Gå til innhold

E38 - kvalitet eller risikokjøp?


Anbefalte innlegg

Skrevet

vurderer å selge bilen min, har litt lyst på E38 rundt 98.

Er det en type bil å bli ruinert av, eller er det normale delepriser, servicepriser osv?

Ser mange som har gått 150.000+ km.

Noen "vanlige" feil eller mangler, og er det noe jeg MÅ passe på?

Har hatt kun 2 BMW'er, så er ikke helt up to date :oops:

Skrevet

For å si det sånn, hvis du forsøker å finne fornuftige årsaker for å velge en 7er, så kan du gi opp med en gang. ;)

- Forbruket er høyere på grunn av tung og stor bil.

- Visse modeller er det høy forsikringspremie på.

- De raser i pris (har ihvertfall gjort siden de var nye).

- De har dyrere deler enn andre BMWer (merker vel egentlig ikke noen forskjell fra M5en).

- De er lange og brede og passer ikke særlig godt inn på parkeringsplasser i bygater eller parkeringshus. Noen har ripa opp bakfangeren min senest en av de siste tre dagene. :( De er også store å manøvrere opp og ned i mange parkeringshus på grunn av lengden og lange overheng, en må åle seg rundt.

- De jeg kjøpte bilen min av solgte fordi kona i huset syns den var for stor, og ville ikke kjøre den.

- Det er masse elektronikk overalt, og elektronikk er som kjent en fishy ting på gamle biler.

- Slitasje på understellsdeler og spesielt bremser henger sammen med vekt (og automatkasse).

- V8erne har dobbelt av alt.

Hvis du derimot vil velge med hjertet, så er det løp og kjøp! Deilig bil på alle måter, både utseendemessig og komfortmessig! ;)

Alt dette er såklart litt satt på spissen, men det er nok ingen tvil om at det er litt dyrere å eie en 7er enn annet.

Jeg kan jo gi deg noen priseksempler, uten at jeg vet hva tilsvarende koster for andre biler. Byttet akkurat hjullager høyre foran og olje på automatkassa. Det kom på 6.032,- med 15% rabatt på delene. Termostat koster rundt 360,-. Bremsene er større enn på E34 M5, og koster deretter. Det handler om volum eller ei - deler de har sammen med E46/E39 og andre er billigere, mens E38-spesifikke deler koster mer. Kom på enda et eksempel.. Radiatoren på sjefens 740iL gikk nettopp føyken, med et par følgefeil. Reparasjonen kom på 16.000,-.

Den mest åpenbare feilen er nok pikselproblemer i alle display når bilene blir 8-10 år gamle, det være seg displayene på klimaen, instrumentpanelet, radioen/BCen, etc. Det samme problemet har vel også E39 til en viss grad. Finnes oppskrifter nett om man kan ta alt fra hverandre og mekke elektronikk selv, alternativt må hele enhetene byttes. Instrumentpanelet koster 6500,- og klimaen ca. 3500,- etc.. Faktisk er det eneste displayet som fungerer skikkelig hos meg det som er på telefonen (klimadisplayene er det eneste som er helt uleselig). På sjefens 740iL er det meste uleselig, og en kollega med 728i har også en del pikseler som forsvinner.

Ellers så er http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E38/ et godt hjelpemiddel ved kjøp av E38.

Skrevet

Du kan da ikke ta med timeprisen verkstedet tar for å gjøre jobben Gunnar, det er jo mange her inne på forummet som skrur bil selv (meg selv inkludert) og da spiller jo kun deleprisen inn.

Ett eksempel fra GS bildeler på en bremseskive til 96 modell 523 kontra 96 modell 728,

523 bremseskive bak 298X20 852,-

523 bremseskive bak 298X10 568,-

728 bremseskive bak 324X12 620,-

Så voldsomme prisforskjeller vet jeg ikke om det er.

Skrevet

Har eid min E38 i litt over 18 mnd nå og har kjørt litt over 40 000 km.

Har byttet noen slitedeler i understell pga at bilen nå har bikket 200'. Det har vært dyrere deler enn hva jeg betalte når jeg skiftet ting på min E39, men ved å lete litt rundt og sammenligne priser så har jeg greid å komme ned på et akseptabelt nivå.

Dyreste delen jeg har skifte er cd veksleren til 4000 kroner. Men den er jo sansynligvis identisk med vekslere i E39.

Har ikke hatt noen problemer med bilen, slitedelene jeg har skiftet kunne du kjørt lenge med hvis du aksepterer litt knirk og slakke her og der, noe jeg ikke gjør.

Høyere forbruk... vel vel jeg kjører i snitt på 0,68 (0,70 med nye piggdekk) og synes ikke det er spesielt høyt i forhold til feks min E30 325 så det spørs nå litt hvilken modell du kjøper. Går du feks for 725tds vil jeg gå ut i fra at forbruket er akseptabelt, en liten chip og du har 180 hk til å kjøre forbi med.

Har ikke hatt problemer med elektronikken i bilen enda min er nokså "loaded" med alt tenkelig og utenkelig utstyr. En av de tingene jeg liker med 7 serien er at de har utstyr som kan imponere selv om bilen er så gammel som rundt 10 år. Min er 8 år gammel og passert 200' men det merkes i liten grad. Dette kommer vel sikkert an på hovrdan bilen er stelt med, men poenget mitt er at jeg synes kvaliteten på 7 serien virker bra ut fra min korte erfaring med bilen.

Verditapet har vært stort, men dette har nok mye med at den nye 7 eren kom tidlig og målgruppen er liten. Noe som fort kan snu seg når ungdommen oppdager hvilken flott bil 7 serien er. Og det er nok penger der ute, liten tvil om det...

Hadde kjøpt 7er igjen, det er et nydelig karroseri :!:

Skrevet
dette var nå mye piss!! det er jo bare en større utgave av E39. mye samme deler. å ikkje sei at E39 er en dårlig bil...

Var da voldsomt. Jeg har ikke skrevet at verken E38 eller E39 er noen dårlige biler. Jeg har jo E38 selv din luring.

Jeg har, som sagt, satt det på spissen, med det poenget at man ikke kjøper en E38 fordi man skal ha en fornuftig bil! Man kjøper den fordi man handler med hjertet og følelser, i stedet for fornuft. Det står jeg fortsatt 100% for!

Les hva jeg skriver. Vær gjerne uenig, men kom med konstruktive innlegg.

Du kan da ikke ta med timeprisen verkstedet tar for å gjøre jobben Gunnar, det er jo mange her inne på forummet som skrur bil selv (meg selv inkludert) og da spiller jo kun deleprisen inn.

Hvorfor kan jeg ikke ta med timeprisen? Rundt 3100,- var fastpris på bytte av hjullager hos BMW-forhandler. Samme med automatolje, 3500,-. Det er da høyst relevant som sammenligningsgrunnlag.

Ett eksempel fra GS bildeler på en bremseskive til 96 modell 523 kontra 96 modell 728,

523 bremseskive bak 298X20 852,-

523 bremseskive bak 298X10 568,-

728 bremseskive bak 324X12 620,-

Så voldsomme prisforskjeller vet jeg ikke om det er.

Du kan også lese innlegget mitt en gang til. Jeg har skrevet at de har 'dyrere deler' på alt som kun er til E38, intet mer, intet mindre. Hvor du tolker 'voldsomme prisforskjeller' fra vet ikke jeg.

Men siden du er i gang med eksempelet ditt, bremser rundt om, 160,- i forskjell på bakskivene (uventilert-uventilert), 200,- på klosser bak, 300,- på bremseklosser foran, 600,- på skiver foran. Det blir 1260,- dyrere med bremser til 7eren (alt er priser fra GS). Det er som jeg har sagt, dyrere med deler spesifikt for 7erne. Ikke kjempemye, men typisk 15-20%. Som sagt merker jeg ikke noen kjempeforskjell på deler fra M5en. Plastdeler er faktisk typisk dyrere på 7eren enn jeg var vant med fra M5en. Plugger og andre vanlige motordeler er mye billigere, siden M52-motoren er volummotor de luxe, og sitter i alle modeller.

Høyere forbruk... vel vel jeg kjører i snitt på 0,68 (0,70 med nye piggdekk) og synes ikke det er spesielt høyt i forhold til feks min E30 325 så det spørs nå litt hvilken modell du kjøper. Går du feks for 725tds vil jeg gå ut i fra at forbruket er akseptabelt, en liten chip og du har 180 hk til å kjøre forbi med.

Du kan jo ikke sammenligne epler og pærer heller her da. Økt vekt gir høyere forbruk, enkelt og greit. 530d bruker mindre enn 730d, 330d bruker mindre enn 530d, 130d bruker mindre enn 330d, med sammenlignbar kjøring. Det er vel ikke noe å nekte for?

At man allikevel kan ha akseptabelt forbruk på en tung og stor bil er det ingen tvil om! Men på tross av at du har en dieselbil, 0.68 må være mye langkjøring. Med en bensin7er må man regne med 1.1-1.2 og oppover på bykjøring, og 0.8-0.9 og oppover på langkjøring.

Tror hele gjengen her misforstod hele innlegget mitt. Poenget var at alt er litt større, litt tyngre, litt tørstere, litt dyrere, og at man forsvarer et slikt bilkjøp med følelser. Ikke at det var noe ekstremt noen veier.

Skrevet

Joda, men er det dyrere å skifte hjullager hos verksted på en E39 kontra en E38? eller olje for den slags skyld, tar du ett oljeskift på en 528 kontra en 728 så er det jo samme motor og like mye olje som skal av og på, da må det vel bli lik pris på det, eller?

Men Oljeskift er vel kanskje en fastpris på de fleste biler uansett, så da er det delepris/olje som blir forskjellig.

