Gå til innhold

Min E38 (ettermont. navi s. 26)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Du må gi beskjed hva dekk dim. du velger, er midt i samme situasjon selv.

Har kjøpt meg 20" Rial Daytona Race felger, 9" fremme & 10,5" bak.

Dekkoppsett jeg vurderer er 245/35-20 & 285/30-20 eller

245/30-20 & 285/25-20.

Vett at med det siste alternativet blir rulleomkretsen litt for liten, men det ser penere ut og jeg kan bruke felgene/dekka på en M5 E34 til våren :wink:

Dette er felgene:

sllkn6if8jdjahw51d1z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 458
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jau, da er felger bestilt og betalt, så får man bare håpe resten går i orden. Er jo alltid litt fishy å handle dyre og store ting fra andre siden av dammen. Får det med sjøfrakt, så det tar nok ihvertfall 1.5 måned før jeg har de, men det holder.

BMWPower, Har ikke bestemt meg for dekkdim..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, da er felger bestilt og betalt, så får man bare håpe resten går i orden. Er jo alltid litt fishy å handle dyre og store ting fra andre siden av dammen. Får det med sjøfrakt, så det tar nok ihvertfall 1.5 måned før jeg har de, men det holder.

BMWPower, Har ikke bestemt meg for dekkdim..

Hadde også tenkt å handle felger på andre siden av dammen, helt til jeg kom over de jeg kjøpte. Hvilke felger kjøpte du? Hvor skal du handle dekk?

D går sikkert bra hvis du har handla med et seriøst firma :wink:

Klør i fingrene etter å bestille dekk, men er ikke 100% sikker på hva dim jeg skal ha enda. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men har allerede booka det inn hos JetCarrier. Det var leverandøren i seg selv som var problemet.. pengeoverføringer etc. Men håper det går i orden. Regner med det blir opp til 2000,- i frakt, så det ville sikkert ikke blitt så mye fra eller til der.

Sånn ellers så ser det ut for at jeg må bytte det midtre parallellstaget, så da blir det vel å ta de ytre også, og hjulstillingskontroll etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som vedlikeholdsbudsjettet må sprenges nok en gang.. :?

09 PULSE GENERATOR, CRANKSHAFT 1

XX LAMBDA O2 SENSOR 1

15 OIL LEVELLING SENSOR 1

16 GASKET RING 1

10 TIE ROD, CENTER LHD 1

11 LEFT TIE ROD 1

12 RIGHT TIE ROD 1

13 HEX BOLT M10X1X25 2

02 STABILIZER RUBBER MOUNTING D=13MM 2

02 STABILIZER RUBBER MOUNTING D=20,5MM 2

02 BALL JOINT 2

03 SNAP RING 2

01 ANTENNA RADIATOR D-NETZ 80MM 1

06 HEAT INSULATOR SPARE WHEEL TRAY 1

Sånn ser handlelisten ut for øyeblikket. Det er vel nok 6-7000,- bare i deler, pluss at jeg må ha hjulstillingskontroll etter bytte av parallellstagene. Må i tillegg bytte ABS-sensor (den har jeg, ca. 1000-lapp) og klimakontrollen (tror jeg har fått tak i brukt). Er vel oppe i 15.000,- bare i deler på fire måneder, uten å overdrive. :? Og da er det kun vedlikeholdsdeler. Felger, dekk, senk, arbeid, etc. er utenom.

Folk på jobb tror jeg er gærn som skrur så mye bil. Har sikkert bil i hallen en gang eller to i uka. Det er vel snart på tide å handle seg en KIA Cee'd med 7 års garanti.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. men er jo forskjell på om man vil ha ALT i orden, eller om man kan leve med diverse småting. Vet mange som kjører rundt med evig risting, småklunking, og slike ting.. det vil alltid bli utslitt deler selv på en meget velholdt bil, men der er det på en måte kun det som oppstår der og da, mens man på en rimelig bil må ta et enormt etterslep om man vil komme opp på bra nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet en del deler i understellet selv. Klart det koster litt, men så lenge du skrur selv så går det relativt greit. Det er i allefall bedre å ta det litt etter litt i stedet for å ende opp med et "vrak".

Byttet mer en jeg behøvde i understellet med tanke på at jeg måtte ta 4-hjulskontroll etter å ha byttet spindelene. Kjipt å ha tatt kontroll for så oppdage at det er en del til som er litt sliten og så måtte ta alt på nytt igjen.

Når det gjelder elektronikk så er det kun 2 avstands sensorer og cd veksleren som jeg har byttet. Selv om bilen er noen år synes jeg det elektriske utstyret er bra driftsikkert, og det er jo en del av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. men er jo forskjell på om man vil ha ALT i orden, eller om man kan leve med diverse småting. Vet mange som kjører rundt med evig risting, småklunking, og slike ting.. det vil alltid bli utslitt deler selv på en meget velholdt bil, men der er det på en måte kun det som oppstår der og da, mens man på en rimelig bil må ta et enormt etterslep om man vil komme opp på bra nivå.

Dette handler jo mest om prioriteringer... man går med jevne mellomrom noen runder med seg selv og hvis konklusjonen er at bilen er verdt stresset og pengene... ja så er den det. Hvis ikke... er du enten klar for en KIA Cee'd eller en enklere/mindre BMW. Mange av slitedelene i understelet på en E38 slites jo relativt hurtigere enn på andre biler som veier 3-400 Kg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

I påsken kom det hyggelig pakke fra Koed:

137pxhvum1upwis6yz83.jpg

Så da var det bare å trille inn på jobben 1. påskedag for å skru litt..

i3wzjqzbpv7wp6cu9rj2.jpg

Blant annet nye både utvendige og innvendige lykteglass:

1m3rck3jaid37g9uszhp.jpg

I mine øyne en utrolig bra oppgradering. Bilen har sett litt "gammel og grå" ut, på grunn av frontlykter det ser ut til å ha blitt pumperøyka i siden før Napoleon kom til verden. Har tenkt tanken om å bytte skjermer, lakkere, og bytte frontlykter og blink for å få facelift foran også mer enn en gang, men nå tror jeg ikke jeg gidder å tenke tanken igjen. Den ble så mye freshere nå enn før. Ihvertfall for meg, som har irritert meg sånn over de gulbrune lyktene. Fikk også satt blinklysene ordentlig på plass. De stakk 3-4 mm lenger ut en frontlyktene før.

På grunn av elendig mobilkamera får jeg nok ikke helt frem forskjellen, men litt ser man vel, ny vs. gammel:

3dgf233tsrbxqogq076z.jpg

k7dwjoz36lwvfegaslb3.jpg

41br3e9tblvgkd1zkqod.jpg

I tillegg var det en haug med andre deler:

fqpb9gwcnzq28xbk1mas.jpg

j99qzd5ju4vzte17ieb6.jpg

Fikk ikke gjort alt, men bilen har vært tungstartet når den nettopp har vært i gang noen ganger i blant, og gått i nødprogram. Leste av feil og fikk opp veivsensoren, så den bytta jeg, og til nå har det vært feilfritt (bank i bordet!), skal lese av på ny om noen dager. Byttet også alle styrestagene, siden det har vært slakk i høyre fremhjul. Har rista sykt under nedbremsinger.

Nye styredeler på plass:

ovzbdsz3ytf8syb1bipt.jpg

Prøvde så godt jeg kunne å få hjulstillinga bortimot sånn den var før, for å kunne kjøre den til verksted, men det var pokker meg vanskelig når man byttet alt. Hadde jeg bare byttet endeledd skulle jeg klart det greit. Men det ble kjørbart, så ved hjelp av toomas på forumet ble det tatt hjulstillingskontroll og EU-kontroll hos Mazda i dag. Fant desverre ut at begge de nedre foringene på begge sider bak også er ferdige, og der hadde jeg kun de bakre nye. Må bestille de fremre også, så da ble det ikke firehjulskontroll, kun forstilling nå.

.. og da jeg var ferdig med å skru i går, så det slik ut:

zum987iib2y3vs6cvvnq.jpg

Velvel, nå får neste runde bli å bestillte de to fremre nedre foringene bak, og bytte alle de nedre bak, og firehjulskontroll. Håper kanskje det kan fjerne den lille ristingen som er igjen nå, hvis ikke blir det enda en runde.

Og så begynner jeg å kjenne lukten av 20-tommerne som er på vei over den store fjorden.. det er greit med snø nå, men den får forsvinne til midten av april, når felgene er på plass! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...