Ad|oS Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 Men de som er makthavende, altså politiet i dette tilfellet, skal alltid bruke så lite "makt" som mulig for å løse problemet.... Spørsmålet er hva som menes med å ligge på hjul og hvordan man evt. provoserer ?... Provoserer man f.eks hvis man hvis man følger etter en .... Er fullt mulig at en del føler seg mer provosert enn de bør, og gjerne bruker dette som en unnskyldning når de blir tatt. På samme måte er jeg sikker på at det er noen politifolk som "fyrer opp" litt for å få tatt noen ekstra. Ingen er perfekte, og jeg påstår for all del ikke at jeg er et perfekt eksempel på hvordan man ska oppføre seg i trafikken.
Hawkon88 Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 er en grunn til at de står med laser- og er ute å tar folk i sivil. de har valgt dette yrket og den stillingen. de liker å ta folk. derfor vil de også gjøre mest mulig for å passe på folk og gi dem en lærepenge. når de ser en stylet bil er det nok i 99% av tilfellene en som liker å kjøre bil, og kjøre litt fort. derfor VET de at om de provoserer litt- så kanskje de kan få kjøre litt på de også og gjøre den gøye delen av jobben sin? de liker å tøffe seg å vise seg fram. samme grunn for at obiara døde. fordi politiet som pågrep ham liker å utøve makt og vise "myndighet". noen som har vært borti ok politifolk på byn nattestid? neppe. en kompis holdt på å komme i fyllearresten i edru tilstand fordi han er over gjennomsnittet stor og muskuløs og kranglet med bestevennen som var noe full innpå 7eleven- og ville ikke slutte diskusjonen med bestevennen tiltross for vekteren på 7eleven sin ene beskjed om å gå ut eller la problemet ligge. da kompisen min hadde fått beskjed om å gå ut bad han den kvinnelige vekteren vente litt og sa de var snart ferdig. tiden drøyde (alle vet hvor "lett" det er å krangle med fulle kranglefanter) 5 min senere kom politiet- uten forvarsel vrengte ene politimannen armen hans på ryggen og la ham i bakken.. jeg var selv vitne. når vi anmeldte saken- ble den henlagt. det er ikke første gangen slike ting skjer i bergen sentrum. hvis du hadde jobbet som selger ville vel du gjort mest mulig for å få solgt mest mulig? og brukt små skitne triks for å selge. når en politimann ytterst sjelden får klager på seg for feil bruk av prosedyrer på hvordan de skal håndtere situasjonen så blir det mer og mer fristende å gjøre mest mulig for å få "tatt" flest mulig. det politiet sjelden tenker på (de som tøffer seg i tjenesten, og ikke går under betegnelsen snill og forståelsesfull tjenestemann) er hensikten med å straffe. i norge straffer en av to hensikter, for å virke preventiv både på makro og mikro nivå. en skal "skremme" andre i samfunnet mot å begå samme forbrytelsen. og en skal gi lovbryteren en straff som får vedkommende til å slutte med lovløs aktivitet. det de sjelden tenker på er at straks denne 25åringen har fått lappen igjen, og kjørt noen uker- er han tilbake i samme kjøremønster som han var tidligere. akkurat slik som 366mik (beklager hvis jeg henger deg ut som person, men et godt eksempel dersom noen husker diskusjonen vi hadde for en stund siden om å kjøre fra politiet) dermed er ikke tiltaket preventivt på individuelt nivå- og problemet mot såpass hissig kjøring er såpass lite i samfunnet at samfunnet trenger ingen eksempel for å skremme dem til å la være handlingen. med andre ord- å straffe vanekriminelle er egentlig bortkastet med mindre de tjener penger på det (bøter).
Ad|oS Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 er en grunn til at de står med laser- og er ute å tar folk i sivil. de har valgt dette yrket og den stillingen. de liker å ta folk. derfor vil de også gjøre mest mulig for å passe på folk og gi dem en lærepenge. når de ser en stylet bil er det nok i 99% av tilfellene en som........ Alt handler ikke om å ta flest mulig, selv om det selvsagt blir dratt frem en del slike eksempler. Dessuten er det ikke alltid like lett å være objektiv selv når man forteller om hva som har skjedd en, spesielt ikke når det er noe negativt. Vi får jo med oss alle gangene det er noen som har blitt stoppet av sivilen, men hva med de gangene de ligger bak deg og lar deg gå fordi du bare ligger 10-15 over grensa og egentlig kjører pent? Disse gangene får man jo aldri vite om fordi de faktisk ikke stopper deg. Prøver ikke "beskytte" politiet her, men er overbevist om at det finnes noen "snille" der ute. At politifolk virker sure og slikt når man treffer dem på byen i god stemning og slikt er vel forståelig. Ville du hatt mye respekt for en som smiska med deg og bare kom med "god-ord"? De må vise at de bestemmer, og noen ganger går det nok litt lengre enn det bør. De er tross alt bare mennesker de også, selv om de har trening i å holde seg rolig. Selvfølgelig finnes det en del som vil bli politi bare pga den makten de får, men er overbevist om at de fleste av dem blir luka bort under utdanningen. Hverken myndigheten eller publikum er tjent med drittsekker som bare skal vise seg frem... Det jeg lurer på ang. det du skriver om forebyggende handlinger, altså å "skremme" folk fra å gjøre noe. Du mener altså at det ikke er nødvendig? Skal man bare la alle få gjøre som de vil, bare fordi det ikke vil hjelpe noe å ta dem likevel? Tror ikke det hadde blitt noe fordelaktig samfunn... Noen må ta ansvar, og det er politiet som er satt til denne oppgaven. Vil legge til at jeg ikke akkurat mener at straffene folk får pga bilkjøring står i stil med handlingen. Folk som slår hverandre halvt ihjel kan slippe veldig lett unna, mens "en stakkar" som ligger i 200 på en øde slette midt på natta får en saftig straff. Er ikke rettferdig i det hele etter min mening, men desverre er det bare blitt sånn. Det er satt fartsgrenser, og politiet er satt til å passe på at folk overholder dem. At du skal havne i fengsel for å ligge i 125km/t i en 80-sone på den "berømte" øde sletta midt på natta er uforståelig for meg, men slik er det nå bare. Problemet er nok hvordan politiet skal utvise skjønn for at det skal bli rettferdig. Hvis noen et sted gjør en ting vil det ikke være rett at de gjør noe annet et annet sted. Har heldigvis møtt på noen politifolk som har hatt litt vett i toppen og sluppet oss videre da det ikke har vært noen farlig handling, selv om det som skjedde kanskje tøyde lovrammen litt...
S.Arnesen Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 en kompis holdt på å komme i fyllearresten i edru tilstand fordi han er over gjennomsnittet stor og muskuløs og kranglet med bestevennen som var noe full innpå 7eleven- og ville ikke slutte diskusjonen med bestevennen tiltross for vekteren på 7eleven sin ene beskjed om å gå ut eller la problemet ligge. da kompisen min hadde fått beskjed om å gå ut bad han den kvinnelige vekteren vente litt og sa de var snart ferdig. tiden drøyde (alle vet hvor "lett" det er å krangle med fulle kranglefanter) 5 min senere kom politiet- uten forvarsel vrengte ene politimannen armen hans på ryggen og la ham i bakken.. jeg var selv vitne. når vi anmeldte saken- ble den henlagt. det er ikke første gangen slike ting skjer i bergen sentrum. skjønner ikke hvordan du rettferdiggjør den der. han får beskjed om å gå ut fra lokalet, nektet, så ble han kastet ut.... om noen går inn i huset ditt, du sier pell deg ut, vedkommene nekter, du ringer snuten, snuten henter fyren... så enkelt er det...
///MoePower Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Æsj,gjøre som jeg gjorde med en som kjørte lett-mc som lå helt oppi ræva på meg.Gire ned til et lavt gir med clutch inne,eks 2.gir i 80 km/h,gjøre seg klar med brekket,for så og slippe clutch,mens du drar i brekket,for så og bremse. Dette gir de bak et lite sekund mindre å handle på,og gir deg en liten fin dytt i bakenden på bilen. jaha, hørtes jo utrolig idiotisk ut... også må jo det slite greit på bilen? brekke mens du slipper ut clutchen... Idiotisk ja Har selv vært utsatt for å kjøre i ræva på en pickup med lettmotorsykkel. Grunnen var en bilist som bråbremset uten spesiell grunn, det kom en pickup bakom ham igjen som kun såvidt klarte å bremse. Jeg kjørte bak pickupen, hadde regn på visiret og kikket i speilet et eller to sekunder (noe jeg har som vane å gjøre innimellom) før det plutselig var full stopp fremfor meg og det sa BANG. Endte med kondemnert lettmotorsykkel som jeg over lengere tid hadde restaurert og som akkurat var ferdig fullført og strøken. I tillegg måtte jeg sy litt, og hadde smerter for å komme meg opp og ned ifra stoler de første dagene.. Heldigvis kom jeg meg over på 2 hjul igjen med ny sykkel kun en uke senere. Problemet da var at jeg satt igjen med hysteriske foreldre som helst ikke ville ha meg ute på veien når det var dårlig vær eller rushtrafikk.. Har i allefall lært å holde meg lengst mulig unna usikre bilister!
