ingard Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Lurer på hvor mange av dere som har bil, og som er fulltidsstudent. Flytter til Trondheim nå, og tar med meg bilen. Allerede nå har jeg sett at det blir mer utgifter enn hva lånet klarer å betale.. Hvordan klarer du deg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Er ikke verre enn å jobbe litt Lån + stipend holder hvertfall for meg til mat, hybel og bil... Jobber du nok dekker jobben lånet, så da går man ut fra studiene uten lån hehe Null problem... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Januar 2, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2008 Tenker det blir noen vakter på Statoil av og til ja.. Men lurte litt mer på om det var vanlig. Ikke mange jeg kjenner som kjører bil i byene som student.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Tror nok ikke det er mange studenter med bil som ikke har jobb utenom. Ikke jobb på hverdagene, bare jobb hjemme. Da jeg har ca 2timer hjem må jeg nesten ha bil (sier jeg til meg selv... ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ReBell Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Har hatt bil så lenge jeg har studert, og brukt den flittig Jobb litt utenom studiene, så er ikke det noe problem. Er ikke vansklelig å få seg jobb i Trondheim. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegsir Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 jobber hele sommerferien. og mange dager etter skolen+brøyting om vinteren. så har klart å spare nok til å kjøpe bil og sykkel. og er helt gjeldsfri på begge deler:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Jeg har bmw og er fulltidstudent. Etter jeg ble student har jeg påkostet den gode summer og forstår heller ikke hvordan jeg har klart det Det å bo med dama dekker boutgiftene en del, men uansett er ikke lånet mye å leve på. jeg har jobb i trondheim, men får ikke til å være der så ofte å tjene penger. Har jobbet som en helt i jula for å få litt ekstra til vårhalvåret så nå skal det gå greit Men du må regne med å ofre en god del ved å ha bil som student. Festing, restaurantbesøk, kino osv blir det mindre av Men den som vil han klarer Jeg har solgt mye bildeler og fått det til å gå rundt Men Sparekontoen har minket noe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ReBell Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Men det handler jo litt om prioriteringer også da. Jeg valgte å ha bil og fin leilighet og bortprioritere festing hver helg. Som nevnt på innlegget over. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Men det handler jo litt om prioriteringer også da. Jeg valgte å ha bil og fin leilighet og bortprioritere festing hver helg. Som nevnt på innlegget over. Prioriterte fin leilighet, fin bil og fin dame jeg og Men alt går hvis man bare tenker litt. Har man 8000kr mnd bruker man 8000kr, har man 16 000 bruker man 16 000. Sånn er det bare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ReBell Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Prioriterte fin leilighet, fin bil og fin dame jeg og Men alt går hvis man bare tenker litt. Har man 8000kr mnd bruker man 8000kr, har man 16 000 bruker man 16 000. Sånn er det bare Ja, sånn ere' bare Men du, hvodan prioriterer man fin dame? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 hehe.. Fine damer koster mer? Trodde alle som kjørte BMW som student fikk hjelp av pappa jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Er student/lærling og hadde BMW før, kjører nå Volvo. Spiller vel ingen stor rolle om det er BMW, Audi eller Skoda du har som student, da alle biler trekker en del kostnader. Jernbaneforsikring, borteboerstipend hjelper på.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Borteboerstipendet var på hele 500,- i halvåret, til hjemreise, da jeg hadde studielån. Bodde 50 mil hjemmefra. Men selv om man har BMW trenger ikke det koste så mye mer enn andre biler. Finnes jo billige BMWer også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StrexX Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 studerer ikke i storbyen jeg da, men går da på skole.. 325ix er ikke billig på en som er 18 år.. betaler 15.5k i året.. får ikke stipend, betaler alt på bilen sjøl, så jobbing må til, men alt handler om prioritering.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 2, 2008 Share Skrevet Januar 2, 2008 Beinharde prioriteringer er mitt tips. Det er hva som har holdt meg gående med 2 stk E30r og turboprosjekt som stadig trenger påfyll. Heldigvis har bilbruken blitt redusert en god del det siste året pga av hybeladresse/location ifht skole. Så bensinkostnadene har gått drastisk ned, men tro ikke jeg har bedre råd av den grunn.. man bare bruker pengene på noe annet.. Jeg blir i gj.snitt spurt 1-2 ganger i løpet av en måned hvordan jeg har råd til dette som student, og da er det bare å peke på hva de som spør meg i 99% av tilfellene holder i hånda - drikke til flere tusen kr. Tar lett 200 stk 0 til 250km/t akselerasjoner enn en kasse med vodka. De fleste får også et og annet forelegg i løpet av en måned for urinering eller drikking på offentlig plass, da går pengene fort. Sunn og billig mat er også viktig, kun pizza hvis man er hjemme i helga, evt annenhver helg. Hørtes ut som tortur.. men det går. Utrolig hva man tilpasser seg. Som Mexos sier, pengene man har til rådighet bruker man deretter, en måned kan det være 6500kr og en annen måned (i ekstreme tilfeller) kan det være 35 000kr. Man tilpasser seg rett og slett. Derimot er jeg vel kanskje den som gleder seg mest til det året jeg begynner i full jobb... skal bli så godt å tilpasse seg på den andre siden av skalaen og virkelig kunne bruke sin egen 'kapasitet' til å utrette noe skikkelig. Det verste som finnes er å bruke unødvendig og bortkastet tid på uviktige ting på skolebenken. Gjør de viktige tingene grundig og skikkelig og kom deg til helv*** derifra. Er det noe jeg føler blodig urettferdig er det at vi virkelig må betale lånekassen TILBAKE, mens sosialklienter og andre ****h*l som ikke gjør en finger for å få det bedre slipper! DET reagerer jeg kraftig på. Prioriteringsliste: 1. Betale husleie 2. Penger til mat 3. Gjøre skolearbeid 4. Bil!! Er det penger igjen etter punkt 3 kan du banne på det blir tomt på punkt 4 Har ikkr råd til lengre prioriteringsliste.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå