Gå til innhold

Min E38 (ettermont. navi s. 26)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Har slitt litt med en del vibrasjoner de siste månedene, på tross av at forrige eier byttet bremser på den sist høst. Har hatt både vibrasjoner i fart og vibrasjoner under nedbremsing. Som jeg skrev litt lenger oppe, så tok jeg først bakbremsene for et par måneder siden. Mesteparten av ristingen i fart forsvant med det, men nedbremsingene har bare blitt verre og verre. På grensen til ukjørbart. Så nå ble det nye originale fremskiver fra BMW, og ATE-klosser.

I tillegg har jeg hatt en merkelig uling, så det ble hjullager foran i tillegg.. så nå er alle hjullagrene også tatt.

Ny skive (316x28mm) og hjullager:

nnp2xu3w27dwziuv96yn.jpg

Men da jeg skulle bytte klosser og skulle presse inn kaliperne, så fant jeg jo ut hva som sannsynligvis kan ha forårsaket skjeve skiver, og at klossen på ene siden av skiva var mer slitt enn på andre siden.. Det gjaldt begge sider av bilen. Det indre nedre stempelet satt BOM fast, på begge sider. De to ytre var også ganske trege. Fikk etter litt om og men fikset opp i det, så nå går alle fire på begge kaliperne. Har også byttet all bremsevæska, og luftet på alle seks niplene.. :shock:

Og når jeg først var i gang, så fikk jeg lyst til å freshe opp kaliperne litt. Brembo ettermonteringskalipere har alltid Brembo-merke på seg. Dette er 4-stemplede Brembo-kalipere som er levert originalt fra BMW, og har derfor ikke annet enn noen små Brembo-merker:

1veemxuoob09xwpiuv01.jpg

Før:

s3j8b79r1qttp15bqon5.jpg

Etter:

dmyk9j1cnk6v27oy360d.jpg

hx0snm3x1vx0vupdhdog.jpg

Liten detalj, men er veldig fornøyd med den. :)

Nå ble ihvertfall bremsene skikkelig digg, med nyluftet system og ny bremsevæske. Tror det må ha vært luft i systemet så lenge jeg har hatt bilen. Nå er ihvertfall ristingen historie, og jeg hørte heller ikke noe uling på testturen. Nå er det null problem å få ABSen til å slå inn i nedbremsinger, og det hyler godt i dekkene mens den jobber. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 458
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde selvfølgelig sett enda grommere ut med slissa eller borra skiver, men jeg ville ha originalt nå siden jeg har slitt litt med vibrasjoner. Tror faktisk aldri jeg har kjørt skjeve originale BMW-skiver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skifte alle skivene mine snart jeg også.

Forsto det slik at du kjøpte orginalt nå?

Sjekket du priser på mekkonomen osv først?

Er jo svindyrt med bremseskiver på 7 serien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du sikkert nå har fått med deg Brembo-bremser på disse bilene våre, ihvertfall på bensinutgavene fra 728i til 735i. Og Mekonomen fører jo Brembo.

Jeg kjøpte først nye bremser bak, da kjøpte jeg Brembo-skiver og Mintex-klosser hos Mekonomen, med 20-30% rabatt, så det ble rimelig, og jeg tror det var en del å spare på disse kontra BMW i utgangspunktet. Dessverre så fikk jeg piping med på kjøpet, og det viser seg at en del "dyrere biler" (sitat Mekonomen-mann) som typisk A6 osv. fikk litt piping i bremsene med Mintex-klosser. Og det sa de selvfølgelig ikke før etter at jeg hadde montert driten og funnet ut akkurat det selv. Foran skulle jeg ha originalt samma hva, men der tror jeg rett og slett originale skiver fra BMW var billigere enn Brembo fra Mekonomen (rundt 1200,-/stk tror jeg). Men BMW skulle ha 1444,- for kun klossene foran, så jeg kjøpte ATE-klosser hos Mekonomen, og fikk 25-30% rabatt som gjorde at de endte på 850,-. Mekonomen påstod jo at ATE var originalklossene til denne bilen, så dum som jeg var stolte jeg på det. Men i følge ETK, så er det Textar som er originalt på min bil.

itlto9hjz77qtf1i9x36.jpg

Samma det, ATE-klossene er dyre og skal visst nok være bra. Har ingen piping fra de.

Tror det endte på rundt 5300,- totalt rundt om, pluss 250,- i bremsevæske.

Jeg får ta en tur innom Mekonomen og høre hva de vil gjøre med pipende klosser. Sånn jeg ser det, så var det ikke pipende klosser jeg ville kjøpe fra de, men det er sikkert ikke så lett å reklamere på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra info.

Høres egentlig ut som om jeg får høre om BMWCCN medlemskap kan skaffe meg noen prosenter hos merkeforhandler, så slipper jeg sannsynligvis mye tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg handlet nå, så hadde jeg gått for alle fire skivene fra BMW (15% med BMWCCN-rabatt) og ATE-klosser fra Mekonomen. De koster 40-50% mer enn Mintex, men de ga meg veldig god pris på det. Uten rabatt blir det nok ikke så mange hundrelappene forskjell til originalt.

Alternativt så har det fristet litt å gå for alt EBC eller noe sånt, og få skiver med litt frekkere look siden jeg har så store felger, men samtidig så er det 100% bruksbil og jeg er jo der nå at jeg ofrer "looken" for et problemfritt bilhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du nevner EBC og problemfritt i samme setning. For 6 år siden monterte jeg EBC bremseskiver (turbo groove) og klosser (greenstuff) på min E36 325 tds. Snakket med personen som kjøpte bilen i dag. Han hadde kjørt ca 60 000 km siden han kjøpte den (det var ca 1 år etter jeg monterte skivene) klossene så fremdeles ikke slitt ut enda, mens skivene hadde blitt noe slitt.

Har hørt mye både positivt og negativt om EBC bremser men etter min lille erfaring med EBC til vanlig gatebruk er jeg meget fornøyd. Monterte også EBC på 530d'n jeg hadde.

Tror jammen meg jeg skal undersøke om EBC leverer skiver til en overkommelig pris på 7'eren... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du nevner EBC og problemfritt i samme setning. For 6 år siden monterte jeg EBC bremseskiver (turbo groove) og klosser (greenstuff) på min E36 325 tds. Snakket med personen som kjøpte bilen i dag. Han hadde kjørt ca 60 000 km siden han kjøpte den (det var ca 1 år etter jeg monterte skivene) klossene så fremdeles ikke slitt ut enda, mens skivene hadde blitt noe slitt.

Har hørt mye både positivt og negativt om EBC bremser men etter min lille erfaring med EBC til vanlig gatebruk er jeg meget fornøyd. Monterte også EBC på 530d'n jeg hadde.

Tror jammen meg jeg skal undersøke om EBC leverer skiver til en overkommelig pris på 7'eren... :)

Jeg har jo den andre ex tds'n din, og der har jeg akkurat montert EBC Turbo groove skiver rundt om, med redstuff klosser :)

Har ikke fått kjørt så veldig mange milene ennå, men er strålende fornøyd så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mer sånn type skjevhet/vibrasjoner jeg tenkte på i forhold til problemfritt bilhold. Det gjør meg ingenting å bytte bremser en gang i blant, men å få vibrasjoner en måned etter man har bytta hater jeg. Har aldri fått det før med originalvare (bank i bordet), så jeg håper jeg slipper det nå, men vi får vel se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...