Gå til innhold

Knirker i familiens x5. Kun når det er kaldt. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet
En ting som går igjen på X5 ,hovedforinger som holder baktilling fast i karrosseri på samme måte som på E39 ,disse har tendens til å ryke i gummin .Det er også kuleforinger på nedere bærebro i bakkant som kan knirke ganske mye, dette er en gjenganger for E38-E39-E53.

Kan du si meg hvilke det er ut fra dette bildet?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=30

Foring nummer to kan lage endel lyd (slaglyder), men jeg ville heller ha skiftet stabstagforinger de lager som regel knirkelyder :bart:

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Takker for rettelsen:) Er nok enig i at der skulle vert ett komma der, ja. Kan nok ikke kalle meg lærer i norsk skriftlig akkurat:p

Det er rikti å si at jeg ikke har erfaring med denne typen bil, i mitt eie. Men har erfaring på den måten at jeg jobber i bilbransjen. Dette gir oss 2 vidt forskjellige synsvinkler på det fleste som har med bil å gjøre. Diskusjonene kan fortsette i det uendelige. Eneste jeg ville frem til er at jeg frykter en negativ utvikling i bilproduksjonen. Og håper jeg tar feil.

Du har nok så absolutt rett i dette med miljø. Vannbasert lakk er dyrere en tynnerbasert, faktisk. Det jeg sikter til er hvor tynne sjikt som blir lagt på med lakk og grunning. Dette vil jeg påstå ikke har noe med miljøet å gjøre. Lakk på biler ble hensiktsmessig oppfunnet for å beskytte karosseriet. Det var i senere tid det ble påført for utseende sin del.

For å avslutte vil jeg bare si at jeg kunne godt ha tenkt meg en e60. Men til min store frustrasjon er ikke bankkontoen min enig. Så jeg må nøye meg med å kjøre gammle BMW`er. Ikke noe negativt med det... menmen

Skrevet

Okei, nå begynner vi å bli enig.. :) Jeg er enig i at når man først må ha denne helvettes dritlakken, så kan man i det minste ta flere strøk. Jeg er hvertfall så langt fornøyd med lakkeringen av min bil, men tiden vil vise. Det burde jo eventuelt være god mulighet for å få reklamert på det - jeg hadde hvertfall blitt skikkelig sint om lakken min hadde begynt å flasse (eller liknende) pga. dårlig for- og lakk arbeid..

Skrevet

At lakken skal flasse, tror ikke jeg du skal bekymre deg for. Eneste tilfellet av dette, jeg har hørt om hvertfall. Er Mitsubishi, som hadde problemer med dette på begynnelsen av 90-tallet. Var da de gikk over til vannbasert. Er dette med rust som begymrer meg. Håper bare at lakken og er så tett at det ikke trenger fukt igjennom. Burde jo ikke skje på flater, men plasser hvor det samler seg fukt kan dette være skummelt. Sånn som jeg ser det så er det ikke sløsa med lakken. Lagt på akkurat nok til at fargen dekker. Vi får satse på at de bruker en grunning med en god egenskap til å beskytte karosseriet. Du brude hvertfall ikke bekymre deg med det første hvertfall. Mener på at BMW har 12 år på rustgaranti. Hadde vel 6 år tidligere

Skrevet

At fukt trekker seg inn i lakken er vel mer vanlig på eldre biler, med gammel vannbasert lakk som er dårlig vedlikeholdt (manglende polering, vask) dermed kryper fukten inn og krakulerer lakken. "miljølakken" vi har i dag blir vel ikke lagt i tynnere lag, bare at den har mindre dekningsgrad enn den gamle! Hadde det vært tynt med lakk originalt, så hadde man sett det ganske kjapt!

Skrevet

Er dagens teknologi som tillater bilprodusentene å påføre lakken tynnere. Og fortsatt dekker den. Lakken blir ikke lenger sprøytet på samme måte som før. Vet ikke om alle gjør det likt. Men BMW hvertfall gjør det på følgende måte med klarlakk: Det blir sprøytet ett pulver\kornpartikkler på hele bilen. Deretter settes bilen i en ovn, hvor det er flere 100 grader. Dette gjør at pulveret\kornpartikklene går over i flytende form, og flyter fint utover alle flater. Bilen står i denne ovnen i over 20 timer, om jeg husker rett.

Er bare å måle mymeterene det, så skal du få se. Er bedre dekkevne på dagens lakk. Dermed trengs det mindre. Dette spesiellt på rød, grønn og noen blåfarger. Lakken er ikke tett den. Derfor er det vikti å bruke skikkli grunning under. Jeg kan ikke bruke "vanngrunning" på flater det har blitt slipt ned på stålet. Av den grunn at denne ikke er tett nok. Vanngrunningen blir brukt på hurtigjobber. Men bare om det ikke er slipt for langt ned. Ble litt for mye lakk snakk her inne. Har ødelagt hele tråden her snart. Beklager, til trådstarter

Skrevet

Beklager til trådstarter jeg og ;)

men lakkbasen blir sprøytet på normalmåten, er jo basen som er vannbasert! og hva er "Vanngrunning?" de aller fleste bilene blir vel grunnet med sterk syregrunning originalt, fordi basen er vannbasert :)

Skrevet

Det ligger i ordet, vanngrunning er vannbasert seff. Tok opp det bare for å forklare at basen ikke er tett. rikti det at det blir brukt syregrunning. Men syregrunningen alene kan ikke beskytte karosseriet. Derfor burde det være mer lakk på. Sånn at det ikke kommer så mye fukt ned til syregrunningen. Finnes forresten vannbasert klarlakk åsså, vet rikti nok ikke om ilprodusentene bruker det men... Hvordan vil du forklare dette med rust problemet på e39? Dette skjer på tettningskanter hvor det antagelig vis er for lite lakk på. Samler seg fukt der, som trekker seg gjennom lakken, bak tettningen og vi får kryprust

Skrevet

Så vidt jeg vet bruker ikke bilprodusentene vannbasert klarlakk, men vannbasert base ;) Nå skal jeg ikke si noe om rustproblemet på E39, men hvis det er en dreneringskanal, med tetning, pleier disse å samle dritt i tillegg til at det vibrerer og sliter ned lakken rundt, det er ikke nødvendigvis tynn lakk der. Har hatt utrolig mye problemer med slitasje/rust i dren-kanaler spesiellt på Audi.

Det skal vel også finnes en reparasjonsløsning på dette hos BMW-forhandleren!

Skrevet

Enig i det du sier, og vet at andre åsså har hatt problemer med dette. Men lakken kommer ikke til like lett å fylle sånne plasser. Det er ikke til å legge under en stein at lakken er dårligere nå en da den gode gammle tynner basen var i bruk

Lakken skal ikke få all skylden her. Kan komme under ifra. Jeg fiksa noe rust på ett panser til en e36. Langs tettningen på ene siden var det brunt hele veien. Mens på den andre var ikke der antydning. Jeg fjernet tettningen åsså der, for å være på den sikkre siden. Da viste det seg at det var begynnt å bli brunt akkurat ved punktsveisene som ligger bak tettningen. Altså har sveisene ikke blitt godt nok behandla på fabrikken

Skrevet

Denne tråden er jo helt fucked, så hvorfor ikke fortsette?

:roll:

Det blir snakket mye om rust her, og grunnen til at E46 og E39 er plaget med rust på dører, panser og bakluke er at 3M har levert et stoff til disse bilene og MB (som jo har et ennå større rust probldem enn BMW.)

Dette er såvidt jeg har fått med meg, et tetningsstoff, og dette stoffet trekker til seg vann, fremfor å støtte det fra seg.

Så er 3M som har gått på en kjempesmell her mener jeg...

Mht kvalitet og BMW, så føler jeg at biler og generelt alt av el produkter kommer for tidlig på markedet, slik at kvaliteten og barnesykdommer får florere.

Man ser dette spesielt på interiøret i pre-facelift på E60/61 som nevnt ovenfor her.

Er jo ikke slik at E36 har så jævlig bra kvalitet, men generelt er det færre avanserte komponenter på eldre biler, derav mer driftsikkerhet.

Og myten om at Toyota er så driftsikker er mye markedsføring, har flere kollegaer som sliter voldsomt med bremser på disse bilene, dessuten har de ikke halvparten av alle gadgetene BMW har, og de fleste av disse er første generasjon, om 10-15 år, når dette utstyret kommer til slike drittbiler, er det utprøvd og utbedret betydelig, og ikke minst mye billigre å implementere!

Man kan ikke sammenlikne epler og pærer!

For min egen del skal jeg ikke kjøpe "første generasjon" av nye biler (altså pre facelift).

Heretter er det kun facelift modeller som gjelder for meg, da er bilene slik de er ment å skulle være!

8)

Skrevet

Ser at du har peiling og vet hva du snakker om. Er forsåvidt enig i hva du sier. Klart det er 3m sin feil, siden de har laget tettningen. Men dette burde ikke forekomme uansett. Siden det burde vert godt med grunning både over og under tettningen. Nå vet jeg riktignok ikke om det er grunning både over og under fra fabrikk. Men håper og vil tro det. All skyld kan ikke legges over på tettningen til 3m. Så da må det være at grunningen ikke beskytter nok (er tett nok)?

• 2 weeks later...
Skrevet

Nå skal jeg bare kværulere litt her. Det er like morro hver gang og siden alle dere andre han allerede ødelagt denne tråden, ser jeg ingen grunn til at ikke jeg kan være med også! :P

At lakken var bedre før er vel ikke så smart å si, fordi før hadde ikke lakken de samme påkjennelsene som er nå. Mykere gummiblandinger i dekk fører til mye mer steinsprut enn før, samt så saltes veiene i Norge. Og det er en stor faktor når det gjelder korrusjon.

Er bilen din over 1 år gammel ER det rust på den, ganske enkelt. Det er da vanligvis ikke på karroseri eller bærende konstruksjoner, men heller på f.eks. dempere, eksosanlegg, bremser, slanger etc.

Hadde en 1997 mod E39 før som rusten kom på. Bagasjeluka fikk bobler, hadde vært fikset rust på dørene forran og rundt bensin lokket var det bobler. Ser man bort i fra det var det en nydlig bil! :D Har lyst på ny E39 faktisk.

Når det kommer til knirking i understell er vel Audi værstingen har jeg hørt, med understellet sitt som heter multilink (tror jeg), aka multiknirk..

At BMW sitt understell er så ille som mange skal ha det til vet jeg ikke er sant, men sine svakheter har det, akkurat som alle andre.

Er du missfornøyd med BMW sin kvalitet på foringer anbefaler jeg polyflex foringer! Forandret en gammal sliter av en E34 525i! Der var det gåttover fra knirking til mer klukking, kakkling og banking!

Helt seriøst, å jeg er ikke en sånn som tror på konspirasjons teorier osv, men foringer, bærearmer osv er slikt er jeg blitt overbevist om at blir konstruert med hensikt til å ryke så fort garantien går over! Slik at merkeforhandlerene skal ha en gjevn og trygg inntektskilde! :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...