Hawkon88 Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 ettersom jeg har forstått er det flere her inne som sitter på mye praktisk og teoretisk kunnskap innen baneløp (autoslalom++) ettersom jeg er relativt interessert jeg også har jeg desverre ikke fått mulighet til å få testet å kjøre ordentlig- annet enn smått leking på offentlig vei når det passer seg best- (føre, plass og tid på døgnet)og når kjøretrangen har blitt for stor. noe kompensasjon for praktisk erfaring har jeg fått via xbox og ps2++ bla sies det jo at feks forza og project gotham racing er ganske naturtro på hvordan bilene osv reagerer. noe jeg kan finne sansynlig. men hvordan er det å kopiere kjøremønster over på asvalten? etter en del spilling med brødre og svogre i julen har jeg funnet "min" kjørestil som passer meg best. rundetidene våres er omtrent like, og etter å ha pugget noen av banene med diverse biler går kjørestilen min stortsett igjen. denne går bla annet i å bremse fullt, men å ikke slippe bremsen før jeg har begynt inngangen i svingen (begynt å ratte) for å bremse litt mer ned enn nødvendig- og gå rolig/fullt på gassen ut av svingen alt ettersom svingen tillater dette uten å måtte slakke av igjen. hvordan vil dette bli i praksis? etter å ha studert en del filmer på youtube osv har jeg ikke klart å finne ut av dette. mulig jeg vil finne svar når jeg begynner å kjøre (335 under bygging) men jeg er litt fornysgjerrig til å vente.. om andre har spørsmål eller kommentarer rundt sporvalg ++ kan dette bli tatt opp i denne tråden. denne tråden vil jeg helst at skal dreie seg om kjøring med lave rundetider som mål.
hagenisse Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 bla sies det jo at feks forza og project gotham racing er ganske naturtro på hvordan bilene osv reagerer. PGR er ren arcade og kan på ingen måte sammenlignes. Forza er bra, men det er også et spill beregnet på massene. Prøv Live for speed hvis du vil ha noe som kommer nærmere ordentlig kjøring, men det er fortsatt stoor forskjell. denne går bla annet i å bremse fullt, men å ikke slippe bremsen før jeg har begynt inngangen i svingen (begynt å ratte) for å bremse litt mer ned enn nødvendig Du bør vite hva du gjør før du begynner med slikt hvis du kjører en gammel bil.
oddis Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 Får man egentlig noe skikkelig ratt til Xbox? Har bare kjørt med møkkaratt på alle Xbox med FM2 på. Har du PS2 så er Logitech G25 en selvskreven ener. Driving force pro er kjempebra det, men så utrolig lite realistisk, som å sitte i en F1 bil med lite ratt, kort styring og ekstra hjelpemilder i form av SMG oppsett. Kjempelett å kjøre raske rundetider med DFP, verre med G25. Derimot er det flere ting å utsette på G25, funker overhodet ikke optimalt. Men så koster det deretter. Vurderer nesten å få tak i noe skikkelig utstyr fra japan.. Jeg er veldig skeptisk til å begynne å kjøre slik man kjører på f.eks GT4 på banen. Det er flere ganger bevist at teori og praksis ikke er det samme. Problemet på banen er alle vibrasjoner, slag og mennesklige påvirkninger. Av egen erfaring vet jeg at man skal være bra trent og strukturert for å kjøre som en "racer"sjåfør der man gjør alt metodisk og raskt. I svinger blir det fort til at man er på bremsen opptil flere ganger enda man på spillet holder pedalen planta i bånn.. Som kjent skal man gjøre bremsinga ferdig før svingen. Hvis jeg noengang klarer halvparten av det jeg klarer av GT4 rundetider skal jeg være overlykkelig. Men nå er det nok spillprat, ble litt OT dette..
bmwrasaren Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 Ved å kjøre bilspill så kan du få en liten pekepinn på hvordan det fungerer i teori, men praksis av det kan du bare glemme. Spill og virkelighet er to helt forksjellige ting! Når du kjører på en bane i virkeligheten, så vil du kjenne kreftene i bilen og hvordan det river i svingene, man har da lettere for å slippe litt av gassen og ta det mer med ro, enn du ville ha gjort på spill. Jeg begynte med bilspill når GT1 kom ut, og holdt på frem til jeg begynte med bilcross, og tenkte da at bilcross ville bli lett siden jeg fikk det til så bra på spill, og de spillene skulle liksom være så ekte (var 15 år:P) Pluss at jeg har følgt med på tv og sitt på løp, og fått en del innblikk der på hvordan det fungerer. Men med en gang jeg kom meg på banen, kjørte jeg som en pingle! Jeg var så usikker og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, mistet helt fatning. Så fikk meg en STOR "jøss" opplevelse etter å ha kjørt på bane for første gang.
hagenisse Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 Får man egentlig noe skikkelig ratt til Xbox? Har bare kjørt med møkkaratt på alle Xbox med FM2 på. Jeg har det wireless-rattet og det er helt greit, men ikke noe mer. Duger til Forza. LFS med (modifisert, heiset brems og gass) G25 er helt fantastisk. Kjører full manuell clutch. Halve moroa er plutselig å gire ned. Vroom, vroooom!
Hawkon88 Skrevet Januar 4, 2008 Forfatter Skrevet Januar 4, 2008 jeg forstår jo selfølgelig at det er store forsjeller.. og var ikke konsoll spill jeg ville diskutere.. tråden var ment for tips og triks. jeg har tross alt kjørt over 50 000km siste året (siden 17.jan når jeg fikk lappen) og til tider litt overivrig på høyrefoten har jeg vært. så litt mer ballast enn mormor skal jeg påstå at jeg har- men seff dog langt fra solberg og co.. hvordan virkeligheten på e30en blir- vil tiden vise.. men spørsmålet var egentlig rettet litt mot hvor sent en kan bremse inn i sving. og hva som er det ideelle.. håper vi kan følge topic framover- og jeg legger herfra spill debatten død (kan gjerne startes opp i en ny tråd- men helst ikke i min) hvis jeg slipper bremsen i samme grad som jeg begynner å ratte- at hjulene holder 100% på deakselerasjon, for så at jeg begynner svingen og slipper bremsen mer og mer (men ikke kontant) slik at svingingen avtar bremsingen, for så at jeg går gradvis på gassen ettersom jeg mister fart/svingen løser seg ut.. slik at en får en "flyt" og ikke bånn brems- slippe helt opp- full sving, og hardt på gassen igjen.. om noen forstår forsjellen. grunnen til at jeg var litt inne på ps og xbox er det er her at jeg har tilpasset meg etter å kjøre slik som beskrevet først, en teknikk som motstrider hva jeg trodde. "min" teknikk gjør ofte at jeg har en lavere hastighet i bunn av fartskurven, noe som kan skyldes at demperne ikke får løftet seg igjen før svingen men en høyere utgangshastighet. har også kopiert denne metoden til real life på svingete morro veier i nærområdet når jeg leker meg- og finner denne teknikken i utgangen av svingen veldig lur, da jeg har turbo i bruksbilen og følgende lagg.
R Andersen Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 Det beste er nok å bli med på ett banetreff, og lære seg det der. Helst ett treff som det ikke er så mye folk på, så du slipper å måtte se deg for etter andre raskere biler hele tiden, og du heller kan konsentrere deg om kjøringen. Gatebil er derfor ett dårlig sted å debutere.. Vil anbefale deg å ha med instruktør og sitte på med andre erfarne sjåføer. Det lærer du mye av. Hvor sent du kan bremse og hva som er det ideelle, er vanskelig å si, da det kommer helt ann på hvilken kjørestil og bil du kjører/har. Noen biler overstyrer, andre understyrer og noen er helt nøytrale. Bakhjulstrekk, forhjulstrekk, 4x4 og vekt har også sitt å si på hvordan du skal/kan ta en sving. Det er mange faktorer som spiller inn, så det beste er egentlig å møte opp på treff å øve. Øvelse gjør mester! (hvertfall nesten.. )
hagenisse Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 Vil anbefale deg å ha med instruktør Jeg har booket deg til neste år allerede jeg. Z3'en er mer herk å kjøre enn isbilen gitt.
