ReiRud Skrevet Januar 12, 2008 Skrevet Januar 12, 2008 jeg lurer på om det står noen plass i "den store kloke boken" (Norges lover/vegtraffikloven) om parklys/tåkelys kombinasjon...da ved kjøring på vei med belysning, på kveldstid/mørkt der det ikke er belysning.. Er det lov??? Står det konkret en plass??? Alle vet jo at det er kulest å skli/råne med park/tåkelys opp og ned stripa
SteffenM2 Skrevet Januar 12, 2008 Skrevet Januar 12, 2008 Er lov med to lys. Er disse to lysene bare bare tåkelys er det lovlig. Men da skal du ikke ha på vanlig lys, eller om du kan kjøre park på vanlig lys. Det er jeg ikke helt sikker på. Håper det hjalp deg.
Platti Skrevet Januar 12, 2008 Skrevet Januar 12, 2008 Skal være lov med kombinasjonen park/tåkelys eller Angeleyes/tåkelys. Så vidt jeg vet. Men kan nok ikke komme med sidetall og paragraf i den kloke boken:)
larserso Skrevet Januar 12, 2008 Skrevet Januar 12, 2008 Grovt sagt (dette finner du mye om om du søker litt her på forumet) så kan du kjøre med kombinasjonen park-tåkelys når det er så lyst at gatelysene er av. Utenom dette er kun nærlys uten tåkelys forbudt. Prøv å møt en bil med tåkelys+nærlys på en mørk og regnvåt vei forstår du godt hvorfor;) Skal være ekstremt tåkete skal du ha lov å bruke både tåkelys og nærlys.
awt Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Det står ikke konkret at det ikke er lov, men det kommer inn under at man ikke skal blende andre, og sikkert litt andre ting også. Uansett, så blir dette praktisert som ulovlig av politiet.
RobertN Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Men som han sier, på en opplyst vei med gatelys er det jo ikke særlig blendene, fortsatt ikke lov?
Platti Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Også var jo tross alt spørsmålet om parklys/tåkelys. Parklys blender nok ikke elgen i skauen for å si det sånn, og etter som man normalt kun skal bruke park dersom man står stille og kjøre/nær-lys til enhver tid så kan man nok regne tåkelysa som nærlys i trafikken dersom du bruker det i tillegg til parklys. Og kvelden der det ikke er belysning så vil man vel få mer ut av å bruke vanlige kjørelys og ikke tenke så mye på hvor kult det er med park/tåkelys kombi. Men er dog veldig mange som bruker både kjørelys og tåkelys. Og jeg personlig syntes da det ikke blender så meget, tåkelysa lyser jo mer rett nede ved veien, dersom man ikke har det veldig gøy med justering vel og merke. Takk og god natt!
E.H.D Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Men som han sier, på en opplyst vei med gatelys er det jo ikke særlig blendene, fortsatt ikke lov? Nei, park + tåkelys er ikke lov i mørke.
3XXTouring Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Er blitt stoppet for dette selv. Politiet sa at det var 2000 i bot, men lot meg slippe med advarsel! park og grøft er kun tillatt på dagen som en erstating som kjørelys. På kvelden er det kun nærlys som gjelder.. Kombinasjonen nærlys/grøft er aldri tillatt, selv om det er mye tåke. Tåke lys skal kun brukes i kombinasjon med parklys, hvis det er så mye tåke at man ikke ser lenger enn de lyser.. Var det jeg fikk bekjed om hvertfall=)
2mMy Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 står enkelt og greit i lovboka detta da! kjøring kombinasjonen park/tåke kun lov på dagtid!
Bjørner Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 står enkelt og greit i lovboka detta da! kjøring kombinasjonen park/tåke kun lov på dagtid! Noe annet ville blitt en håpløs vurdringssak som ville ha kostet både folk og stat mye penger og ressurser
kilronan Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Uansett, så blir dette praktisert som ulovlig av politiet. Det er korrekt. Det virker som om mange her på bruket tror at man kan gjøre akkurat hva man vil så lenge det ikke står eksplisitt på lovdata.no at det er forbudt. Så lett er det selvfølgelig ikke. Det som står i loven/forskriftene rangeres riktignok høyest, men hvis en ikke finner svar på det en lurer på der så kan en av hjertets lyst lete videre i en liten haug med andre rettskilder. Under loven og tilhørende forskrifter så kommer eksempelvis forarbeidene til lovene og etter der igjen kommer rettspraksis (hva som er dømt i tilsvarende saker tidligere) osv.. I siste instans kan faktisk dommeren produsere en dom basert på reelle hensyn. Dette er grunnen til at det finnes (gode og dårlige) advokater.
ReiRud Skrevet Januar 27, 2008 Forfatter Skrevet Januar 27, 2008 har nå fått svar av en av politiets disipler på lokalt plan...nei, det er ikke lov med tåke-parklys når gatelysene er tent
BreitBau Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 Til ettertanke: I alle år har vi visst disse reglene, at parklys pg tåkelys kan brukes inntil gatebelysning er tent.. Nærlys og tåkelys kan ikke brukes sammen såfremt det ikke er meget tåkete.. MEN.. Jeg var med å henta tante sin nye bil på fredag. Den ny C-klasse mercedes.. Den er rett og slett en hærlig bil! Uansett.. Poenget mitt er at denne bilen er levert med såkalte "intelligente lys".. Her er en av funksjonene, at ved kjøring under 40 km/t, som ved cruising i sentrum, så tennes automatisk ENE tåkelyset den veien du svinger, for å lyse opp dit du skal.. Det vil si at om du skal rett frem i en rundkjøring, og holder deg i yttrefeltet, så tennes først bilens høyre tåkelys fordi du svinger til høyre, deretter tennes bilens venstre tåkelys fordi bilen svinger i rundkjøringen, og fordi disse bruker noen sekunder etter svingen på å slukke igjen, kjører du med tåkelys en 5 sekunders tid etter rundkjøringa.. Så nå blir altså en bil levert MED tåkelys som skrur seg på på nærlys.. Og denne funksjonen kan ikke skrus av igjen.. Kan dette da være lov?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå