Gå til innhold

Min E38 (ettermont. navi s. 26)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Er desverre ikke i Tønsberg enda, men reiser utover igjen på Onsdag ettersom jeg må ha meg en liten tur til Tyskland i morgen. Da kan det hende at det blir en natt i gjestehavnen. Kan jo sende deg en PM dersom det blir til det. Må nemlig kjøpe meg et sånt lite teak bord på Moers på Farman stredet.. :lol::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 458
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pen bil, Gunnar. Du var vel ikke ute å luftet børsa her om dagen i havneområdet (gjestehavna) i Tønsberg..? ;):)

Det kan godt tenkes. :)

I forrige uke kjørte jeg forbi der to ganger man, tir, ons, tor, søn. Kjører forbi gjestehavna til og fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å gjøre tråden din til en bremse tråd, men nå har jeg hørt litt rundt og funnet ut at EBC ikke leverer til E38 (i følge AST Performance som har levert til de forrige bilene mine). Bilextra leverer Brembo skiver hele veien rundt og MDB klosser til 4964.- Virker som det er det billigste jeg kommer ut med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å gjøre tråden din til en bremse tråd, men nå har jeg hørt litt rundt og funnet ut at EBC ikke leverer til E38 (i følge AST Performance som har levert til de forrige bilene mine).

Hmmm, jeg finner ihvertfall EBC klosser til din E38 her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge EBC-katalogen har de både klosser og skiver til E38ene våre, så det høres ut som AST kommer med pisspreik, men hvem vet..

Skive foran: D861, skive bak: D501

Klosser har de i to varianter til både foran og bak (vanlig og "tuning"). Men de har ikke TurboGroove-skiver til E38.

http://www.brakes.no/prislister%20og%20 ... atalog.pdf

4964,- hørtes greit nok ut det, er vel ikke så langt fra Mekonomen på Brembo/Mintex. Men hva er MDB for noe? Som sagt så har jeg prøvd med billigklosser bak nå (Mintex), og det piper som et helvete. Kommer til å "pælme" de til fordel for originalt eller ATE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er egentlig et veldig godt spørsmål.

Jeg aner ikke hva som skjuler seg bak MDB, jeg må nok spørre litt mer her da dette muligens er noe billig dritt det også.

Da er det min feil, jeg spurte spesifikt om turbo groove skiver da jeg ringte AST i dag. Tenker jo på utsende jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avslutte bremseutglidningen her så kan jeg nevne at jeg kjøpte orginalt hos GS (Bavaria).

Da fikk jeg skiver foran og bak (bilstein) og klosser av meke TEXSTAR, 4 stk skruer til skivene og 2 stk slitasjevarslere for kroner 4590.- ink mva.

Har uttalt meg negativt før om prisutviklingen til GS, men synes dette virker lovende (ihvertfall før montering). Kjørte likegodt ut til Bud og opplevde meget god service også. Alt var på lager. :clap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har uttalt meg negativt før om prisutviklingen til GS, men synes dette virker lovende (ihvertfall før montering). Kjørte likegodt ut til Bud og opplevde meget god service også. Alt var på lager. :clap:

Har oppdaget til min store forundring att noe er biligere på gs nå en for ett halvår siden.

Dette er på orginale deler.

Jeg handlet alltid på gs før, mulig jeg må vende tilbake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. samme her, sluttet helt å handle hos GS etter at det ble billigere å handle lokalt hos BMW i Tønsberg! Siste gangen bestilte jeg ukritisk, og fant først ut etterpå at jeg kunne hatt det tre dager før, OG billigere hos BMW. Da var det slutt med GS. Får håpe de har forstått hvor det bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som nybakt pappa, Gunnar! :) Kan informere om at Koed har kommet til Norge, tror nok at jeg kommer til å bruke de, jeg synes de har veldig bra utvalg, men Morris er fortsatt favoritten, bra priser og hyggelig service. Schmiedmann og GS Bildeler bruker jeg kun i nødstilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en PM hvis du er i nærheten, så kansje det passer med et lite båt & BMW treff i havna 8) .

