Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veit at tråden har vært diskutert tidligere og har brukt søkefunksjonen. Har med dette fått flere forskjellige meninger om BMW på vinterføre. Kjører selv en 525 dat men har kjørt audi quattro i 4 år. Har jo aldri tidligere hatt problemer med fremkommelighet på vinterstid. Skal nå på fjellet med min touring og spør derfor dere med mer erfaring om tips til å ikke stå i brøytekanten å stampe. Er disse sokkene brukbare? Eller bruke kjetting? Har M sport understell så veit ikke om det frister med kjetting. Er det diffsperre på e39? Hvis ikke bør dette monteres?

Takk for tips og svar.

Skrevet

gode vinterdekk er alfa omega.

når du skal opp påfjellet regner jeg med det hører med litt oppakk i bagasjen også?

i såfall tror jeg du får en fin tur.

sokkene er mege brukbare når du sitter fast på snø ja.

Skrevet

tror du kommer deg opp bra. E39'n er veldig "velbalansert" når det gjelder "drift". Altså hvis du f.eks slår av ASC er den lett å kontrolloere opp bakker/svinger hvis rompa kommer..noe den gjør hvis du trenger litt fart. :) Den har ikke diffbrems. Kjetting tror jeg ødelgger mye på understell mens sokkene er bra :)

Skrevet

De sokkene er noe av det enkleste du kan sette på. Fikk testa sånne i helgen :oops: Funka som bare det. Bare å tre på, dra hjula bitte litt rundt og tre på resten.

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen problemer hittil med min E39. Jeg våger riktignok ikke annet enn å sko den med piggdekk. Den har ikke hatt noen problemer med å komme seg frem ennå, og når den har gått over mot vifte-med-rompa-stadiet, har ASC trådd til. Jeg har funnet moro i å deaktivere ASC, så det hender rett som det er at rompa spinner litt ut. Bilen er overraskende enkel å kontrollere på vinteren. Den har til og med kommet seg opp en relativt bratt bakke med stålis.

Skrevet

Dette høres jo oppløftene ut. Får gå til innkjøp av de sokkene. Problemet for oss her nede på Østlandet er at man ikke har vinter lenger. Blir da vant med å kjøre på bare veier og da blir overgangen stor når man kommer på fjellet.

Skrevet

Spade er en gylden regel i bagasjen på vinterstid. Hadde med meg en grussekk en gang i tiden også, funket utrolig bra i det ene tilfellet den måtte trå til.

Snøsokk er å anbefale!

Skrevet

Du kan også legge noen sandsekker i bagasjerommet over bakakslingen. Det øker fremkommeligheten og stabiliteten på vinterføre.

Skrevet
Du kan også legge noen sandsekker i bagasjerommet over bakakslingen. Det øker fremkommeligheten og stabiliteten på vinterføre.

Jeg husker min far gjorde dette på den gamle volvo 940n vi hadde. :P Når jeg reiser på fjellet er bilen stappa til taket så er nok ikke problem da. Til daglig er det jo +6 grader her ned og bare veier.

Skrevet

Kjørte mye med min E39 på fjellet sist vinter og gode piggfrie vinterdekk løste det jeg hadde av problemer. ASC funger mye bedre enn i andre biler jeg har prøvd fordi det ikke struper motoren altfor mye og samtidig hjelper på mangelen av diff. sperre.

Hadde den av mange ganger for å leke meg, men for å komme seg opp de glatteste og bratteste bakkene er den et must enkelt og greit fordi jeg ikke klarer å bremse ett bakhjul om gangen. Også ganske kjekt når plassen ikke tillater det å kjøre sidelengs opp alle svingete glatte bakker (ikke at det ikke er gøy).

Ellers hjelper BMW's 50/50 vektfordeling (ofte + mye bagasje på fjellet) godt på både veigrep og balanse.

Tipper du kommer til å få mange fine mil på vinterveiene med din E39!

Skrevet

Så lenge du kjører med vett, og ikke alltid har full gass går det bra. Kjørte gjennom "snøstormen" på Sørlandet i vår med min E36 uten ASC og diffbrems da bilen var max 5cm under. Kom meg frem der mange andre måtte bli stående. Folk har ikke helt skjønt det med at når man står i ro og skal starte nytter det ikke å trykke gassen i bunn :lol:

Skrevet
Jeg har ikke hatt noen problemer hittil med min E39. Jeg våger riktignok ikke annet enn å sko den med piggdekk. Den har ikke hatt noen problemer med å komme seg frem ennå, og når den har gått over mot vifte-med-rompa-stadiet, har ASC trådd til. Jeg har funnet moro i å deaktivere ASC, så det hender rett som det er at rompa spinner litt ut. Bilen er overraskende enkel å kontrollere på vinteren. Den har til og med kommet seg opp en relativt bratt bakke med stålis.

korsen kan man deaktivere og aktivere asc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...