Fredrik Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Tenk selv når dere blir gamle, å bli låst til huset/leiligheten er ikke drømmen. Når man pensjoneres er det jo først da man kan nyte livet - og kun det. Tenk for en krise å være uten lappen. En annen sak er selvfølgelig at gamlinger kan være årsaken til andre av ulykkene også, men det bør gjennomgås grundig før man tar så mange førerkort. Det kan få drastiske konsekvenser for våre eldres psykiske helse. Jeg har en svigerfar på 78 år som er i den aktuelle kategorien. Han bor noen kilometer mellom to mindre byer og vil bli rimelig låst fast i godstolen hvis han ikke kan kjøre bil. Han er ganske sprek til å være 78 år gammel, men alderen viser seg naturligvis på mange områder og derfor fikk han heller ikke fornyet sertifikatet da han ble 75 år gammel. Det hindrer ham imidlertid dessverre ikke å kjøre bil til den lokale butikken og til skogen der han går turer. Han er absolut ingen sikker sjåfør og ingen i familien vil sitte på med ham... og alle har snakket med ham flere ganger om at han nå må respektere at han ikke kan kjøre bil pga. hans fysiske tilstand. Det ender nok med at en av oss en vakker dag ringer politiet anonymt når han fyrer opp Sierra´en. Forøvrig... jeg kan godt merke på meg selv at jeg ikke er 20 år lenger.... spesielt synet er dårligere og tildels reaksjonsevnen er ikke som den var. I tillegg har erkjennelsen om at jeg ikke er verdensmester kommet... jeg ser flere faremomenter i trafikken enn muligheter. Totalt sett fører dette til at jeg har det fint med 115 HK der jeg trengte rundt 300 HK for 20 år siden for å være tilfreds...
Kjell Z3 Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Hvis en person vrenger ut bilen og blåser forbi en gammel sniglekjører og nesten frontkolliderer med en møtende bil, hvilken idiot er det da som IKKE burde ha lappen? Det må jo være idioten som kjørte forbi selvsagt.
Dirty Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Hvis en person vrenger ut bilen og blåser forbi en gammel sniglekjører og nesten frontkolliderer med en møtende bil, hvilken idiot er det da som IKKE burde ha lappen? Det må jo være idioten som kjørte forbi selvsagt. Men hadde ikke den gamle kjerringa kjørt i 50-60 km\t i 80 Sona! så hadde ikke han kjørtforbi!!!
skillbill Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Hvis en person vrenger ut bilen og blåser forbi en gammel sniglekjører og nesten frontkolliderer med en møtende bil, hvilken idiot er det da som IKKE burde ha lappen? Det må jo være idioten som kjørte forbi selvsagt. Men hadde ikke den gamle kjerringa kjørt i 50-60 km\t i 80 Sona! så hadde ikke han kjørtforbi!!! Legg merke til at han skrev "...nesten frontkolliderer..." med bilen i motgående kjørefelt, ergo en ulovlig forbikjøring! Men jeg støtter deg samtidig med ditt utsagn, sålenge man foretar forbikjøring på lovlig vis, har GOD sikt og ikke utsetter andre traffikanter for unødvendig fare! For det finnes ikke noe mer irriterende enn dette i trafikken, folk som ligger LANGT under fartsgrensene, og vær/føreforhold ikke tilsier at dette er nødvendig, da er det DE som burde få bot/tilsnakk av onkel politi. Jeg lå bak et eldre ektepar, de lå i 40 i 70-sone, kjører forbi etter boka, se i speil, blink, god sikt etc, litt senere ser jeg blålys bak meg, kjører ut til siden, og blir kjefta huden full av UP-betjent i sivil:P Han kalte meg råkjører og babla om at slike folk aldri burde fått lappen etc..Heia Norge sier jeg bare!!!
Fredrik Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Men hadde ikke den gamle kjerringa kjørt i 50-60 km\t i 80 Sona! så hadde ikke han kjørtforbi!!! Nå retter du baker for smed... og ditt argument er ikke et holdbart argument iom. at en sjåfør til enhver tid er forpliktet til å kjøre forsvarlig. Du kan ikke vite hvorfor bilen foran deg kjører for langsomt, men du vet at en uforsvarlig forbikjøring kan medføre en alvorlig ulykke. Ergo bør du heller kjøre inn til siden å ringe politiet... det er mer sikkert for alle parter.
skillbill Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Men hadde ikke den gamle kjerringa kjørt i 50-60 km\t i 80 Sona! så hadde ikke han kjørtforbi!!! Nå retter du baker for smed... og ditt argument er ikke et holdbart argument iom. at en sjåfør til enhver tid er forpliktet til å kjøre forsvarlig. Du kan ikke vite hvorfor bilen foran deg kjører for langsomt, men du vet at en uforsvarlig forbikjøring kan medføre en alvorlig ulykke. Ergo bør du heller kjøre inn til siden å ringe politiet... det er mer sikkert for alle parter. Det er liten vits i å ringe politiet i en slik sak, som jeg nevnte her i en annen tråd! De har "viktigere" ting og ta seg til! Men selvfølgelig er det et bedre alternativ enn en ulovlig og ytterst uforsvarlig forbikjøring. Men som jeg sa i mitt forrige innlegg, sålenge forbikjøringen foregår på rett måte, så ser jeg ingen problemer med dette. Det er altfor mange grauthuer ute på veiene som lager egne fartsgrenser (les: sakte)! Og vi som kjører forbi er verken aggressive eller utålmodige "råkjørere", vi vil rett og slett bare ha flyt i trafikken!
Hansh Skrevet November 8, 2007 Forfatter Skrevet November 8, 2007 Men hadde ikke den gamle kjerringa kjørt i 50-60 km\t i 80 Sona! så hadde ikke han kjørtforbi!!! Nå retter du baker for smed... og ditt argument er ikke et holdbart argument iom. at en sjåfør til enhver tid er forpliktet til å kjøre forsvarlig. Du kan ikke vite hvorfor bilen foran deg kjører for langsomt, men du vet at en uforsvarlig forbikjøring kan medføre en alvorlig ulykke. Ergo bør du heller kjøre inn til siden å ringe politiet... det er mer sikkert for alle parter. Det er liten vits i å ringe politiet i en slik sak, som jeg nevnte her i en annen tråd! De har "viktigere" ting og ta seg til! Men selvfølgelig er det et bedre alternativ enn en ulovlig og ytterst uforsvarlig forbikjøring. Men som jeg sa i mitt forrige innlegg, sålenge forbikjøringen foregår på rett måte, så ser jeg ingen problemer med dette. Det er altfor mange grauthuer ute på veiene som lager egne fartsgrenser (les: sakte)! Og vi som kjører forbi er verken aggressive eller utålmodige "råkjørere", vi vil rett og slett bare ha flyt i trafikken! Det eneste positive når de kjører så sakte pleier å være at det skal ikke lange strekningen til for å kjøre forbi.
skillbill Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Hansh: Sant nok, men ofte er det slik at man møter "slow-riderne" på steder der det er vanskelig og foreta en "trygg" forbikjøring uansett...mye svinger og bakketopper her i landet:P Og desverre blir det ofte slik at man venter og venter, tilslutt gidder man ikke mer, girer ned og tar første og beste (les: farligste) sjanse! BANG!
Kjetil Sømme Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Jeg tror det er viktig at man her skiller mellom skitt og kamel. Det finnes nok av bilførere som er en fare for seg selv og andre uansett aldersgruppe. Min egen mor ante ikke hvordan et vikepliktskilt så ut da jeg spurte henne for 7 år siden. Hun så seg heller aldri for i blindsona, men hun fikk litt mer sansen for det etter 2 sammenstøt samme vinter hvor akkurat det var årsaken. Jeg var forøvrig i London mandag og tirsdag og ble som seg hør og bør fraktet rundt i en E38 (siden dette var et møte mellom BMW-entusiaster). Sjåføren var en herremann på litt over 70 om jeg ikke husker feil, og han var først ute av samtlige kryss, hadde stålkontroll på bilens bredde, brukte speil og blinklys flittig osv. Bilen hadde forøvrig ikke en ripe. Herremannen var forøvrig også deltaker på flere banetreff i løpet av et år, og hadde også skikkelige grombiler hjemme i garasjen. Han kunne etter et par whisky fortelle at han jo merket at alderen ga seg litt til kjenne på syn og reaksjonsevne, men at et ikke var verre enn at han kompenserte dette med mer trening og økt oppmerksomhet. Han hadde også full oversikt over alle lokale fotobokser i hodet (og de har MANGE fler enn oss), og han brydde seg ikke stort om fartsgrensene på motorveiene, da kjørte han alltid etter forholdene. Nå er det også en juridisk side av dette, nemlig at så lenge du ikke bryter trafikkreglene og har helsa i orden, så kan ikke staten inndra en rettighet du har fått frem til du fyller 100år (gyldigheten på førerkortet). Derfor er den medisinske innfallsvinkelen den eneste fornuftige veien å gå. Jeg ville foreslå at leger med litt ekstra utdanning innen trafikal adferd kunne ta en kjøretur med pasienten for å se om denne maktet å håndtere kjøretøyet på en trygg måte. Da vil man se i praksis om motoriske eller mentale ferdigheter var tilstrekkelige til å ferdes trygt i trafikken. Et tiltak jeg har mer tro på er at staten kommer sterkere inn med støtte til kjøretimer/kjørekurs for de eldre. Ikke obligatorisk nødvendigvis, men kanskje sammen med f.eks. tilbud om gratis EU-kontroll hvis man var med på et slikt kurs.
Kjell Z3 Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Mange leger vegrere seg mot å ta lappen fra begynnende øre eldre fordi det er et slag å miste lappen. Men ærlig talt, de er ikke den største årsaken til drepte i trafikken. Når jeg kommer bak en slik er jeg ikke redd for å bruke både lyd og lys, de hater meg sikkert men bruker å flytte seg etter en stund. Og når man ligger bak slike er det deilig med sprek bil. Men dessverre kjører jeg en del Vectra 1,8 og da er det straks verre... Da er det bare horn, blink og slike ting som virker..
Strnd Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Hvis en person vrenger ut bilen og blåser forbi en gammel sniglekjører og nesten frontkolliderer med en møtende bil, hvilken idiot er det da som IKKE burde ha lappen? Det må jo være idioten som kjørte forbi selvsagt. Men hadde ikke den gamle kjerringa kjørt i 50-60 km\t i 80 Sona! så hadde ikke han kjørtforbi!!! Haddde han greit å kontrollere temperamentet sitt litt og ventet til det ble klart, så hadde han ikke trengt å nesten kollidere.. Det holder ikke som unnskyldning når han har smelt i en møtende bil og kanskje tatt livet av både seg og andre at "jammen han kjørte så sakte, jeg bare måtte forbi, fordi jeg ble så utrolig utålmodig!" At personen som kjører sakte også kanskje burde vært fratatt lappen, er jo en annen ting..
T.R.Melum Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Denne trangen til å holde sneglefart, 20-30 km/t under gjeldene fartsgrenser, er bare én av flere symptomer disse gamle zombiene innehar. På tettstedet mitt observerer jeg gamlinger kjøre til VENSTRE rundt rundkjøringer opptil flere ganger i året! De rygger rett ut i veien fra parkeringsplasser uten å se seg om, og kjører saaakte midt i veien når de nærmer seg et Y-kryss. (Dette antar jeg er fordi de må inn på en avstand på max 3meter for å greie å lese hvilket stedsnavn som står på retningsskiltene...)
skillbill Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Denne trangen til å holde sneglefart, 20-30 km/t under gjeldene fartsgrenser, er bare én av flere symptomer disse gamle zombiene innehar. På tettstedet mitt observerer jeg gamlinger kjøre til VENSTRE rundt rundkjøringer opptil flere ganger i året! De rygger rett ut i veien fra parkeringsplasser uten å se seg om, og kjører saaakte midt i veien når de nærmer seg et Y-kryss. (Dette antar jeg er fordi de må inn på en avstand på max 3meter for å greie å lese hvilket stedsnavn som står på retningsskiltene...) Da er det helt tydelig at mange eldre "Fosen'inger" har sine slektninger her i Fredrikstad
oddis Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 [...]Det ender nok med at en av oss en vakker dag ringer politiet anonymt når han fyrer opp Sierra´en. Det at eldre uten gyldig førerkort beveger seg ut på veiene er et STORT problem her i distriktet. Bare det siste året har jeg registrert over 20 saker omkring dette. Folk som vingler midt i veien med bil imot, folk som krasjer i både brusteiner og butikkvegger. Dessverre er også mange av de beruset (!). Den siste saken var ganske stygg, ganske rysende lesing: http://www.ostlendingen.no/article/2007 ... 17/NYHETER http://www.ostlendingen.no/article/2007 ... 17/NYHETER
jarli Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Irriterer meg så grenseløst at jeg burde oppsøke psykolog. Det ser ut til å være en god ide
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå