shv Skrevet Desember 30, 2007 Skrevet Desember 30, 2007 Fikk 12 av 15, men vet ikke hvor mange som var riktige!
Kjell Z3 Skrevet Desember 30, 2007 Skrevet Desember 30, 2007 Ford har ikke noe med ABS å gjøre, de var 7 år for sent ute. Mercedes S klasse var først i 1978 med den moderne ABS som var utviklet av Bosch, men BMW kom året etterpå. Im E23 wurde bereits 1979 das Antiblockiersystem (ABS) eingeführt, welches von Mercedes-Benz zusammen mit Bosch entwickelt wurde.
Dan Skrevet Desember 30, 2007 Skrevet Desember 30, 2007 Produksjonen av den første M3'n begynte i 85, men kom ikke i salg før 86. Så spørsmålet kan misoppfattes. Mener også Mercedes var først med ABS, husker hr Clarkson i Top Gear nevnte det.
Fredrik Skrevet Desember 30, 2007 Skrevet Desember 30, 2007 BMW symbolet skal forestille en propell, MEN det er også motivet og fargene fra det bayerske statsvåpenet... Som man ser var rondellen først et resultat av Bayerns Statsvåpen, men ble senere i forbindelse med markedsføring assosiert med en flypropell. http://www.bmw.com/generic/com_04/en/fa ... 5_01_E.pdf Mercedes-Benz har forøvrig betydelig flere signifikante patenter vedr. tekniske innovasjoner enn BMW... et resultat av at Mercedes-Benz har vært og er vesentlig større enn BMW.
Kjell Z3 Skrevet Desember 30, 2007 Skrevet Desember 30, 2007 Om logoen : http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=124 Bayerske flagget : http://no.wikipedia.org/wiki/Bayerns_flagg
Fredrik Skrevet Desember 30, 2007 Skrevet Desember 30, 2007 Jeg mener ganske bestemt at Mercedes var før BMW med ABS, også det i samarbeid med Bosch. Jensen FF og Jensen Interceptor hadde ABS bremser (i tillegg til 4x4) allerede i 1966. ABS bremser ble forøvrig utviklet til fly allerede på 1930 tallet.
Kjell Z3 Skrevet Desember 30, 2007 Skrevet Desember 30, 2007 Det vet jeg , og det er flere biler som hadde ABS før Mercedes. Men Mercedes var først med de moderne ABS bremsene som vi kjenner i dag.
Fredrik Skrevet Desember 30, 2007 Skrevet Desember 30, 2007 Det vet jeg , og det er flere biler som hadde ABS før Mercedes. Men Mercedes var først med de moderne ABS bremsene som vi kjenner i dag. Dette er først og fremst et definisjonsspørsmål... Mercedes-Bens W116 (1972-80) var den første bilen som hadde elektroniske ABS bremser ganske enkelt fordi det ikke var tilgjengelig tidligere. Allikevel fantes det allerede nesten 50 år tidligere mekaniske ABS systemer som prinsippielt virket på den samme måten som de systemene vi kjenner i dag. Dagens ABS systemer er selvfølgelig både mer effektive og sikre, men Jensen var allikevel svært tidlig ute med både ABS bremser og ikke minst 4x4 i en relativt alminnelig bil. En liten digresjon... noe av det nyeste på markedet i dag er såkalt direkte bensininnsprøytning (elektronisk sådan), men Mercedes-Benz hadde allerede mekanisk direkte bensininnsprøytning på W198 300SL Coupe i 1954. Dette systemet var en videreutvikling av et tidligere system som ble utviklet av Mercedes-Benz til jagerflyet Messerschmitt Bf 109 (1937-45).
Kjell Z3 Skrevet Desember 31, 2007 Skrevet Desember 31, 2007 Man må gi mye ære til de som gjør ting fungsjonelle også. Selv om man også i USA puttet ABS på en bil i 1972 eller noe slikt var det jo ikke noen suksess. Det ble ikke vanlig med ABS på amerikanske biler før langt ut på 90 tallet (eller slutten), så det viser hvem som har gjort det slik at vi i dag kan ha glede av ABS, det er Bosch/Mercedes. Det nytter ikke med en oppfinnelse som ikke egner seg i bruk. Tror ikke Jensen sin ABS var særlig effektiv heller, bremselengden var nok rimelig lang. Men spørsmålet i var jo hvem som oppfant ABS, og da er jo Bosch/Mercedes feil fordi spørsmålet burde vært hvem som oppfant den moderne ABS. Det er også svært viktig at man tar med Bosch i samme åndedrag som Mercedes i denne sammenhengen.
E34 ///M Skrevet Desember 31, 2007 Skrevet Desember 31, 2007 Du fikk 15 rette av 15 mulige, freude am fahren
Fredrik Skrevet Desember 31, 2007 Skrevet Desember 31, 2007 Man må gi mye ære til de som gjør ting fungsjonelle også. Selv om man også i USA puttet ABS på en bil i 1972 eller noe slikt var det jo ikke noen suksess. Det ble ikke vanlig med ABS på amerikanske biler før langt ut på 90 tallet (eller slutten), så det viser hvem som har gjort det slik at vi i dag kan ha glede av ABS, det er Bosch/Mercedes. Det nytter ikke med en oppfinnelse som ikke egner seg i bruk. Tror ikke Jensen sin ABS var særlig effektiv heller, bremselengden var nok rimelig lang. Men spørsmålet i var jo hvem som oppfant ABS, og da er jo Bosch/Mercedes feil fordi spørsmålet burde vært hvem som oppfant den moderne ABS. Det er også svært viktig at man tar med Bosch i samme åndedrag som Mercedes i denne sammenhengen. Du har et poeng, men de første elektroniske ABS systemene var ikke særlige effektive de heller... iallefall ikke i forhold til dagens systemer. Jeg kjøpte en ny Mercedes-Benz W201 190E 2.3 i 1989 og ABS systemet på den bilen var på mange måter direkte upålitelig hvis veien var skikkelig glatt (systemet var ikke følsomt nok). Utviklingen går heldigvis fremover, men jeg er ganske sikker på at det mekaniske ABS systemet på Jensen´s modeller var veldig mye bedre enn ingenting... alminnelige bilbremser på 60-tallet var ikke kjent for å være spesielt effektive. Jensen FF og ikke minst Interceptor var imidlertid state of the art rent teknisk og det var også det faktum som medførte kroken på døren for firmaet (les: de var for dyre i både innkjøp og i drift). ABS bremser ble som tidligere nevnt utviklet til bruk på fly og i den sammenheng har selv mekaniske systemer vist seg å være veldig effektive... og mange av disse systemene fra 50 og 60-tallet er faktisk i bruk den dag i dag.
EdgePerformance.no Skrevet Desember 31, 2007 Skrevet Desember 31, 2007 haha, jeg kjører visst VAG står det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå