Gå til innhold

Hvordan enkelt få mer lyd av originalanlegget. (ny info s.1)


 Share

Anbefalte innlegg

Off topic: en bekjent skulle bruke signal fra takhøyttalerene til høynivå innganger på forsterker. Han fikk ikke bass gjennom, så det ble å installere en DIN-size cdspiller istedet å gjøre det på vanlige måten.

On topic: Har lagt inn ordre på Blaupunkt 5 kanaleren. Håper det passer til min med 16:9 monitor/cdspiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du lagt inn ordre?

Husk at du må ha ledningsnett til BMW'en i tillegg da!

Blaupunkt artikkelnummer: 7 607 622 017 001

Enda mer OT:

Har til neste vinter tenkt å montere en DIN-size spiller istedenfor den midtre luftekanalen, samt bygge om dørtrekkene/dørene foran med 8" midbass, mellomtone og diskant. Kommer da til å koble lyden fra original-navien til cd-spillerens AUX-inngang så jeg får lyd fra navien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

alt er bare plug and play? bare ved og bruke de hurtig koblingene så får orginal høytalerene mer effekt? og man trenger ikke klipe kabler eller noen ting, tenkte på kablene fra høytalerene, bare de koblingene på bildet?og alle høytalerene får mer effekt? så kan man huke på en phono kabel rett ut til en annen forsterker som driver en sub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle te å legge opp ledningnette til forsterkern i dag..

Så tok jeg ut volumknotten.. bak der så jeg en mutter og et lite hull og lyste inn der..så jeg en torx skrue.. er det andeledes en på den bilen du la det dette opp på??

Det er en 97mod e39 med radio/kasett speller og cd skifter bak

//Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Okei, er det noen som har peiling på ei side på nettet der jeg kan få kjøpt forsterkeren og alt jeg trenger? Har funnet noen sider i usa, men de sender ikke til norge:( Og jeg bor jo uti gokk, så det er litt vanskelig å komme seg til en butikk som selger slikt.. :roll: Eventuellt noen ærlige skjeler her inne som kunne tenke seg å kjøpe til meg, og sende i posten for en liten symbolsk sum? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Setter stor pris på denne DIY artikkelen. Før helgen mottok jeg alle deler (forsterker + kabler + Sub) og satset på montering fredag kveld. Det gikk meget lett, takket være en god forklaring og ikke minst bilder.

Det fine med forsterkeren er muligheten for PHONO OUT. Jeg satte på en enkel Sub fra Blaupunkt THB 200A og har plutselig "gromlyd" i bilen. Byttet ut de originale høyttalerene med Pioneer sine gule kevlar høyttalere. Disse heter TS-E1396. Nå spiller anlegget atskillig bedre enn før og jeg er kjempefornøyd.

Det blir nok en ny Sub i løpet av kort tid, men foreløpig holder det til, at jeg ikke har lyst å parkere bilen....

Bg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Setter stor pris på denne DIY artikkelen. Før helgen mottok jeg alle deler (forsterker + kabler + Sub) og satset på montering fredag kveld. Det gikk meget lett, takket være en god forklaring og ikke minst bilder.

Det fine med forsterkeren er muligheten for PHONO OUT. Jeg satte på en enkel Sub fra Blaupunkt THB 200A og har plutselig "gromlyd" i bilen. Byttet ut de originale høyttalerene med Pioneer sine gule kevlar høyttalere. Disse heter TS-E1396. Nå spiller anlegget atskillig bedre enn før og jeg er kjempefornøyd.

Det blir nok en ny Sub i løpet av kort tid, men foreløpig holder det til, at jeg ikke har lyst å parkere bilen....

Bg

Hvor bestilte du dette fra? (forst. + kabler)

Var innom Mekonomen her oppe, de hadde forsterkeren, men de mangla ledingsnettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har nettopp montert ned og lyder bra. bare bytte høytalere nå.

men lurer på to ting til dere som har instalert fra før. satt igjen med en rød ledning fra koblingen til bak cd spillern det ikke var noe sted å koble til. eneste løse var en rød og en gul ledning og den gule regner jeg med skulle i den gule kontakt kablen som gikk til strøm. men satt jo da igjen med denne røde som ikke hadde noen å parre seg med stakkar. (har ikke bilde nå men kan prøve å få ett opp i løpet av uken)

og lurer på en siste ting. noen som har prøvd seg på aux in? er jo to 3,5mm inn en for front og for rear. og blaupunkt vil ha meg til å kjøpe en de lager (står art. nr. i instruksjonsboka) men hadde helst sett å kjøpe meg en på biltema som funker like bra og ikke koster flere hundre kr. men har da aldri sett en kabel som en 3,5mm jack i en ende og to 3,5mm jack i andre. noen som har prøvd?

ps. kjøpte mitt på mekonomen og kom på rett over 3600,- mener jeg å huske. de ringte å spurte blaupunkt om kabler som måtte tilsendes. var der dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei!

Jeg har en 528iA 97 mod stv. der jeg har tenkt å "oppgradere" lyden litt, og da har jeg et par spørsmål! :wink:

Jeg har Business Radio DSP med CD skifter, navi og forsterker bak.

Etter hva jeg forstår av denne DIY`en, så kan jeg bytte ut den orginale forsterkeren med denne Blaupunkt forsterkeren, uten å modifisere/strekke noen kabler? Og siden jeg allerede har forsterker bak, så trenger jeg ikke ledningsnett/adapter?

Det andre jeg lurer på, er hvilke kabler som faktisk går til den orginale forsterkeren i bagasjerommet?

Er det noe spesiellt med denne Blaupunkt forsterkeren, eller kan man også montere en "vanlig" forsterker, uten å trekke nye kabler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...