Gå til innhold

Har jeg "antiskrens"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hva er DSC III da? Har det på E39-en min og etter det jeg har lest meg til så er det en fellesbetegnelse på ABS, ASC+T og to tre bokstav forkortelser til som jeg ikke husker.

DSC er 3. generasjon Dynamic Stability Control, VAG og Mercedes kaller det et ESP-system. En rotasjonsføler ( Gyro) kjenner tendens til over- eller understyring, og reduserer motorkraft og bruker bremsene til å stabilisere bilen. DSC lll kan bremse hvert enkelt hjul individuelt..

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Lurt på dette jeg og.. Jeg har kun ASC som skal være et stabiliseringsprogram. MEN det fungerer jo også som et antispinn program? For kjører jeg opp en bratt bakke i 1. gir med full pedal, så blinker lampen iherdig og bilen snegler seg opp UTEN å spinne. Deaktiverer jeg ASC er helvette løs. Så jeg skjønner fortsatt ikke forskjellen på ASC og ASC+T..

Skrevet
Lurt på dette jeg og.. Jeg har kun ASC som skal være et stabiliseringsprogram. MEN det fungerer jo også som et antispinn program? For kjører jeg opp en bratt bakke i 1. gir med full pedal, så blinker lampen iherdig og bilen snegler seg opp UTEN å spinne. Deaktiverer jeg ASC er helvette løs. Så jeg skjønner fortsatt ikke forskjellen på ASC og ASC+T..

Som jeg skrev i første posten min er ASC basert på at motorstyringen justerer ned effekten på motoren som fører til mindre kraft på på hjulene. Med ASC+T jobber motorstyringen som med ASC med i tillegg styres bremsene for raskere og økt antispinn effekt.

Skrevet

ASC er kun antispinn.

Mao hvis du kjører rett opp, og bilen spinner, trår dette systemet inn og senker motorkraft/bremser opp hjulene.

Hvis du derimot får en sladd i en sving, er ikke dette systemet så bra.

Da trenger du antisladd = ASC+T, Evt det som nå heter DSC (en mer komplett system som tar for seg hvert enkelt hjul for å rette opp bilen.

Skrevet
ASC er kun antispinn.

Mao hvis du kjører rett opp, og bilen spinner, trår dette systemet inn og senker motorkraft/bremser opp hjulene.

Da trenger du antisladd = ASC+T, Evt det som nå heter DSC (en mer komplett system som tar for seg hvert enkelt hjul for å rette opp bilen.

Så du mener ASC har blitt levert som ASC, uten +T?

Min bil har som sagt tidligere ASC på knappen i bilen, men den er levert med 214 ASC+T i følge utstyrslista. Finnes virkelig ASC uten +T?

Skrevet
ASC er kun antispinn.

Så du mener ASC har blitt levert som ASC, uten +T?

Min bil har som sagt tidligere ASC på knappen i bilen, men den er levert med 214 ASC+T i følge utstyrslista. Finnes virkelig ASC uten +T?

Ja, de første E39 ble levert kun med ASC = antispinn, min 97 model 520ia var nettopp en slik bil.

Trodde 520D (E39) ble kun levert med manuell og kun med ASC også, ikke komplett stabilitetskontroll...?

Skrevet

ASC er kun antispinn.

Men ASC står jo som nevnt over her for Automatic Stability Control, stabiliteskontroll på godt norsk. Mens T'en står for Traction, (grep?) som skulle tilsi at det er et system som jobber for best mulig grep, altså et antispinn program..? Dessuten forhindrer ASC absolutt sladd. Har da prøvd på glatten med og uten.. :wink:

Sender en mail til BMW og hører med de, så får vi oppklart dette :)

Skrevet

ASC + Tractioncontrol funker vel på den måten at du ikke får slengt ut ræva med å gi gass?

Hvis du bare kjører vanlig uten å gi gass og vrenger rattet over for å slædd er det ingen hjelp og få fra ASC. Det er det kun stabilitetskontrollen som fikser ved å bremse hjulene individuelt.

Skrevet

Da ble jo det oppklart :)

Ron Jeremy: Hvis det var min bil du siktet til, så har den DSC, men regner med det var montert som tilleggsutstyr. Han som bestilte bilen ny var nok litt av en utstyrsfreak, til min store glede :D

Skrevet

I utstyrslista til 850'en min står det "214 AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION", mens det på knappen står bare "ASC". Faktisk hele tiden trodd at jeg ikke hadde Traction delen siden det ikke står på knappen, og at jeg har sett andre 850'er med knapp det står "ASC+T" på :?

• 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...