Skrevet

jeg vurderer 7 serie som min neste bil. som sagt velger ikke man en slik bil fordi den er fornuftig. er ikke så mye fornuftig med den bilen jeg har nå heller.

men jeg prøvde en 740IL her om dagen, og ble rett og slett forelsket. det er en helt unik kjøreglede med tanke på komfort, og når jeg i tillegg liker store biler med litt røslige motorer er ikke utvalget så stort.. ;)

så ser jo de bilene sabla bra ut og da.

forresten, grattis med 7'er Gunnar! :D

Skrevet

Jeg pleier ikke å la fornuften seira når jeg kjøper bil. :)

7eren er tvers igjennom en nydelig bil. Men det jeg lurte på var om det er mulig å ha en sånn bil med "vanlig" inntekt, med tenke på slitedeler og servicepriser etc :) Og om det er noen fallgruver.

Alt er vel i sammenheng med hvilken tilstand og hvordan bilen er bltt behandlet, men tenkte generellt sett :)

Om bilen bruker 0.67 eller om den bruker 0.9 er ikke det jeg legger vekt på, så lenge bilen i seg selv er bra. :)

Skrevet

jeg vurderte selv å kjøpe e38. landa på e32. er snart 19 og har litt over 200 i året..+smålig pirat virsomhet (derfor jeg landa på e32) så alt går med vilje nok.

Skrevet

Har selv hatt E38 730ia.

En bil få kan måle seg med når det gjelder komfort..og utseende og "karisma"..

Jeg var litt plaget med min, men så var bilen gått nesten 250 000km og eid av ymse eiere.

Jeg er enig i at likhetene med E39 er soleklar og som di andre sier, kjøper man E38 er man ikke fornuftig, man er entusiast som søker kremen selv om det koster det lille ekstra...

skal ha meg E38 ved en senere anledning, men da 4,4liters 740i.

E39 og E38 ligger likt i pris så å si...kjøper du liten pizza når du kan få stor pizza til samme pris?

Skrevet

Dragonlove, Igjen, jeg ga noen eksempler på utgifter jeg har hatt, som et sammenligningsgrunnlag for trådstarter, slik at han selv kan gjøre seg opp egne meninger. Han er sikkert oppegående nok til å tenke litt på egenhånd også. ;)

PenguiN, Hva slags trøbbel hadde du med din?

Skrevet

E39 og E38 ligger likt i pris så å si...kjøper du liten pizza når du kan få stor pizza til samme pris?

He he enig der, har skrevet i et annet innlegg her et sted at så lenge du ikke vurderer touring så er vel saken klar... :) Liker feks hekken på E38 bedre en E39. Men E39 er jo en fantastisk bil det også da :) Noen liker datteren og noen liker moren...

Skrevet
He he enig der, har skrevet i et annet innlegg her et sted at så lenge du ikke vurderer touring så er vel saken klar... :)

Er enig der. E38 overgår E39 sedan på alle områder, men sliter med det praktiske kontra en E39 Touring. E38 har høy lasteterskel og langt og smalt bagasjerom i motsetning til en Touring som er mye mer lettlastet.

Skrevet
Høyere forbruk... vel vel jeg kjører i snitt på 0,68 (0,70 med nye piggdekk) og synes ikke det er spesielt høyt i forhold til feks min E30 325 så det spørs nå litt hvilken modell du kjøper. Går du feks for 725tds vil jeg gå ut i fra at forbruket er akseptabelt, en liten chip og du har 180 hk til å kjøre forbi med.

Du kan jo ikke sammenligne epler og pærer heller her da. Økt vekt gir høyere forbruk, enkelt og greit. 530d bruker mindre enn 730d, 330d bruker mindre enn 530d, 130d bruker mindre enn 330d, med sammenlignbar kjøring. Det er vel ikke noe å nekte for?

At man allikevel kan ha akseptabelt forbruk på en tung og stor bil er det ingen tvil om! Men på tross av at du har en dieselbil, 0.68 må være mye langkjøring. Med en bensin7er må man regne med 1.1-1.2 og oppover på bykjøring, og 0.8-0.9 og oppover på langkjøring.

Jeg mente heller ikke å sammenligne epler og pærer. Mitt poeng var at hvis en 7 serie er målet og utgiftene til drivstoff spiller en rolle så finnes det alternativer. En 725tds bruker mindre enn en 750 men er likevel fult og helt en 7 serie. (jeg prøver å åpne øynene til folk om at det finnes andre alternativer enn 728, 730 etc. Diesel er tingen :D )

At økt vekt gir økt forbruk er jeg enig i, på tross av at erfaringen min med å kjøre med full/tom 530d og 730d viser det motsatte. Jeg merker ingen forskjell på om bilen er lastet eller ikke på langkjøring. Men når jeg skiftet til piggdekk for første gang (har kjørt piggfritt før) så gikk forbruket plutselig opp 0,02. Om dette har med forandret hjuldimensjon eller økt rullemotstand eller en kombinasjon vet jeg ikke.

Jeg kjører i vesentlig grad kun langkjøring.

Misforsto ikke innlegget ditt. 7 serien velger man i stor grad med hjerte og ikke hjernen :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...