Bjørn Hetland Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Det som er litt kult med denne tråden er bilknuppen som er så heldig at han faktisk kan kjenne på bilen at den drar mest der den har høyest moment, men det virker jo som om han helt og fulstendig mangler venen til å forstå hvorfor?? allikevel har han rett
hagenisse Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Men er det noen som har sagt ham i mot på akkurat det da?
MPowered Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Så denne bilen akselererer omtrent helt jevnt fra 2500rpm til 6000 rpm? jaja Jeg kommer nok til å holde meg til effekt-toppen når jeg skal akselerere.
Bjørn Hetland Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Så denne bilen akselererer omtrent helt jevnt fra 2500rpm til 6000 rpm? jaja Jeg kommer nok til å holde meg til effekt-toppen når jeg skal akselerere. Den vil det hvis du kjører på samme gir hele veien, men den vil selvfølgelig dra bedre ved 5000rpm i første gir enn den gjør på 3000rpm i andre gir, så du har fordel av å dra så langt så mulig på giret før du legger i neste gir, for når du legger inn tyngre gir da mister du moment på hjulene. og den vil selvfølgelig akse bedre på et lavt gir, derfor vil en så fort som mulig når farten tilsier det gire ned for å ligge i så lavt gir som mulig for å hente så mye akselerasjon som mulig.
Bjørn Hetland Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 eg har 250NM på bakhjulen på min 325:)e36 Hvis du ikke har mer enn det på bakhjulene så vil bilen din gå ekstremt dårlig 0-100
T16 Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Huff, prøvde virkelig å lese i denne tråden, men har blitt altfor mye meninger og teorier om det ene og det andre så gir opp, så jeg hopper bare i det Maks aks vil selvfølgelig bli ved å dra motoren til effekt toppen er nådd, er jo en grunn til at en bil med 500hk går bedre enn en med 400hk. Moment har ingen verdens ting med prestasjoner å gjøre, en 300hk sugemotor med 250nm presterer like bra som en 300hk turbo motor med 400nm, men er en fordel å treffe på stigende moment kurve nå man legger inn ett høyere gir i maks aks. Det har iværtfall jeg lært og virker som det funker i praksis også... Det med launch control tror jeg ikke har noe særlig med moment eller effekt kurve å gjøre, tror den må være satt mer til hvor langt man kan ta det i forhold til grep på maksimal start. Men for å svare på det som var stilt i første innlegget, tror jeg skal klare å presse en av bilene ned i rundt 3,5sek på 0-100 og drar rimelig fort gjennom alle 5 til omtrent 270kmt. Den andre bilen min vet jeg drar gjennom alle 6 gira på 16-17sek med hjulspinn på 1-4 og stopper på ca220kmt.
MPowered Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Den vil det hvis du kjører på samme gir hele veien, men den vil selvfølgelig dra bedre ved 5000rpm i første gir enn den gjør på 3000rpm i andre gir, så du har fordel av å dra så langt så mulig på giret før du legger i neste gir, for når du legger inn tyngre gir da mister du moment på hjulene. og den vil selvfølgelig akse bedre på et lavt gir, derfor vil en så fort som mulig når farten tilsier det gire ned for å ligge i så lavt gir som mulig for å hente så mye akselerasjon som mulig. Tull å vas. Si jeg er ute å kjører på en rett strekke i 3 gir. Jeg ligger på 2500 rpm og legger gassen i bunn. Da tar den seg sakte men sikkert oppover. Når jeg når 5000 rpm flyr turtallet avgårde mot effekt toppen.... Hvorfor i h... skal jeg gire før jeg når den, når turtallet øker fortere og fortere? Hadde jeg hatt samme motstand i bilen over hele turtalls registeret ville dette blitt enda tydligere. Momentkurven er slik jeg har forstått det motorens effektivitet i forhold til sitt eget turtall. Ikke hvor mye den orker maks. Ved moment-toppen har motoren den optimale forbrenning, men det forbrenner forsatt mer luft/bensin på høyere turtall per tidsenhet. Altså mer energi ut som igjen gir mer aks. Ved effekt-toppen har motoren den optimale energi utvinning. Derfor skal man holde seg rundt den, og ikke andre plasser. Kan tenke meg at en motor som går uten motstand, vil ha en turtallsakselerasjon i forhold til momentkurven. Den akselererer raskest forbi moment-toppen.
S.Hafsmo Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 denne diskusjonen skulle vært tatt face 2 face. lettere å forklare, evt. bli forklart hva folk mener og hvorfor. dette har jo nesten blitt en rein skittkastings post.. jeg kan ihvertfall skrive under på at uansett hvordan jeg girer og herjer er det ved maks effekt at driten drar best.. og det gjelder og for f.eks chevrolet med 6,5 turbodiesel som har rikelig med newton.. momentsterke biler bare føles ekstra kjappe på lavt turtall fordi de faktisk har mere effekt der enn en turtallmaskin med mindre nm.
Bjørn Hetland Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Den vil det hvis du kjører på samme gir hele veien, men den vil selvfølgelig dra bedre ved 5000rpm i første gir enn den gjør på 3000rpm i andre gir, så du har fordel av å dra så langt så mulig på giret før du legger i neste gir, for når du legger inn tyngre gir da mister du moment på hjulene. og den vil selvfølgelig akse bedre på et lavt gir, derfor vil en så fort som mulig når farten tilsier det gire ned for å ligge i så lavt gir som mulig for å hente så mye akselerasjon som mulig. Tull å vas. Si jeg er ute å kjører på en rett strekke i 3 gir. Jeg ligger på 2500 rpm og legger gassen i bunn. Da tar den seg sakte men sikkert oppover. Når jeg når 5000 rpm flyr turtallet avgårde mot effekt toppen.... Hvorfor i h... skal jeg gire før jeg når den, når turtallet øker fortere og fortere? Hadde jeg hatt samme motstand i bilen over hele turtalls registeret ville dette blitt enda tydligere. Momentkurven er slik jeg har forstått det motorens effektivitet i forhold til sitt eget turtall. Ikke hvor mye den orker maks. Ved moment-toppen har motoren den optimale forbrenning, men det forbrenner forsatt mer luft/bensin på høyere turtall per tidsenhet. Altså mer energi ut som igjen gir mer aks. Ved effekt-toppen har motoren den optimale energi utvinning. Derfor skal man holde seg rundt den, og ikke andre plasser. Kan tenke meg at en motor som går uten motstand, vil ha en turtallsakselerasjon i forhold til momentkurven. Den akselererer raskest forbi moment-toppen. tror vi snakker litt om hverandre her, med lavt mener jeg lett og det vil jo si et høyere turtall i den aktuelle farten. på de fleste biler vil det sannsynligvis være mest effektivt å dra så nærme som mulig til turtallsperren både på først og andre gir, så kan du etterhvert gire før sperren, men sannsynligvis etter maks effekt toppen.
S.Hafsmo Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Den vil det hvis du kjører på samme gir hele veien, men den vil selvfølgelig dra bedre ved 5000rpm i første gir enn den gjør på 3000rpm i andre gir, så du har fordel av å dra så langt så mulig på giret før du legger i neste gir, for når du legger inn tyngre gir da mister du moment på hjulene. og den vil selvfølgelig akse bedre på et lavt gir, derfor vil en så fort som mulig når farten tilsier det gire ned for å ligge i så lavt gir som mulig for å hente så mye akselerasjon som mulig. Tull å vas. Si jeg er ute å kjører på en rett strekke i 3 gir. Jeg ligger på 2500 rpm og legger gassen i bunn. Da tar den seg sakte men sikkert oppover. Når jeg når 5000 rpm flyr turtallet avgårde mot effekt toppen.... Hvorfor i h... skal jeg gire før jeg når den, når turtallet øker fortere og fortere? Hadde jeg hatt samme motstand i bilen over hele turtalls registeret ville dette blitt enda tydligere. Momentkurven er slik jeg har forstått det motorens effektivitet i forhold til sitt eget turtall. Ikke hvor mye den orker maks. Ved moment-toppen har motoren den optimale forbrenning, men det forbrenner forsatt mer luft/bensin på høyere turtall per tidsenhet. Altså mer energi ut som igjen gir mer aks. Ved effekt-toppen har motoren den optimale energi utvinning. Derfor skal man holde seg rundt den, og ikke andre plasser. Kan tenke meg at en motor som går uten motstand, vil ha en turtallsakselerasjon i forhold til momentkurven. Den akselererer raskest forbi moment-toppen. thats akkurat hva jeg prøver å si! Kudos til Mpowered! det sier seg jo litt selv, da hvor hardt en motor sparker fra kommer an på hvor mange forbrenninger man har over en tidsenhet, og det er jo det effektkurven baserer seg på! jo flere ganger stempelet blir trykt ned av en forbrenning, jo mere kraft vil man kunne ta ut. det er jo ikke noe mere magisk enn det. når momentkurven begynner å dale er det pga tregheter i forbrenning, som igjen kommer av hva f.eks ventilstyring og innsprøytning er optimalisert til.
hagenisse Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Er jo et diskusjonsforum, fint med litt diskusjoner vel.
Diesel power Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Hei igjen, da har jeg fått lånt litt info fra en bekjent med 318is E30. Den røde streken er tid. De grå strekene er fremdrift i alle gir, og den hvite er fremdrift i beste gir. Optimale gireturtall er listet opp nederst. Toppfarten nås når fremdriften er null. Fremdriften er i prosent, og 100 prosent er 1 G. De grønne strekene er strekning. 100 meter per strek. Den horisontale aksen viser hastighet. Her kan en faktisk se at denne bilen har ikke tettsteget nok kasse for å få et naturlig punkt å gire mellom første og andre gir. mellom andre og tredje går det nesten akkurat, men når en nærmer seg tredje og fjerde så kan han gire før turtallsperren, pg når en på femte gir ikke lenger akselerer så er toppfarten nådd. Her begynner det å ligne noe virkelig konstruktivt. Denne må vi bygge videre på. Sånn som jeg leser denne, så våger jeg å si, ikke hugg huet av meg nå, at bilen har best framdrift fra det som kan virke som ved, eller noe over momentoppen, deretter daler det i takt med dalende moment. Hagenisse skrev: Det var en bedre link enn sist gang.. og hva er konklusjonen hans? At med den fitive kassen vi snakket om tidligere, så er bilen best istand til å skyve bilen framåt på momentoppen. Her ved noe utrolige 6500omdr. Men som vi fleste har konkludert med, så vil ikke dette være tilfelle med girkasser man idag finner på bilene. Man skal gire på effektoppen, eller rett etter, for, med en riktig kasse å falle ned til ett sted over momentoppen igjen. Saken er at når vi kommer høyere og høyere opp i girene(3-4-5osv), så virker det som effekten, som også de fleste er enige om er den som gir oss toppfarten, må tas mer og mer hensyn til og girskiftet blir lagt inn på høyere turtall for hver gang, eller??? T16 skrev: Maks aks vil selvfølgelig bli ved å dra motoren til effekt toppen er nådd, er jo en grunn til at en bil med 500hk går bedre enn en med 400hk. Moment har ingen verdens ting med prestasjoner å gjøre, en 300hk sugemotor med 250nm presterer like bra som en 300hk turbo motor med 400nm, men er en fordel å treffe på stigende moment kurve nå man legger inn ett høyere gir i maks aks. Det har iværtfall jeg lært og virker som det funker i praksis også... Det med launch control tror jeg ikke har noe særlig med moment eller effekt kurve å gjøre, tror den må være satt mer til hvor langt man kan ta det i forhold til grep på maksimal start. Turbomotoren knekker sugemotoren foutsatt at de har samme rpm på moment og effektopp, så der tar du grundig feil. Man skal heller ikke treffe stigende momentkurve, men alt etter giring, luftmotstand vekt +++ mange andre faktorer treffe noe over momentoppen i de fleste gir. Unntaket virker å være 1gir. Jeg betviler sterkt at BMW har brukt grep som viktigst faktor i den rakkettstartern Om jeg ikke husker helt feil, så sier vel bruksanvisningen til selveste BMW selv at motoren legger seg på rpm som gir best POWER(Tør ikke bruke betegnelsene Nm eller hk ) Stuff04 skrev: dette har jo nesten blitt en rein skittkastings post.. Jp, og det er litt synd når tråden ikke akkurat handler om liv eller død, men snarere en ålreit bildiskusjon. Ser at noen(1 ) har fått beskjed om å ordlegge seg litt annerledes, og synes man skal rette seg etter dette, eller slutte å delta på dette forumet om man ikke klarer å kjøle seg ned litt. Det var min lille skjennepreken, får jeg kalle det, i denne tråden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå