///MoePower Skrevet Januar 8, 2010 Share Skrevet Januar 8, 2010 Da jeg bygde om min fra automat til manuell tenkte jeg ikke på at det skulle være lager i midten av svinghjulet jeg heller, så kjørte uten den første tiden og irriterte meg over en ulyd hver gang bilen stod med clutchen ute, tenkte hele tiden at dette måtte være utløserlageret (veldig lik lyd) men dette var jo nytt sammen med trykkplate og lamell. Oppdaget at dette lageret ikke var der når jeg byttet motor, satt derfor inn et nytt lager før det ble montert i bilen igjen og ulyden ble borte. Det kan være skadelig for clutch og girkasse å kjøre uten siden lamellen ikke bestandig blir sentrert når du slipper ut clutchen eller river igang. Ellers ser det bra ut med prosjektet, følger med her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet Januar 8, 2010 Share Skrevet Januar 8, 2010 clutchen tar ikke skade av å ikke ha det lagret. men girkassa får ikek den støtten den skal ha, så clutchen vil ikke stå i senter når den er slippet og da vil girkassekubben gå opp og ned relativt fort og dette sliter ut lagret i kassa meget fort... clutchen tar ingen skade Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H_Vatn Skrevet Januar 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2010 har bestilt alt som har med dette lagret og gjøre nytt:) nytt utløser lager og lager på mellom aksel osv.. det meste blir nytt og orntlig nå bilen flyttes over til nye verkste om ca en halv time så kommer nok noen nye bilder i løpet av natten:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H_Vatn Skrevet Januar 9, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2010 da er bilen kommet inni varmen:) montering fortsetter om noen timer;) lurer litt på hva folk synes om denne detalien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet Januar 9, 2010 Share Skrevet Januar 9, 2010 grom vøgn halfdan! liker felgane au Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mjørgen Skrevet Januar 9, 2010 Share Skrevet Januar 9, 2010 råå bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC Nico Skrevet Januar 9, 2010 Share Skrevet Januar 9, 2010 very nice project! i have to visit norway... you have so crazy projects Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reset Skrevet Januar 9, 2010 Share Skrevet Januar 9, 2010 Blir bra denne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Januar 9, 2010 Share Skrevet Januar 9, 2010 clutchen tar ikke skade av å ikke ha det lagret. men girkassa får ikek den støtten den skal ha, så clutchen vil ikke stå i senter når den er slippet og da vil girkassekubben gå opp og ned relativt fort og dette sliter ut lagret i kassa meget fort...clutchen tar ingen skade Når lageret i kassa begynner å blir slarkete blir det etterhvert så stor vandring på akseltappen at lamellen subber borti trykkplaten, dermed fliser du opp kantene på lamellen og lamellen vil over tid gnager seg spor i trykkplaten på samme måte som en kutteskive ville gjort.. Men nok om det, jeg vil se flere bilder av E28'n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ole_m7 Skrevet Januar 9, 2010 Share Skrevet Januar 9, 2010 Clutchen er i veldig liten grad i bevegelse. Dette er KUN når pedal er i bunn. Og det er ingen som sitter med pedalen i bunn hele tiden heller.. Jeg tror du dreper kassa LENGE føre clutchen som følge av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Januar 9, 2010 Share Skrevet Januar 9, 2010 Kan du da forklare hvorfor dette skjedde med min clutch etter mindre enn 1 års bruk? Uten at girkassen gikk istykker, det var ikke en eneste lyd av kassen etter at det ble satt inn lager til styretappen. Det hadde ikke rukket å gå så langt som at clutchen måtte byttes på min men det skulle ikke vært kjørt så veldig mye lengre med før jeg hadde vurdert å bytte lamellen pga kantene. Det er kanskje ikke så ofte man har clutchen inne men det er likevel snakk om store turtallforskjeller mellom trykkplate og lamell. Står man i ro i et lyskryss sitter man som regel med clutchen inne og bilen i gir en stund, da står lamellen i ro mens svinghjulet roterer i underkant av tusen rpm, ved en rivstart/clutching ruser man trykkplaten opp flere tusen rpm mer enn det lamellen har. Du trenger ikke mer enn noen sekunder på å skjære deg gjennom en bit metall med kutteskive, det blir samme prinsippene selv om det er snakk om litt andre materialer og turtall. Iløpet av et år har du nok tilsammen sittet bra lenge inne med clutchen. Nok OT. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ole_m7 Skrevet Januar 9, 2010 Share Skrevet Januar 9, 2010 Har du bilde av trykkplate og lamell? Det er veldig begrensa hvor mye det er fysisk mulig å vandre for lammelen "sideveis" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Januar 9, 2010 Share Skrevet Januar 9, 2010 Har ikke bilde nei, men det var tydelige spor i trykkplaten og kanten på lamellen hadde begynt å bli flisete. Er ikke så sinnsykt mye klaring mellom lamell og trykkplate hvis du ser etter.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
545haj Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 DAMN! nydelig bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beianmotorsport Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 dette ser ut som at blir en STRØKEN bil får bare håpe jeg klarer å få min halvparten så fin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå