Gå til innhold

kn filter kan skade luftmengdemåler på bmw?

Anbefalte innlegg

Skrevet
at flowen er større pga overflaten er større, kan nok stemme.. men syns det er rart at bilprodusentene (bmw feks) ikke har filtre med så god flow i som feks kn. må jo være en grunn til dette (smuss)

og var ikke kn filtre jeg siktet til- var generelt og hovedsaklig konfiltre med olje (kan få konfilter uten olje også)

kan ikke noen med konfilter smøre noe grease på innsiden av filteret da, på innsiden av pakningen i feks 1mnd hvis de kjører mye- også ta bilde av det, også gjøre det samme, med grease på innsiden av org luftfilterboks? så kan en se forsjellen. viktig at km på begge testene er omtrent lik.. så kan vi få dokumentert dette en gang for alle? bor du i bergensområde kan du få låne nytt ubrukt konfilter uten olje å teste også..

Grunnen til at BMW ikke har så mye flow på filtrene sine er vel at de ikke vil risikere at små partikler går gjennom, dette er vel for å være på den sikre siden tenker jeg.

Skrevet

når jeg kjøpte filteret mitt (uoljet) så sa selger at mitt var mye mer finmasket enn de oljede filtrene. grunnen til at de oljet de var pga det var både billigere å produsere filtre med større masker- noe som ville gi større effekt (mer flow) og olje det for å stoppe partiklene mest mulig. pga oljen funker som klister på partiklene.

uoljet filter blir da dyrere og mindre effektiv med tanke på flow- men er bedre enn org filter.

håper jeg ikke ble lurt når jeg kjøpte filter til 2x den prisen han skulle ha for kn.. :roll:

Skrevet

Det stemmer det at bilprodusentene prioriterer driftsikkerhet foran "tuning." Det er nesten alltid sånn at tuning dreier seg om å gi og ta. Jeg tror likevel ikke et sånt luftfilter gir noe som helst bortsett fra grommere lyd på en e46 ialleflall, luftfilteret er jo ikke underdimensjonert, slik det har vært på noen biler.. KN-filter brukes vel også ved trimming fordi motoren da trenger mer luft enn orginalt..

ESS tuning har jo valgt å gå tilbake til det orginale luftfilteret fordi det ga det beste resultatet (og med twinscrew-kompressoren så er det plass). De monterte kn-filter nedi støtfangeren framme på e46 tidligere.

Skrevet

å legge et tynt lag med grease eller silicon (da må det gjøres rett før en kjører helt til siliconen er tørr) ser ikke jeg på som noe problem. flowen er såpass liten at den ikke vil klare å løsne/flytte noe inn i innsuget. i tilfelle har du tatt på mer enn jeg mener er nødvendig for å gjøre denne testen..

Skrevet

skulle vært moro og tatt en sånn test ja :)

hvor ofte bør man rense kn filterene da?

er et kn filter fra racesport, noen som har erfaring med hvilket kn filter som renser mest?

vet ikke om forskjellige kn filter lager forskjellige lyder men det ble ganske rå lyd på en 320i hehe, blir sånn sprakelyd opp til 3000rpm og på 6000 så blir det sånn 2 fast 2 furios lyd :D

Skrevet
skulle vært moro og tatt en sånn test ja :)

hvor ofte bør man rense kn filterene da?

er et kn filter fra racesport, noen som har erfaring med hvilket kn filter som renser mest?

vet ikke om forskjellige kn filter lager forskjellige lyder men det ble ganske rå lyd på en 320i hehe, blir sånn sprakelyd opp til 3000rpm og på 6000 så blir det sånn 2 fast 2 furios lyd :D

en kompiss hadde dette på en 520 sedan en gang i tiden.. sammen med supersprint fra grenrøret.. vannvittig fin lyd- og bil. sølvgrå med v8 front, hvite blinkers- senket 40/20 org shadowline, svart skinn intr. og 17" rondell med 225/45 og lakkert helt ned..

han angrer den dag i dag på at han solgte og bytta til stv.. selvom det var liten motor- var det utseendemessig den fineste e34 jeg har sett..

men stopper filteret mer partikler- og ikke er større, så bremser det flowen. men om filteret er større, og samme flow (ikke mer) så er det nok mer effektivt på støv og drit.

ang hvor ofte en bør vaske kommer an på sessong, og hvor bilen blir brukt.

feks bor du inn 20km med grusvei, så bør du kanskje la være å kjøre bilen inn med konfilter om det ikke er våt vei... bor du i byn hvor det også er lite pigger ute å går- vil nok det være annerledes..

vaske filteret før og etter sommersessongen tror jeg kan være lurt.. ettersom når oljen er "mettet" så vil den slippe støvet igjennom-(som microfiberklut) dessuten så vil et "tett" filter sannsynligvis ha mindre flow enn et vasket ett..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...