Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge du sykler på atskilt fortau har det ingen hensikt å ta hensyn til det. Fotgjengere er noe annet, de skal man stoppe for når de går over gangfelt. Sykler du over gangfelt og jeg kjører deg ned er det din feil.

Syklister har heller ingenting i trafikken å gjøre, altså i samme kjørebane som bilister.

Vet ikke hva slags kjøreopplæring du hadde, men min inneholdt ikke å blende ned tåkelysene pga. risiko for å blende syklister.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men jeg bor ikke i en storby, så det kryr ikke akkurat av syklister her. I tillegg parkerer vi sykkelen om vinteren. Problemstillingen din er iallfall helt irrelevant i min dagligdagse situasjon. Jeg har heller ikke sagt at jeg bruker tåkelys i kombinasjon med nærlys til daglig, men i vanskelige kjøreforhold på landeveien etter mørkets frambrudd, og det kan jeg love deg....da er det INGEN syklister som ferdes ute.

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Syklister har heller ingenting i trafikken å gjøre, altså i samme kjørebane som bilister.

Litt OT: Men syklister har like mye rett til å bruke landeveien som deg.

Mener du noe annet er du ganske egoist.

Skrevet
Så lenge du sykler på atskilt fortau har det ingen hensikt å ta hensyn til det. Fotgjengere er noe annet, de skal man stoppe for når de går over gangfelt. Sykler du over gangfelt og jeg kjører deg ned er det din feil.

Vet ikke hva slags kjøreopplæring du hadde, men min inneholdt ikke å blende ned tåkelysene pga. risiko for å blende syklister.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men jeg bor ikke i en storby, så det kryr ikke akkurat av syklister her. I tillegg parkerer vi sykkelen om vinteren. Problemstillingen din er iallfall helt irrelevant i min dagligdagse situasjon. Jeg har heller ikke sagt at jeg bruker tåkelys i kombinasjon med nærlys til daglig, men i vanskelige kjøreforhold på landeveien etter mørkets frambrudd, og det kan jeg love deg....da er det INGEN syklister som ferdes ute.

Men inneholdt kjøreopplæringen din påstander om at du har lov til å kjøre med tåkelys etter skumring? Dersom vi ser bort fra ekstremvær naturligvis. I tykk tåke og snøfokk skal du naturligvis få flashe tåkelyset ditt så mye du bare orker. Da har du lov, og da er det naturligvis vanskelig for syklister å irritere seg over det da sånne forhold ikke innbyr til særlig hastig sykling.

Om problemstillingen er aldri så irrelevant i din dagligdagse situasjon bryr meg midt bak. Det er ikke DEG spesifikt jeg snakker om når jeg uttrykker min irritasjon over unødvendig tåkelysbruk. Såpass bør også du forstå.

Syklister har like mye rett til å ferdes på veien som du har. Så sant ikke skilting forteller annet. Jeg har opplevd å bli meid ned av en bilist som ikke så seg for til tross for at jeg hadde både refleks på meg samt lykt både foran og bak på sykkelen. Heldigvis er jeg ikke av den typen som står bastant på min rett og hadde derfor avpasset farten grunnet risikoen for bilister som ikke makter å konsentrere seg i trafikken. Derfor slapp jeg unna uten en skramme. Det var forresten ganske mykt å lande på panseret....

Det som er så herlig med lovgivningen er at den tar vare også på oss som sykler på fortau ved at bilkjøring med tåkelys er forbudt etter skumring så sant ikke forholdene er ekstreme.

Skrevet

så du dimmer fjernlys når det er en syklist i veien? det er ikke i henhold til hva jeg lærte. plutselig så er det to mosjonister som er ut og du så bare han innerste for han hadde refleks og han andre som sykler i veibanen din når du kommer i 80 (22m/s) ser ikke du før han er 50 m foran deg (2,5 sek) og du bruker 1 sek på å reagere (1,5 sek til å svinge unna) i stede for at du har 3 ganger så lang tid?

den lengste setningen på ganske lenge, men sånn ble det.

edit: min konklusjon: blir du blendet når du kjører - brems ned. blir du blendet når du sykler - brems ned. blir du blendet når du går - stopp om du føler det er nødvendig :lol: (kunne ikke dy meg). men altså, bremser man ned så skal det gå utrolig fort i utgangspunktet for at det ikke er nok til at det hele er over uten problemer.

