Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja som topic sier. ossen er det og måte opp på ombyggings godkjennning av bil med sveisa sperre? har sitti og lest kjøretøyforskriftene i dag og kan ikke si jeg finner no konkret om emnet. man får jo kjøpt 100%bremser til japanske biler veit jeg så er det noen som har peiling/erfaring ang. detta?

mvh

thorbjørn

• Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

100% sperrer er slike som man kan legge inn når man står fast eller kjører i terenget. Du kan ikke kjøre med 100% sperre, det gir elendige og farlige egenskaper, du skyver da forhjulene og får lett slipp på fronten ved pådrag. Bakhjulene vil også lettere sleppe taket i sving når de går i samme hastighet, det indre hjulet MÅ gå saktere enn det ytterste. Sveising av bakaksel er noe man gjør på gamle bilcrossbiler. Gjør du det mister du skiltene dine (heldigvis)

Skrevet

ja er fullt klar over det. bilen skal brukes i drifting og gatekjøring og skal godkjennes på vei. det står nemlig ikke noe om dette i kjøretøyforskriften om bakaksler og drivline. så lurte derfor på om noen her inne hadde vært borti det.

mvh

thorbjørn

Skrevet
ja er fullt klar over det. bilen skal brukes i drifting og gatekjøring og skal godkjennes på vei. det står nemlig ikke noe om dette i kjøretøyforskriften om bakaksler og drivline. så lurte derfor på om noen her inne hadde vært borti det.

mvh

thorbjørn

Som sagt tidligere så er sperr noe man bruker for å komme seg løs, fra for eksempel snø, slaps, grus/myr etc...

å kjøre med sperr på asfalt er ikke akkurat anbefalt, rett frem går greitt, bilen vil nå egentlig bare rett frem uansett.

men med en gang du skal svinge så begynner problemene og i verste fall knekker du akslingen og/eller stikkakslinger.

Ikke er det lovlig heller nei.

Skrevet

Hvis du får med TÜV-papirer på 100%-diffen du kjøper, så er det sikkert greit nok, men det betyr ikke at det er digg å kjøre med. Drifting/banekjøring er en ting, men på gata så er det ikke noe særlig. Et eller annet MÅ gi seg for at bilen skal kunne svinge. Som oftest er det dekkene.

Uansett tror jeg nok BT-gutta sperrer opp øynene når innerhjulet kommer subbende rundt svingen i det du skal inn i hallen..

Skrevet

ok. har kjørt endel med sveisa før og har ikke hatt de store problemene med det så kommer nok til og sveise den. men jeg vil gjerne se den paragrafen som sier at det ikke er lov. jeg kunne ikke finne den i forskriftene hvertfall. mulig jeg overså noe.

mvh

thorbjørn

Skrevet

Kjøretøy forskriften sier vel muligens noe om at fungsjonen skal være slik fabrikanten har konstruert den for .(alle fungsjoner på bilen ikke spes bakaksel).

Skrevet

Vet ikke om det er disse paragrafene, men 100% diff er vel ikke "under bruken" i forsvarlig stand? Altså i svinger og lignende. Kanskje...

§ 13. Krav til kjøretøyer og bruk av kjøretøyer.

Kjøretøy skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe og uten å skade veg.

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

Skrevet

En annen ting er jo at om du sveiser akslingen på en bil du bruker på veien er du DUM i hodet, og du er en fare for andre. Ser ikke ut til at du fatter dette helt. BLI VOKSEN!!!

Skrevet
En annen ting er jo at om du sveiser akslingen på en bil du bruker på veien er du DUM i hodet, og du er en fare for andre. Ser ikke ut til at du fatter dette helt. BLI VOKSEN!!!

Mensen ?

100% er jo sjef vis man skal leke seg :D

OG Nei er ikke noe stress å kjøre med, tipper alle folk som sier Bla Bla om 100% sperre, aldri har kjørt med det engangang

Skrevet

Mensen ?

100% er jo sjef vis man skal leke seg :D

OG Nei er ikke noe stress å kjøre med, tipper alle folk som sier Bla Bla om 100% sperre, aldri har kjørt med det engangang

Hvis du mener det er ok å kjøre på veien med 100% sperre så har du fattet like lite du også, trenger ikke være romforsker for å se at egenskapene blir dårlige. Spesielt på glatt vei mister man lett grepet på for og bakhjulene . Om jeg vet hvordan det virker ? Jeg har kjørt traktor med sperren innkoblet, da er det ikke mye styring. Slike ting må man leke seg med på bane, ikke utsette andre for fare, men ikke alle er i stand til å forstå det merkelig nok. Jeg håper de som gjør slikt blir oppdaget og får en svimmlende bot, eventuelt mister lappen, dette er mye farligere enn å kjøre for fort med en skikkelig bil. Skaff deg en 60% sperr eller noe, klarer du ikke å være "sjef" (tøffe greier) med den er det deg det er noe i veien med ,ikke sperren.

Skrevet

spørgsmålet var jo ikke om det er lurt, men om det kan godkjennes.. :)

hvis du sveiser akselen og kjører til kontroll går det helt sikkert bra.. de ser ikke forskjell på 75% og 100% sperre... og jeg har aldri blitt spurt om noe på mine sperrer...

kjør på... :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...