Hawkon88 Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 en kompis holdt på å komme i fyllearresten i edru tilstand fordi han er over gjennomsnittet stor og muskuløs og kranglet med bestevennen som var noe full innpå 7eleven- og ville ikke slutte diskusjonen med bestevennen tiltross for vekteren på 7eleven sin ene beskjed om å gå ut eller la problemet ligge. da kompisen min hadde fått beskjed om å gå ut bad han den kvinnelige vekteren vente litt og sa de var snart ferdig. tiden drøyde (alle vet hvor "lett" det er å krangle med fulle kranglefanter) 5 min senere kom politiet- uten forvarsel vrengte ene politimannen armen hans på ryggen og la ham i bakken.. jeg var selv vitne. når vi anmeldte saken- ble den henlagt. det er ikke første gangen slike ting skjer i bergen sentrum. skjønner ikke hvordan du rettferdiggjør den der. han får beskjed om å gå ut fra lokalet, nektet, så ble han kastet ut.... om noen går inn i huset ditt, du sier pell deg ut, vedkommene nekter, du ringer snuten, snuten henter fyren... så enkelt er det... syns ikke det kan sammenlignes. hadde det ikke vært for at vedkommende han kranglet med gikk rolig bort til han ene politimannen når situasjonen hadde roet seg litt- så ville nok ikke han store sluppet løs. han fikk 1 advarsel. og han ble vrengt i bakken. ikke noe "no kommer du deg ut eller så må vi ta deg med i fyllearresten".. teorien min går egentlig ut på at de som ser ut som om de er en trussel (han her er stor- men kanskje den siste som ville slått) blir tatt/forsøkt tatt. samme som de med stylet/sportsbiler. blir stoppet av politiet sykt mye oftere enn andre om ikke politiet prøver å provosere dem til å gi på. jeg rettferdiggjør ikke handlingen til han store kompisen min, men det var et eksempel på hvor mye misbruk av makt enkelte politifolk gjør da jeg syns det var vannvittig overdrevet måten de behandlet ham på. no var også bekjeden like mye rettet til han kompissen han kranglet med som var full- men han ble ikke tatt til side en gang. de gikk rett på han store som var edru.. ang dette med vanekriminalitet er vanskelig å diskutere, og tiltak for å forebygge dette har jeg desverre for lite kunnskaper om til å kunne diskutere da meningene mine bare vil bli synsing- så å la den diskusjonen ligge død (for min del hvertfall) tror jeg er det smarteste. å komme i fengsel for å kjøre i 125 i 80sonen syns jeg er feil å ha en generell regel på. syns det skulle vært tilpasset veistandarden- og forholdene ellers. samme som å miste lappen. syns det er greit med 116 på smale landeveier uten gul stripe, men med gulstripe syns jeg den kunne vært høyere. samme på motorvei- enda høyere. samme med fengselsstraffene.. som jeg skrev er det noen politifolk som er greie- andre som er idiot..det er desverre idiotene alle hører om pga det er de som gjør mest ut av seg. derfor blir politiet et hat objekt. noen gang vært på studenten (utested) i bergen (tror det er der) hvertfall bruker de "lekmenn" som vakter. til og med jenter. disse holder en grei og vennlig tone ovenfor gjestene da de ikke har rykte på seg for å være gal i hodet (noen av vekterne ellers i byn er eks kampsportmenn++) studenten (eller hva det utestedet heter) er det utstedet som difinitivt har minst bråk. nettopp fordi at vekterne ikke egger opp folk.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Bråbremsing funker det! Eller ha et videokamera som filmer bakover dersom noen presser skikkelig. Er det sivilbil, kan man jo bare anmelde dem for uforsvarlig kjøring. Stiller nok ganske sterkt med et videoopptak. -Men hvem har vel et videokamera liggende klart i bilen til enhver tid? Har serriøst vurdert å skaffe det, da mange sivilbiler presser noe voldsomt for å få deg til å øke farten. de liker å tøffe seg å vise seg fram. samme grunn for at obiara døde. fordi politiet som pågrep ham liker å utøve makt og vise "myndighet". noen som har vært borti ok politifolk på byn nattestid? neppe. Jo det har jeg En som stoppet ved siden av meg når jeg skrev en melding. Sviva ned vinduet og hørte et veldig snillt "godkveld" svarer hyggelig tilbake. Han spør så om jeg er ute å bedriver djævelskap, noe jeg ikke gjorde, var akkurat færdig på jobb og skulle bare skrive en melding. Åja svarer han, så vil han se vognkort og førerkort, når det er bankers sier han hyggelig " ha en god kveld og kjør forsiktig" Hadde ALLE vært slik hadde det vært en drøm å blitt stoppa av politiet, men de maktkåte ypplingene som nettopp er kommet ut av politihøyskolen er noe mindre trivelig å treffe på. Må bare si at de er flinke til å spørre å greve og formulere seg slik at de lett lurer infoen ut av deg. Men går ikke inn på den historia nå da.
^B^M^W^ Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 han fikk 1 advarsel. og han ble vrengt i bakken. ikke noe "no kommer du deg ut eller så må vi ta deg med i fyllearresten"..teorien min går egentlig ut på at de som ser ut som om de er en trussel (han her er stor- men kanskje den siste som ville slått) blir tatt/forsøkt tatt. samme som de med stylet/sportsbiler. blir stoppet av politiet sykt mye oftere enn andre om ikke politiet prøver å provosere dem til å gi på. EN advarsel holder mer enn nok, å forsvare det å være vanskelig på byen er en diskusjon du har tapt før du begynner. Politiet løser problemet med minst mulig bruk av maktmidler (les: makt er ikke lik vold). Om det er enklere for dem å ta inn den ene edru personen gjør de heller det. Og om polititet skulle begynt å stå og gi 47 advarsler før de griper aktivt inn, som du sier, ville det gått utover en mengde andre stakkarer som ikke får hjelp og dermed blir banket mens politiet står og hører på pisspreik. Politiet handler her etter egen myndighet og eiers rett og har da lov til å bortvise enhver som eier ikke ønsker der eller som ellers lager uro, og å få en advarsel er noe man skal takke og bukke for og ikke bare blåse av. Anbefaler å se litt mer på de positive sidene....glede i livet er ikke akkurat synonymt med å bryte lover. Om en vakt har drevet med kampsport og dermed er litt stor og virker skummel på deg så er det flott, det er nemlig den viktigste jobben til en vakt, å virke avskrekkende. Tviler på at de er så "gale i hodet" som du antyder heller, de fleste som trener mye har relativt god selvkontroll... de liker å tøffe seg å vise seg fram. samme grunn for at obiara døde. fordi politiet som pågrep ham liker å utøve makt og vise "myndighet". noen som har vært borti ok politifolk på byn nattestid? neppe. Har aldri møtt politi som ikke har vært hyggelig. Det er bare å gjøre som de sier og hverken irritere dem eller oppføre seg urolig så er de snille som lam. Hvis du derimot er bråkete og får de til å begynne å vurdere en irettesettelse er det ikke rart at de kan virke anspente og "triggerhappy".
Fredrik Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Har aldri møtt politi som ikke har vært hyggelig. Det er bare å gjøre som de sier og hverken irritere dem eller oppføre seg urolig så er de snille som lam. Hvis du derimot er bråkete og får de til å begynne å vurdere en irettesettelse er det ikke rart at de kan virke anspente og "triggerhappy". Det finnes dårlige ledere overalt, men heldigvis er de fleste ledere ganske dyktige. Og akkurat ledelse er vel stikkordet i denne sammenhengen... politiet er ledere på samme måte som offiserer er det i forsvaret. Man argumenterer som menig ikke mot offiserer i tjeneste og slik må det være hvis systemet skal fungere tilfredstillende. I forsvaret har man f.eks en ombudsmann eller velferdsoffiser som man evt. kan klage sin nød til og i det sivile liv får man evt. prøvet sin sak i retten eller som en disiplinærsak i politietaten. Har man for vane å true sin vilje igjennom (f.eks ved roping eller vold) vil naturligvis politiet (eller en offiser i forvaret) markere sin autoritet alt etter situasjonens alvor. Jeg har en følelse av at mange unge kunne ha godt av 12 måneders værneplikt av den gamle skolen. Det er alt for mange unge som ikke respekterer autoriteter enten de er ledere i et firma, politimenn/kvinner, offiserer, leger/sykepleiere, lærere etc.
Øyvind L. Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Ser ikke helt problemer med at en bil ligger helt oppi ræva. Hvis det provoserer dere så fryktelig hvorfor slipper dere han ikke forbi da? Bremse ned og legge seg helt ut i siden eller svinge innom ei busslomme så kommer den enkelt forbi. Skikkert litt kjipt for politiet hvis den bilene de prøve å presse opp i fart bare bremser ned.. Jeg vil ikke si at det er politiet som er idioter, det er jo de som lar seg provosere som er idioter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå