Gå til innhold

Hvem har den sprekeste bilen på bimmers.no?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

Stuff04, at ASC-lampa blinker trenger ikke bety annet enn at han har litt myke dekk.. ;)

Har ikke kjørt 8-serie, men hvis den spinner på tørr ren asfalt i 115km/t så er den feilkonstruert!

Men jeg har da sett masse filmer med f.eks. 850CSi som akser til 300, inboard, og har aldri sett antispinnen blinke i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 622
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ingen som veit?

jeg bare lurer, for man har da ikke 2 forskjellige krefter som virker på et hjul?

godt mulig jeg er helt på bærtur, men en momentkurve viser vel bare hvor effektiv forbrenningen er ved forskjellige turtall, og finnes ved å kjøre på en bukk som finner ut hvor hardt hjula drar (hk) og beregner deretter en momentkurve.

for jo hardere hjula drar jo raskere vil vel bilen akselerere? det er jo ikke sånn at når momentkurven er på topp så er det en type krefter som vrir på akslingen, mens når effektkurven er på topp er det en helt annen type!

Effekt er jo et produkt av moment og turtall, og kan jo sies så enkelt som forbrenninger pr sekund!?

dette var vel kontroversielt skrevet? ;)

Dette blir nok kontroversielt for noen, men det sier seg selv at der er bare 1 type krefter som virker. Det som er interessant er hvor mye dreiemoment der er ute ved hjulene, altså etter gearkassen. og da er dere nødt til å ta fram kalkulatoren og begynne å regne ut. Da vil dere finne ut at for hver gang dere girer vil momentet på hjulene gå ned, turtallet på hjulene vil gå opp, noe som gjør at effekten fra motoren vil være konstant, ergo er det effekten i motoren som er interessant og er det området som er interessant.

Edit ble helt feil måtte klippe å flytte noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

850i med aut gjør 150 km.t i andre gir, 230 km.t i 3 gir og teoretisk skal den ha 308 km.t i 4 gir ved 6100 rpm (maks rpm).

jeg testet i dag momentet ved å dra på med ASC på, i 2 gir så startet den å blinke (betyr hjulspinn) ved 115 km.t og da har motoren 4500 rpm !! legger til at jeg kjørte i pos E på girkasse (Economy), da girer den til 2 og starter 2 giret på ca 35 rpm.

noe som stemmer med det jeg har skrevet tidligere ang denne motoren..

jeg har video på dette, men får ikke lagt den ut før jeg er på jobb igjen..

ps: legger til at bilen sliter med å komme opp i hastighet pga ASC frem til ca 80 km.t . da drar den jevnere opp til den girer (jevnere betyr mindre hjulspinn), ved 80 km.t er turtallet i overkant av 5200 rpm, hvis man studerer momentkurven så kan man se at momentet er i ferd med å synke.. dette stemmer også veldig bra i det jeg har sagt tidligere også..

Herre gud...

Ha følgt med på tråden en stund uten å blande meg i denne diskusjonen..

Men nå må det da ver grenser å sprek en V12 motor kan vere da.. har sjøl hatt 850 CSI som var i daglig bruk på full gass i de 3 åra jeg eide den,MEN fikk den aldrig til å spinne i 115km/h ja ikke i 57.5km/h eller får di... å i alle fall ikke rett fram med bare gass pådrag..

Men er disse motorene så perverst volsomme så må jeg jommen meg bygge meg en slik :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vær så utrolig dumme da ... hadde trodd det var litt vett i mellom øra på i verfall noen her inne..

i går så hadde det regna, så det var litt våt asfalt.. perfekt til å teste ut hvor mye momentet har å si !!

som jeg skrev, ingen hjulspinn ved toppeffekt men veldig mye ved topp moment ..

de som er fra Oslo området (må da være flere en meg) vet godt åssen vær det var i går kveld ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tar nok både Fredrik og Diesel power feil i sine svar. Det er riktig som shv sier, bilen vil akselerere ekstremt mye bedre på 7000 RPM enn på 1800 RPM. Med de tallene jeg brukte, faktisk omtrent dobbelt så bra.

Vet ikke om det er jeg som misforstår spørsmålet ditt her? Det er helt klart at motoren er istand til å akse bilen hurtigst om man hadde hatt muligheten på en finurlig måte til å holde bilen konstant ved 1800omdr helt til maks fart. Det er hevdet over en hver tvil. Det betinger at man ser helt bort fra giring, som jeg trodde du mente???

I dette tilfellet "girer" jo girkassen helt trinnløst, og holder motorens turtall konstant mens bilens fart øker. Så langt har du oppfattet det riktig. Når du så tror at det er ved 1800 RPM du vil få best aks, så tar du helt feil. Årsaken er at ved 1800 RPM har motoren bare ca 100 Hk, mens den ved 7000 RPM har ca 200 Hk, og dermed akselererer bilen omtrent dobbelt så godt.

Æ skjønner hva du tenker, men slik jeg har oppfattet dette forholdet annerledes. At man har mest aks med en turtallsterk motor og med høy hk er vi vel enig om?

Men man kan ikke se bort ifra at hk,og det er der faktisk bilkupp kan få litt hold i sin teori, selv om den ikke holder helt inn, hk er ett samspill av moment over tid og distanse for å ta det kort.

Som du sier, så har denne bilen 102,5hk ved lave 1800omdr, og 200,9Nm ved høye 7000omdr. Hvordan finner vi ut disse tallene?

Ta en hvilken som helst dynomaskin, dette er udiskutabelt, denne måler Nm, og regner seg fram til effekten. Effekten oppsto da en kar fant ut at hestene hans var istand til flytte en gitt mengde over en vis tid og strekning. Hk er ingen måleenhet som kan knyttes til noe helt konkret, på samme måte som Nm er helt avghengig av en last x arm. Effekten er noe som motoren utøver, og må gjøre for å klare å opprettholde moment så høyt og så lenge som mulig.

Om man ønsker å finne det området en motor arbeider best i hvikelt som helst gir, og konstant turtall så er dette på momentoppen. Ta M3 da, og launch button som sikkert alle kjenner til, denne er satt slik at motoren treffer sitt absolutt beste, skal vi si induviduelle sted på turtallskurven. Siden denne motoren har såpass høy effekt, og på så høyt turtall, betyr dette at motoren har dette store arealet, som vi snakket om tidligere, til å få nyttet seg av en momentkurve som faller, men ikke så mye, slik at man igjen klarer å opprettholde nesten like mye aks selv etter momentoppen.

Fredrik skrev:

Ved maksimal akselerasjon gir det liten mening i å kjøre på effekttoppen... man skal kjøre til effekttoppen... så geare... for å få mest mulig effekt på neste gear. Ved topphastighet må man derimot kjøre på effekttoppen, men noen biler er så tungt gearet i forhold til motorens turtall ved effekttoppen at det siste gearet ikke kan brukes for å nå topphastigheten... fordi man i dette tilfellet ikke klarer å få nok turtall til å nå effekttoppen.

Jo, men når man snakker om toppfart, da er det Hk som gjelder helt inn, så er dette ett helt annet tema egentlig. Ta M3`en igjen, denne launcher på rundt 4-4500omdr ville jeg tro(Det er vel noen med slike motor som vet dette eksakt). Hvorfor...? Jo, dette er det området den har de beste forutsettninger for aks. Etter dette skal effekten opprettholde dette så godt som mulig fram til effektoppen. Den blir ikke like kraftig, men det er ikke mye den faller, og man kan faktisk få en følelse av det motsatte skjer. Om man hadde vært så heldig å fått kjørt en M3, og hadde forberedt ett i-fart-drag, så tror jeg ingen med hånden på hjertet hadde fått samme kicket av å gire den til 7000 kontra riktig turtall, som jeg ikke vet hva er eksakt på disse. Om det er noen med M3 som kjører på treff eller lign, så bør de være istand til å bekrefte dette.

Ingen som leste linken jeg la ved, og er noen uenig med det denne karen skriver?

Jeg er ingen expert på området, men jeg ble meget opphengt i temaet, og en fasit hadde vært utrolig kjekt, for alle tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men når man snakker om toppfart, da er det Hk som gjelder helt inn, så er dette ett helt annet tema egentlig. Ta M3`en igjen, denne launcher på rundt 4-4500omdr ville jeg tro(Det er vel noen med slike motor som vet dette eksakt). Hvorfor...? Jo, dette er det området den har de beste forutsettninger for aks.

En diskusjon rundt moment og hestekrefter har åpenbart mange fasetter. Det at en launchcontroll er satt opp på momenttoppen er ganske logisk... mindre turtall gir for lite både effekt og moment... mer turtall gir for mye effekt (hjulspinn) og i relativ forstand (vedr. alminnelige biler) for lite areal med effekt før et gearskifte tvinger seg på. Det er nok en årsak til at et gearskifte ved effekttoppen normalt fører til at man havner direkte på momenttoppen (eller litt over) i neste gear. Det finnes imidlertid unntak... N52B30 motoren er bl.a satt opp med en maksimal effekt på 272 HK ved høye 6650 rpm og 315 Nm mellom 2750-4250 rpm. I dette tilfellet vil man også treffe momenttoppen ved å geare på effekttoppen, men man kan også velge å geare tidligere å få en nesten tilsvarende akselerasjon pga. den ekstremt elastiske/flate momenttoppen. Det er utrolig hva man kan få til med moderne elektronikk/mekanikk. I motsatt ende av skalaen finner man for eksempel M50B25 motoren uten Vanos... den er temmelig spiss i karakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli mye tekst i denne tråden nå, og alle skal prøve å forklare på sin måte, og det blir derfor vanskelig å følge med...

Som jeg sa, hadde det vært interessant med en graf som viste nettopp akselerasjonen.

De som har lest fysikk, vet definisjonen på akselerasjon - fartsendring per tid. Denne kunne vist oss nøyaktig hvor bilen akselererte best (hvilket turtall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men når man snakker om toppfart, da er det Hk som gjelder helt inn, så er dette ett helt annet tema egentlig. Ta M3`en igjen, denne launcher på rundt 4-4500omdr ville jeg tro(Det er vel noen med slike motor som vet dette eksakt). Hvorfor...? Jo, dette er det området den har de beste forutsettninger for aks.

En diskusjon rundt moment og hestekrefter har åpenbart mange fasetter. Det at en launchcontroll er satt opp på momenttoppen er ganske logisk... mindre turtall gir for lite både effekt og moment... mer turtall gir for mye effekt (hjulspinn) og i relativ forstand (vedr. alminnelige biler) for lite areal med effekt før et gearskifte tvinger seg på. Det er nok en årsak til at et gearskifte ved effekttoppen normalt fører til at man havner direkte på momenttoppen (eller litt over) i neste gear. Det finnes imidlertid unntak... N52B30 motoren er bl.a satt opp med en maksimal effekt på 272 HK ved høye 6650 rpm og 315 Nm mellom 2750-4250 rpm. I dette tilfellet vil man også treffe momenttoppen ved å geare på effekttoppen, men man kan også velge å geare tidligere å få en nesten tilsvarende akselerasjon pga. den ekstremt elastiske/flate momenttoppen. Det er utrolig hva man kan få til med moderne elektronikk/mekanikk. I motsatt ende av skalaen finner man for eksempel M50B25 motoren uten Vanos... den er temmelig spiss i karakteren.

Fredrik:

jeg garanter deg en ting ;) du er heeeeeelt på jorde med dine teorier om dette emnet her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble mange teorier her nå. ;)

nå snakker jeg altså bare av egen erfaring med min bil, men denne drar altså ikke best på momenttoppen, lås i et gir på lavt turtall og dra til, så er det bare å vente til ting begynner å skje..

en stødig moment kurve vil jo gi en jevnt økende effektkurve, som jeg vil påstå er så og si parallell med akselerasjonen.

om man ser på f.eks en skipsmotor som den vi har her ombord er det ingen som snakker om momentet, for det er ikke av noen interesse, da motoren skal gå på det turtallet hvor effekten er høyest uten at det går utover levetid.

her ombord f.eks har vi en hovedmotor på 36 600hk ved 94rpm, du kan jo regne ut momentet på den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

jeg garanter deg en ting ;) du er heeeeeelt på jorde med dine teorier om dette emnet her :)

Jada... bilupp.com (eller var det "oea_69") ... nå har du igjen glemt å lese hva jeg har skrevet tidligere i tråden... der jeg langt på vei gir deg et poeng. Vel, vel... du er jo ikke den skarpeste kniven i skuffen... så det er nok begrenset hva man kan forlange... (!). Jeg forstår absolut hva ditt poeng er, men det er ikke min feil at du er dårlig til å formulere deg og det er heller ikke min feil at du helt åpenbart ikke forstår hva du selv mener... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men når man snakker om toppfart, da er det Hk som gjelder helt inn, så er dette ett helt annet tema egentlig. Ta M3`en igjen, denne launcher på rundt 4-4500omdr ville jeg tro(Det er vel noen med slike motor som vet dette eksakt). Hvorfor...? Jo, dette er det området den har de beste forutsettninger for aks.

En diskusjon rundt moment og hestekrefter har åpenbart mange fasetter. Det at en launchcontroll er satt opp på momenttoppen er ganske logisk... mindre turtall gir for lite både effekt og moment... mer turtall gir for mye effekt (hjulspinn) og i relativ forstand (vedr. alminnelige biler) for lite areal med effekt før et gearskifte tvinger seg på. Det er nok en årsak til at et gearskifte ved effekttoppen normalt fører til at man havner direkte på momenttoppen (eller litt over) i neste gear. Det finnes imidlertid unntak... N52B30 motoren er bl.a satt opp med en maksimal effekt på 272 HK ved høye 6650 rpm og 315 Nm mellom 2750-4250 rpm. I dette tilfellet vil man også treffe momenttoppen ved å geare på effekttoppen, men man kan også velge å geare tidligere å få en nesten tilsvarende akselerasjon pga. den ekstremt elastiske/flate momenttoppen. Det er utrolig hva man kan få til med moderne elektronikk/mekanikk. I motsatt ende av skalaen finner man for eksempel M50B25 motoren uten Vanos... den er temmelig spiss i karakteren.

Nå begynner du å rote deg litt ut på jordet vil jeg tro :roll:

Bilkupp har faktisk merket at man har størst aks der en har mest dreiemoment hv is en bare kjører på ett gir, og han bruker ikke mer enn et gir for å nå 100, så han har ikke noe valg.

Men fredrik, hvis vi tar denne N52B30 motoren som du omtaler her oppe, og drar den til 4000 rpm på første, for så å gire til andre, da vil turtallet havne ca på ca2750 som en antagelse. der har motoren samme dreiemoment som ved 4000 rpm. tror du da den drar like godt på andre gir som den gjorde på første???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

jeg garanter deg en ting ;) du er heeeeeelt på jorde med dine teorier om dette emnet her :)

Jada... bilupp.com (eller var det "oea_69") ... nå har du igjen glemt å lese hva jeg har skrevet tidligere i tråden... der jeg langt på vei gir deg et poeng. Vel, vel... du er jo ikke den skarpeste kniven i skuffen... så det er nok begrenset hva man kan forlange... (!). Jeg forstår absolut hva ditt poeng er, men det er ikke min feil at du er dårlig til å formulere deg og det er heller ikke min feil at du helt åpenbart ikke forstår hva du selv mener... :roll:

Word 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...