Ja, det skal jeg gjøre. Var inne på tanken med å sende deg en PM når jeg var der sist, men det kokte rett og slett bort i varmen. Hadde vært knallmoro med et BMW M(eridian ;)) treff nede i gjestehavna og nå går det jo forhåpentlighvis å få plass uten å måtte komme kl 06.00 om morgenen. Skulle legge meg i gjestehavna nå på Onsdagen, men det var så smekk fullt at jeg rett og slett bestemte meg for å reise til Sverige (det var så mye sjø at jeg var klissvåt der jeg satt på flyvebroen i 13 friske knop).. Så får vi vel ordne en kaffe eller to eller hva enn som måtte fristes i sommervarmen.. 8)

Det kan godt tenkes. :)

I forrige uke kjørte jeg forbi der to ganger man, tir, ons, tor, søn. Kjører forbi gjestehavna til og fra jobb.

Da kan det nok hende at det var deg. Passerte en lekker 7'er med store hjul, et oppsiktsvekkende kjøretøy, definitivt.. :D

Beklager Båt/Tønsbergsnakk i tråden Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Saltkjelen - hvis det var min da (BP-reg, xenon og fire blås bak). ;)

Men i dag er jeg bare irritert på BMWs ingeniører, som lagde noe så talentløst som et termostathus i plast. Har de siste par ukene irritert meg over "Coolant Low" hver gang bilen har stått over natta. Har etterfyllt hver morgen, og toppakningstanken har selvfølgelig slått meg. Men så i dag da jeg skulle etterfylle før jobb var det såpass lite på at jeg klemte på nærmeste slange for å kjenne om det var noe væske i den, og da boblet det ut i koblingen.. :?

Måtte bare utsette jobben og begynne å skru. Skrudde av slangen, og prøvde å feste den på ny - før jeg fant en rundt 1cm lang ring fra termostathusflensen inni slangen. Den har altså knekt rett av under bruk.. :shock: Skar av stoppørene på flensen, dro slangen lenger innpå, fikk det tetta og starta bilen, alt fint, begynte å lufte, og så røk hodet av den forbanna plastlufteskruen, så da var det bare å banne og steike over bortkastet tid, BMWs ingeniører og generell krig og sult i verden, parkere bilen og kjøre Land Rover. Heldigvis hadde de nytt hus hos Morris, så da blir det skruing igjen i kveld. :?

Har forresten også bestilt innvippbare M5-speil til den (pluss ny dørbryter), og originale solgardiner til bakdørene. Håper bare jeg kan bruke dørsidene jeg har, og kun bytte listen i toppen av dørene. Har ellers en del pikselfeil på multidisplayet og stereoen, og vurderer derfor å bytte disse ut med en TV i stedet for å skaffe nye enheter. Men det blir dyrt. 16:9 oppsett blir fort 12-15 lapper og MYE jobb.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjoho. Madammen ringte meg da jeg var på jobb og lurte på hva jeg hadde bestilt denne gangen... Det var kommet pakke på døra. Og jammen var det ikke M5-speilene (el. innvipp, el. just., varme, osv.) som var sendt fra andre siden av kloden under 48 timer tidligere. :shock:

7vaxfq2drezjzniyge5s.jpg

Nå må jeg bare finne noen som kan lakke og få de på. :)

Fikk bytta termostathus også, så nå er bilen i orden igjen:

vi7i57l1hkihfivzy777.jpg

yflmyqp0jqkk5h4c5h96.jpg

srnrb1b2017tlltgfzlt.jpg

w88ual3gdzww7glegpgd.jpg

Det tok meg i underkant av 45 minutter, og kostet 181,- kroner hos BMW, pluss noe kjølevæske. :)

Her om dagen slo deg meg forresten at det trolig hadde gjort seg å få hjulene litt lenger ut i hjulbuene, så jeg modellerte opp en 15mm spacer med ordentlig styring, og overgang fra 72.6mm nav til 74.1mm felgsenter (typisk på uoriginale felger), så får jeg bedre støtte og kan i tillegg kaste de skrøpelige senterringene:

6xoino5pgko2f2b4a8h8.jpg

Og når tegningene var på plass, var det bare å slenge seg ned i hallen og gjøre realitet utav det. Emner til fire spacere, i grymaluminiumen 7075-T6:

sr94p4e30300w7diotvr.jpg

bds8dd9uthhboscxiwcy.jpg

Sånn ble den ekte varen:

v4g39k7qjado2va15jxc.jpg

l5vavo4qxo13i7s5k3ca.jpg

6tmyrrzyuc9gmuur1kfa.jpg

Lagde bare en, og mangler vektreduksjonshullene, men måtte ha med en hjem og teste at det passa først. Alt er supertight. Mangler bare lenger bolter så er de good to go (hvem har bolter?). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...