Skrevet

Litt OT: Men syklister har like mye rett til å bruke landeveien som deg.

Mener du noe annet er du ganske egoist.

De har rett til det, men de hører ikke hjemme der. Som regel er de trafikkfarlige. De tror jo de er alene på veien og sykler deretter. Er de flere sykler de i bredden og det er jo direkte livsfarlig.

Men inneholdt kjøreopplæringen din påstander om at du har lov til å kjøre med tåkelys etter skumring? Dersom vi ser bort fra ekstremvær naturligvis.

Selvfølgelig ikke! Det er jo ulovlig!

Om problemstillingen er aldri så irrelevant i din dagligdagse situasjon bryr meg midt bak. Det er ikke DEG spesifikt jeg snakker om når jeg uttrykker min irritasjon over unødvendig tåkelysbruk. Såpass bør også du forstå
.

Hvis du ikke snakker til meg får du gi blaffen i å sitere meg da.

Skrevet
så du dimmer fjernlys når det er en syklist i veien? det er ikke i henhold til hva jeg lærte. plutselig så er det to mosjonister som er ut og du så bare han innerste for han hadde refleks og han andre som sykler i veibanen din når du kommer i 80 (22m/s) ser ikke du før han er 50 m foran deg (2,5 sek) og du bruker 1 sek på å reagere (1,5 sek til å svinge unna) i stede for at du har 3 ganger så lang tid?

edit: min konklusjon: blir du blendet når du kjører - brems ned. blir du blendet når du sykler - brems ned. blir du blendet når du går - stopp om du føler det er nødvendig :lol: (kunne ikke dy meg). men altså, bremser man ned så skal det gå utrolig fort i utgangspunktet for at det ikke er nok til at det hele er over uten problemer.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet.

Ein syklist er i trafikken, altså ein trafikant. Dermed har du ikkje lov å bruke fjernlys slik at ein syklist blir blenda. Og viss du ikkje lærte det når du tok lappen vil eg sei du hadde ein dårleg lærar... :roll:

Skrevet

Hvis jeg tar med meg min kraftigste MagLite når jeg er på spasertur langs veien, og jeg retter denne mot deg når du kommer dundrende med bilen din; hva gjør du da? Bremser du ned? For du blir garantert blendet av lyset fra Maglite'n. Eller blir du forbanna, tuter, blinker med fjernlyset?

Man skal ferdes med aktsomhet i trafikken. Det gjelder myke såvel som harde trafikanter. Eller er det bare deg og bilen din som gjelder mens alle andre skal vike unna og bremse/stoppe? Det er ingenting som heter "den sterkestes rett".

Som syklist er man ekstra sårbar i trafikken. Man er avhengig av å ha sansene i orden. Med sansene hører også synet med (nattsynet når det er mørkt). Når du kommer med full belysning rett i trynet på en syklist, mister syklisten nattsynet. Oversikten mistes, man ser ikke hvor man sykler. I verste fall mister man kontrollen og faller. Faller man da ut i veibanen, forstår du kanskje hva utfallet blir. Et utenkelig scenario vil du sikkert hevde.

Som bilist er det en stor fordel å se litt lengre enn nesetippen.

Skrevet

Syns det er tøft jeg! BMW E36 med ettermontert Angeleyes. xenon,blinklys i speila og grøftelys permanent. Møter slike daglig på vei til jobb! kan ikke anna enn le! (å slå på fjernlysa!) For desse bilene tar faktisk ALL oppmerksomhet fra veien!

Skrevet

sa jeg ikke lenger opp at jeg bremser ned da? men for all del, vi ser jo hver eneste dag at alle reagerer forskjellig, og jeg må jo si at det går bra i aller fleste tilfeller (heldigvis). og det kommer det nok til å gjøre i framtiden og. så vi må bare lære oss å leve med hverandres feil så skal vi nok se at det går bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...