Henrik K Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 Kan hende du finner noen tips til kjøreteknikk her: http://www.bmwccn.no/rogaland/kjoreteknikk.html Er skrevet av Ove Kvam - kjent profil på banetreff i bmwccn. Litt om giring: http://www.bmwccn.no/rogaland/gireteknikk.html Lykke til!
iNthe Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 tråd-tittelen "den offesielle banekjøring-tråden" (som forøvrig inneholder stavefeil) burde byttes til "den offisielle bil-spill vs. virkeligheten tråden"
RoaldJ Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 Har spillt en del bilspill oppover mitt liv som ungdom og med bil-dilla Da jeg hadde hatt E30`n en stund fant jeg ut jeg ville prøve meg på Autoslalom. Har kjørt 2 løp nå, og det blir definitivt mange fler Jeg kan skrive under på at det ikke var lett og gjøre det i real life det som jeg hadde øvd på på TV-spill. På banen får du skikkelig kjenne G-krefter som spiller inn på kjøreferdigheten og konsentrasjonen. Noe som jeg ikke var kjendt med fra TV-spill. Fikk også kjenne krafta i rattet, etter som jeg ikke har servo. Blir faktisk sleten etter en runde om man ikke er i skikkelig form og ikke trener (slik som jeg ikke gjør) Men jeg var selvsikker og ville gjøre det bra i min klasse. Dette resulterte i sammenlakt 3. plass på 3 runder på første løp og 1. plass på andre løp. Øvelse gjør mester
[space] Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 Nå kommer jeg også inn på bilspill, men du kan vel se det jeg vil tro er den ideelle bremse og gasse metoden ved å skru på "støttelinja" i forza2. Den viser ideelt sporvalg rundt banene, og blir rød når du skal bremse og grønn der du gasser. Tror den er rimelig virklighetsnær. Problemet som andre sier her er G-kreftene. Selv med sportsseter blir jeg kastet godt rundt i setet, og en må "holde seg fast" i rattet for ikke å dette ut av stolen i svingene. Dette hjelper selvfølgelig med en 5-punktsele. Noe annet er at det du tør i spill, tør du ikke gjøre med 200.000 kroners bilen din. Har hatt et par skremmende opplevelser på bane ved for sen innbremsing. Det er rett og slett jævlig skummelt! Blir fort litt for tøff utover dagen på slike treff...
Geir Anders Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 Vil anbefale deg å ha med instruktør Jeg har booket deg til neste år allerede jeg. Z3'en er mer herk å kjøre enn isbilen gitt. Du som er amatør bare..
[space] Skrevet Januar 4, 2008 Skrevet Januar 4, 2008 Hehe. Noen må jo alltid kjøre over evne Men er enig. Sitte på et par runder med en som kan kjøre, og å kjøre selv med instruktør i bilen er utrolig hjelpsomt!
Hawkon88 Skrevet Januar 4, 2008 Forfatter Skrevet Januar 4, 2008 ":ffaygqlq]Nå kommer jeg også inn på bilspill, men du kan vel se det jeg vil tro er den ideelle bremse og gasse metoden ved å skru på "støttelinja" i forza2. Den viser ideelt sporvalg rundt banene, og blir rød når du skal bremse og grønn der du gasser. Tror den er rimelig virklighetsnær.Problemet som andre sier her er G-kreftene. Selv med sportsseter blir jeg kastet godt rundt i setet, og en må "holde seg fast" i rattet for ikke å dette ut av stolen i svingene. Dette hjelper selvfølgelig med en 5-punktsele. Noe annet er at det du tør i spill, tør du ikke gjøre med 200.000 kroners bilen din. Har hatt et par skremmende opplevelser på bane ved for sen innbremsing. Det er rett og slett jævlig skummelt! Blir fort litt for tøff utover dagen på slike treff... jeg vet om g-kreftene.. har satt på rundt eikås noen ganger. og har kjørt på grensen (og over evne) en del ganger selv uten å måtte bringe opp "skryte" historier som får denne tråden til å bli en moralpreken. bilen får bur og 4punktssele så noe er det som skal holde meg fast i setet.. jeg har servo, så skulle tro svingingen skal gå greit. ang 200 000kr bil. derfor jeg valgte å begynne med en e30, istedenfor å starte i en dyrere bil. å drite meg ut på nedbremsing har jeg gjort, men satser kun 110% hvis jeg vet at jeg ikke moser bilen om jeg feilberegner bremseevnen (at kurven er gjennom et kryss som jeg kan kjøre rett fram i om farten blir for stor) har ingen planer om å begynne på gatebil.. skal mene at om jeg får begynne på søndagskjøringen en banedag, at folk er litt rolige rundt bilen min (og jeg skal selvfølgelig vise hensyn å slippe forbi) gjerne med litt instruksjon, så skal jeg kunne ete rundetider etterhvert.. takk for linker henrik k! er det en gramatisk feil i trådenmet du sikter til? bindestrek/ikke? forumet er til for å spørre å lære- så kan godt lære litt norsk også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå