gir mest effekt(hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

850i med aut gjør 150 km.t i andre gir, 230 km.t i 3 gir og teoretisk skal den ha 308 km.t i 4 gir ved 6100 rpm (maks rpm).

jeg testet i dag momentet ved å dra på med ASC på, i 2 gir så startet den å blinke (betyr hjulspinn) ved 115 km.t og da har motoren 4500 rpm !! legger til at jeg kjørte i pos E på girkasse (Economy), da girer den til 2 og starter 2 giret på ca 35 rpm.

noe som stemmer med det jeg har skrevet tidligere ang denne motoren..

jeg har video på dette, men får ikke lagt den ut før jeg er på jobb igjen..

ps: legger til at bilen sliter med å komme opp i hastighet pga ASC frem til ca 80 km.t . da drar den jevnere opp til den girer (jevnere betyr mindre hjulspinn), ved 80 km.t er turtallet i overkant av 5200 rpm, hvis man studerer momentkurven så kan man se at momentet er i ferd med å synke.. dette stemmer også veldig bra i det jeg har sagt tidligere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tar nok både Fredrik og Diesel power feil i sine svar. Det er riktig som shv sier, bilen vil akselerere ekstremt mye bedre på 7000 RPM enn på 1800 RPM. Med de tallene jeg brukte, faktisk omtrent dobbelt så bra.

Vet ikke om det er jeg som misforstår spørsmålet ditt her? Det er helt klart at motoren er istand til å akse bilen hurtigst om man hadde hatt muligheten på en finurlig måte til å holde bilen konstant ved 1800omdr helt til maks fart. Det er hevdet over en hver tvil. Det betinger at man ser helt bort fra giring, som jeg trodde du mente???

Hvorfor er det helt klart?

Og hvorfor legger da motoren seg på et høyt turtall når man gir full gass? (som jeg skrev om Audien)

Det er ett stort emne, og det verste er at vi alle er egentlig inne på riktige detaljer hver for oss, men får ikke fram helheten. Legger ved en go link jeg klarte å spore opp(link da den er lang), den er på engelsk, og forklarer meget. Som man kan se, moment og effekt kan ikke skilles i denne sammenhengen. Man kan heller ikke sånn uten videre si at en bil har best aks der den har momentoppen eller vice versa.

MEN, gjennomgående for de aller aller fleste biler er at man ønsker å få lagt giret inn ved momentoppen, og dra nytte av effektøkningen utover dette.

Det er bare, som han sier her, å legge en ikke turbomatet bil på momenturtall og trø fjøla. Prøv så å legg bilen på maks effekt og sjekk hva som gir best spark i ræva :wink:

Ta nye M3, maks effekt på 8300omdr..? (Trur jeg) Tror ikke mange sitter med en ærlig oppfattning av at den sparker bedre fra 8200omdr kontra det å gire ned for å hente med seg momentet opp fra dets topp ca. Betyr ikke automatisk at biler med høyt moment er kjappere, men om man trekker inn turtall ved maks effekt, og slenger disse inn i de enkle formlene over, så ser man at momentet kan være lavere på den med høyt turtall, men den tar nuven av den med høyere moment pga at den strekker momentet over lengre tid, eller arbeid om man vil, eller effekt om man vil 8)

Den med mest moment vil selvfølgelig starte kjappest, men vil også miste momentet raskere. Der kommer bl.a F1 turtall inn i bildet.

Anbefaller å lese denne, helst med kritiske øyne, for her skal vi til fasiten, begynner å føler meg på litt tynn is her når så mange blir uenig :D

Link:

http://www.g-speed.com/pbh/torque-and-hp.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tar nok både Fredrik og Diesel power feil i sine svar. Det er riktig som shv sier, bilen vil akselerere ekstremt mye bedre på 7000 RPM enn på 1800 RPM. Med de tallene jeg brukte, faktisk omtrent dobbelt så bra.

Vet ikke om det er jeg som misforstår spørsmålet ditt her? Det er helt klart at motoren er istand til å akse bilen hurtigst om man hadde hatt muligheten på en finurlig måte til å holde bilen konstant ved 1800omdr helt til maks fart. Det er hevdet over en hver tvil. Det betinger at man ser helt bort fra giring, som jeg trodde du mente???

I dette tilfellet "girer" jo girkassen helt trinnløst, og holder motorens turtall konstant mens bilens fart øker. Så langt har du oppfattet det riktig. Når du så tror at det er ved 1800 RPM du vil få best aks, så tar du helt feil. Årsaken er at ved 1800 RPM har motoren bare ca 100 Hk, mens den ved 7000 RPM har ca 200 Hk, og dermed akselererer bilen omtrent dobbelt så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg kan slamre så mye jeg vil med pedalen min uten at det blir noe hjulspinn. ;) og min er ikke så bortigranskogen treigere enn 850i.

men ang. momen og hk, når man kjører i benk, måler denne 2 forskjellige krefter, eller bare en (f.eks. Hk) og beregner seg frem til den andre? pga forholdstallet mellom nm og hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nye M3, maks effekt på 8300omdr..? (Trur jeg) Tror ikke mange sitter med en ærlig oppfattning av at den sparker bedre fra 8200omdr kontra det å gire ned for å hente med seg momentet opp fra dets topp ca. Betyr ikke automatisk at biler med høyt moment er kjappere, men om man trekker inn turtall ved maks effekt, og slenger disse inn i de enkle formlene over, så ser man at momentet kan være lavere på den med høyt turtall, men den tar nuven av den med høyere moment pga at den strekker momentet over lengre tid, eller arbeid om man vil, eller effekt om man vil 8)

Den med mest moment vil selvfølgelig starte kjappest, men vil også miste momentet raskere. Der kommer bl.a F1 turtall inn i bildet.

Ved maksimal akselerasjon gir det liten mening i å kjøre effekttoppen... man skal kjøre til effekttoppen... så geare... for å få mest mulig effekt på neste gear. Ved topphastighet må man derimot kjøre effekttoppen, men noen biler er så tungt gearet i forhold til motorens turtall ved effekttoppen at det siste gearet ikke kan brukes for å nå topphastigheten... fordi man i dette tilfellet ikke klarer å få nok turtall til å nå effekttoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som veit?

jeg bare lurer, for man har da ikke 2 forskjellige krefter som virker på et hjul?

godt mulig jeg er helt på bærtur, men en momentkurve viser vel bare hvor effektiv forbrenningen er ved forskjellige turtall, og finnes ved å kjøre på en bukk som finner ut hvor hardt hjula drar (hk) og beregner deretter en momentkurve.

for jo hardere hjula drar jo raskere vil vel bilen akselerere? det er jo ikke sånn at når momentkurven er på topp så er det en type krefter som vrir på akslingen, mens når effektkurven er på topp er det en helt annen type!

Effekt er jo et produkt av moment og turtall, og kan jo sies så enkelt som forbrenninger pr sekund!?

dette var vel kontroversielt skrevet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...