Gå til innhold

felger, hvilke passer på min e36?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg lurer på åssen dim som passer på bilen min.

har tenkt på mange felger men lurer på hva som passer først

har litt lyst på StOOOOr kant. hehe

8,5x18 rundt hele bilen

eller

8,5x18 foran og 10x18 bak

eller

8,5x17 foran og 10x17 bak

jeg vet ikke hva som vil passe bilen min?

bilen er nok senka litt. 40mm kanskje legger med et bilde så folk kan dømme ut i fra det.

ycvy6pwoemai0lqv8mz2.jpg

tusen takk for hjelp

og hva passer best på bilen min?

keskin kt1

brock b1

brock b4

barracud sport evo

barracuda indy

Tramont Staria

blir ny frontfanger på bilen. blir nok en M fanger så hva passer best?

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

For å få skikkelig kant så bør du ha felger med 5-serie innpress.. et 20 og nedover :)

Jeg ville gått for keskin kt1 eller Tramont Staria i 8.5*17 og 10*17, med 215/40-17 og 245/35-17...

Bør også senke litt mer da;)

Skrevet

Baaracuda er vel ikke til Bmw? Mener jeg sjekka de felgene da jeg skulle ha på min?

Hvilken Prisklasse ønsker du?

Om du gidder å gi meg nøyaktige dimensjoner på felgene i dag, og hvor mye plass du har innover og utover i hjulbuen, så kan jeg regne ut hvor store felger du kan ha.. Er det vals inne i bilde? Eller skal du? Eller skan du jo bare glemme 10"brei med stoor kant..

Dette er stor kant.. Alt annet blir for lite :P Fin kant å ha bakl.. Skulle tenkes det går på E36'n bak uten vals... har ikke målt men..

DSC00141.jpg

Skrevet
så det går ikke ann med 10x18 bak og 8,5 foran?

Kan bli vanskelig uten å valse bak.. Men spørs jo hvor lav bil du skal ha også da. men der jo dumt ut med 10*17 og masse klaring mellom hjulbue/dekk..

Skrevet

Altså er jo vanskelig å vite.. Alt avhenger av innpresset du får felgene i.. Er ikke alle felger du kan velge innpress på millimeteren på.. Og de du kan velge på ligger i 25 000 kroners klassen.. Er ikke så lett.. Du må finne deg en felg.. Og sjekke mer rundt denne.. Deretter sette deg ned og regne på om det går.. Drev på i 2 mnd på min egen bil før jeg fant ut hva jeg ville ha og hvordan jeg måtte ha det..Som du ser på bildet over så traff jeg ganske bra på innpresset med tanke på å fylle heeeelt ut...

Skal du ha 10" brei felg bak.. Så spørs det hvor du legger innpresset.. og hvor du legger innpresset har ALT å si med hvor mye klaring du kan ha innover.. Da trenger du en felg som du vet innpresset på og dimensjonen så regner du ut hvor lang klaring innover du har..

Lite eksempel:

I) dag kjører du på 7,5"x17" Et 37.. Det er 4 cm klaring bakover før dekket tar i nærmeste hindring (som regel demperen)..

7,5"/2= 3,27" x 2,54= 9,525 cm (Delte felgen på to for å få senter ikke sant? Så er innpresset på 37 som vil si at felgen stikker 37 mm lenger innover i hjulhuset enn utover.. Det gir disse tallene:

Innover: 9,525 + 3,7 cm= 13,225

Utover: 9,525 - 3,7 cm = 5,825

Dersom jeg har 4 cm plass, og ønsker å bruke 3.. Så kan jeg øke felgens lengde innover i hjulhuset enten ved å øke innpresset, eller øke størrelsen på felgen.. Om jeg øker felgen til 10" og beholder innpresset får jeg disse tallene..

10"/2= 5" = 12,7cm

Innover: 12,7 + 3,7 = 16,4 cm

Utover: 12,7 - 3,7 = 9 cm

Ved nærmere ettersyn ser jeg at felgen nå har steget 3,175 cm inn i hjulhuset.. Dette kan jeg se går bra siden jeg hadde 4 cm klaring..Nå bør du heller konsentrere deg utover... For er det ikke plass til de 3.175 cm utover så må innpresset økes for å få felgen lenger inn.. og da blir problemet igjen innvendig.. Det er ikke anbefalt med så lite som 1 cm klaring.. Hva skjer da når bilen fjærer?

Masse ting å tenke på som du skjønner.. Men det viktigste er at du regner ut innpresset du trenger.. Så får du fort se hvor brei felg du kan ha..

Skrevet

jeg har kjørt med 8,5x18 med et35(BBS CH)

det er absolutt maks uten valsing med det innpresset, hadde 3-4 mm klaring både til skjerm og fjærbein foran. bak var det vel ca 5mm klaring til skjerm og en del å gå på innover. org m3 felger er 8,5x17 et41 bak og der er det vel ca 1cm klaring motskjermen. ut fra det vil jeg anta at 9,5x17/18 vil være maks bak uten valsing, men da må innpresset være ganske nøyaktig 38, dvs ikke akkurat forbundet med brei kant. skal du ha skikkelig brei kant på e36 må du valse eller kjøpe skjermbreddingskit uansett hvis du skal ha noe som er kjørbart på vanlig vei.

Skrevet

okei. men jeg har lyst på noen felger rundt 10-13k

eks keskin, brock barrecuda vis det passer. eller de bbs felgene.

men åssen dim kan jeg ha disse i? og åssen impress går på bilen min med den senken dere ser på bildet?

18 eller 17?

tenkte litt på 8,5x18 eller 9x18 vis det finnes da : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...