Hulders Skrevet Januar 15, 2008 Skrevet Januar 15, 2008 Hei alle sammen! Da har far i huset bestemt seg - skal realisere drømmen fra guttedagene og kjøpe meg den bilen jeg alltid har hatt lyst på - BMW. Vet at det kan synes ufornuftig for en småbarnsfar å bruke mye penger på bil, men jeg får vel ikke noen motstand på akkurat det her på forumet Har lest gjennom både dette og andre forum, men ikke funnet noen klare betraktninger mellom de to modellene jeg vipper mellom; e61 525d med m-pakke og en del obligatorisk utstyr som pdc (billig forsikring...), navi, oppgradert stereo++ eller 530d uten m-pakke, mer i standard utførelse. Jeg har tenkt å bruke ca. 500000 på ny (brukt)bil, og det ser ut som om jeg akkurat kan klare å få kjøpt disse modellene uten at de er kjørt rundt jorda og tilbake. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken bil jeg vil bli mest fornøyd med om noen år. Jeg synes egentlig m-pakken gjør seg ufattelig godt på e61, men eksteriøret går jo an å ettermontere slik at det ser originalt ut? Interiørmessig kommer jeg aldri til å kjøpe standardseter, så da står jeg vel igjen med m-rattet som er dyrt å bytte til for få bilen opp å gå som full m-pakke. Senkinga er jo relativt enkel å få til? En ting som ikke er enkel å få til er å ettermontere noe som ligner på 530 motoren. Kunne likt å hatt den, ja! Det ser ut til at biler med m-pakker ligger kunstig høyt i pris på bruktmarkedet i forhold til kostnadene det koster å ettermontere - dette gjør bare valget mitt vanskeligere... Noen kunnskapsrike der ute som kan hjelpe en stakkar som endelig skal realisere drømmen?? - skal bli godt å komme ut av VW helvetet.... PS! Blir bare mer og mer imponert for hver dag som går på hvor kunnskapsrike folk som er her inne. Kjempeforum!!
Saltkjelen Skrevet Januar 15, 2008 Skrevet Januar 15, 2008 Hei og velkommen til Bimmers.. Først og fremst må jeg si at både E60 og E61 er svært gode og komfortable biler med masse av kvalitet. Når det gjelder alternativene dine vil jeg heller kjøpe en 525d med mye utstyrt enn en forholdsvis ribbet 530d. M-pakke betyr, etter min mening, svært lite eller ingenting. Dette er noe som kan ettermonteres (ekstriør og noe interiør) for en langt rimeligere penge. Man får forøvrig en helt vanlig E61 med M-sportsratt også. Alt avhenger hva bilen er bestilt med. Jeg har vanlig sportsratt i min E61 og angrer ikke et sekund. Rattet er mindre, tykkere og bedre å holde i. Et stor pluss er rattvarme som er svært komfortabelt på iskalde vinterdager med frosne hender. Rattet er varmt i løpet av sekunder. Jeg er helt enig med deg når det gjelder seter og du bør derfor velge en meg skinn og da med sport- eller komfortseter. Når du først ser på E61 måtte jeg også ha hatt med glasstak, men det er og blir vel en smakssak. Som du sikkert skjønner, så ville jeg mye heller ha valgt 525d'n om den er bedre utstyrt. Alt av ekstriør, felger osv. kan ettermonteres og bli minst like rått om ikke råere. Da har man også noe å se frem til ettersom bilen blir oppgradert litt for litt.. 525d er jo også en knallmotor med sine 177hk og 400Nm. Den går allerede svært godt som original og trenger derfor heller ikke chip.
Hulders Skrevet Januar 16, 2008 Forfatter Skrevet Januar 16, 2008 Hei, og takk for velkomsten Tenker egentlig samme tankene som deg, men fikk nettopp vite av forhandler at det er enorm (hans ord) forskjell mellom 530d motoren og 525d motoren. Har ikke fått prøvd 3 literen ennå, men det burde være fullt mulig for meg en av dagene å få prøvd den. Er det stor forskjell i respons på disse motorene? Kona reagerte veldig da vi kjørte 520d (163) på at den var treig i oppstarten. Dvs fra hun tråkket på gassen til bilen reagerte. 525d var litt bedre, men ikke milevis forskjell. Vi har mange rundkjøringer her i Stavanger, så respons ser ut til å være relativt viktig (iallfall for henne), Prøvde 523i, og det virket som om denne hadde bedre respons, men har mindre opplevde krefter.. Hvordan kan jeg se på bilder at rattet er et sportsratt? Vi tenker på bil pre- facelift. Ser at m-rattet har "pupper" som autofil- Larssen ville sagt det, men ser ikke disse bl.a på bildene fra din bil, Saltkjelen (bildene er imidlertid så bra at det ikke er vanskelig å se at rattet er bra )
Saltkjelen Skrevet Januar 16, 2008 Skrevet Januar 16, 2008 Det går nok mye på en smakssak. Jeg syns 520d er en sprek bil. Selv LE'n på 150hk og 340Nm ble en helt annen bil i forhold til min tidligere 520iA (170hk 210Nm). Dreiemomentet har selvsagt mye å si, men jeg kunne fint ha levd med en 520d LE. Jeg har ikke prøvd 163 hesteren, men regner med at det er mer enn nok hurtig bil. Jeg har 177 hesteren med 350Nm og det syns jeg er en svært rask bil. Den er også nesten like rask fra 0-100km/t som 525d (177hk og 400Nm), og raskere i toppfart. Jeg syns heller ikke gassresponsen er ille. Isåfall er det jo bare å legge middagen kun på høyre ben og ikke venstre. Som nevnt tidligere ville jeg ikke ha giddi å kastet bort pengene på en 530d med lite utstyr. Jeg kan love deg at den blir tungsolgt når den skal selges. En 525d med mye utstyr vil bli mye mer lettsolgt og er etter min mening en svært attraktiv bil. Det rattet jeg har i min bil er kun vanlig sportsratt (ratt uten pupper). M-sport rattet er helt likt, men har en svart list istede for min sølv/chrome. Den har også pupper og et lite M merke. Standardrattet er større enn sport og M-sport og mye tynnere. Jeg syns ikke at det er noe ubehagelig ratt.
shv Skrevet Januar 16, 2008 Skrevet Januar 16, 2008 Tror nok det er best at du prøver begge bilene og vurderer selv om høyere effekt oppleves som en større faktor enn mer utstyr.
Hulders Skrevet Januar 16, 2008 Forfatter Skrevet Januar 16, 2008 Mange takk for gode svar! Har trodd at det eneste sportsrattet som ble solgt til disse bilene var m-sportrattet.. så feil kan en ta Jeg får ut å kjøre 3 literen en dag og se hva jeg synes. Jeg er i utgangspunktet vel så interessert i interiørkvalitet og utstyr som effekt, så det spørs om jeg ikke følger anbefalingene og fokuserer mot en 525. Har fulgt med på finn lenge nå, og det ser ut som om de fleste 530 allerede er velutstyrte, og da ennå ligger litt over det jeg har valgt å sette som grense for bruk på bil. Har ikke klart å overtale kona til å bruke over halv- millionen på bil
Hofmeister-Knick Skrevet Januar 19, 2008 Skrevet Januar 19, 2008 Hva skjedde her? Kom til skade for å kødde til dette innlegget...
Hulders Skrevet Januar 23, 2008 Forfatter Skrevet Januar 23, 2008 Jøss- mange interessante tanker her!! Jeg har ikke fått kjørt 530d ennå, da jeg skulle prøve en skulle den ut på tur, så ikke noe "momentrace" på meg enda Etter mye leting sitter jeg igjen med et par ting basert på det jeg har funnet ut, og det dere har skrevet: 1. Bilen må ha utstyr - pdc, minst sportsseter og -ratt og handsfree som et minimum 2. Motor er kjekt, men det går fint an å bli veldig godt fornøyd med 525d 3. M pakke eksteriør er vanvittig frekt, men kan ettermonteres 4. Klarer jeg å finne en slik bil?? - de 530d jeg ser på nettet er i utgangspunktet godt utstyrt. Det ser ut som om de som har kjøpt disse i utgangspunktet har kostet på bilen en del mer enn de som kjøpte 525d. Man ser f.eks. komfortseter nesten standard i en 530, mens i en 525 er det en sjeldenhet.. Har derfor begynt å kikke mer og mer etter en fin 530d dersom en kommer til den rette prisen - da uten m- eksteriør, men med sports/komfortstoler og sportsratt. Da kommer det opp noen spørsmål som jeg synes å huske det har stått noe om her tidligere, men som jeg ikke har klart å finne igjen: 1. Hva kan en få m-eksteriøret for sånn ca. ferdig tollet og levert her i Norge? 2. Hva koster det å få montert hos verksted evt. går det an for en ikke-så-altfor-nevehendig-mann-men-har-gode-kompiser fyr å montere dette selv? 3. Kan en se forskjell på original m-pakke eksteriør og et ettermontert m-pakke eksteriør (det er vel stort sett fangere og grill?). Jeg er klar over at jeg sikkert ikke vil få med m-rattet dersom bilen ikke har eksteriøret, men det hadde vært fint om den hadde blitt så lik original eksteriørt som mulig.. Synes jeg har venta lenge på drømmebilen min nå..
Hulders Skrevet Januar 23, 2008 Forfatter Skrevet Januar 23, 2008 en ting til - du skrev at girkassen til 525d og 530d var lik og tålte max 600Nm. eller misforstod jeg? Kom bare til å tenke på de som har chippet bilen og fått ca. 270 hk ut av den, begynner de ikke å nerme seg 600Nm ganske kjapt?? - og det var betryggende å høre at responsen er litt kjappere på de større dieslene, det spørs om jeg hadde fått kona med på kjøp dersom "latensen" hadde vært like stor som på 520d vi prøvde...
Saltkjelen Skrevet Januar 23, 2008 Skrevet Januar 23, 2008 Hvis du først skal svi av 500 000kr på bil bille jeg absolutt ha tatt med 520d i min vurdering. Du kan faktisk få en bra utstyrt 520d Facelift som blandt annet har BMW Efficient Dynamics. Faceliften er en betydelig bedre bil, spesielt interiørkvaliteten. Prøv å få en 520d med nye joy-stick kassen, så skal jeg love deg at det er noe annet enn de gamle og utdaterte kassene på blandt annet 525d og 530d. Jeg ville helt klart hatt en relativt ny 520d med det siste fra BMW enn en eldre 520d/530d, men selvfølgelig - det er ditt valg. Jeg ville bare ha prøvd en 520d facelift og sett..
Hofmeister-Knick Skrevet Januar 23, 2008 Skrevet Januar 23, 2008 1. Bilen må ha utstyr - pdc, minst sportsseter og -ratt og handsfree som et minimum Sleng på skinn og navi så er vi enige 2. Motor er kjekt, men det går fint an å bli veldig godt fornøyd med 525d Det er jo individuellt, men jeg synes ikke at min 525d føles undermotorisert for å si det sånn. Dog er uten tvil 530d merkbart sterkere. Viktigste for meg der var at 525d fortsatt har 6 sylindre, noe som er et must! 3. M pakke eksteriør er vanvittig frekt, men kan ettermonteres 4. Klarer jeg å finne en slik bil?? Ja og ja, om du er tålmodig nok. Jeg var solgt med en gang og gadde ikke streve med å finne en litt billigere og med litt mer utstyr etc. Tenkte også på å hente en i Tyskland selv og spare 30-40 kkr, men for mye styr i hverdagen... 1. Hva kan en få m-eksteriøret for sånn ca. ferdig tollet og levert her i Norge? 2. Hva koster det å få montert hos verksted evt. går det an for en ikke-så-altfor-nevehendig-mann-men-har-gode-kompiser fyr å montere dette selv? Koster en del hos feks GS-bildeler, men har du sjangs til å ta en tur til Sverige, så kan jo dette være et alternativ: http://www.stylabilen.se/bmw%20e60/aero.asp Jeg ville ikke ha montert det selv eller overlatt dette til "amatører". 3. Kan en se forskjell på original m-pakke eksteriør og et ettermontert m-pakke eksteriør (det er vel stort sett fangere og grill?). Jeg er klar over at jeg sikkert ikke vil få med m-rattet dersom bilen ikke har eksteriøret, men det hadde vært fint om den hadde blitt så lik original eksteriørt som mulig.. Kan man om man er "ekspert". None (ihvertfall 1) farger (Carbonsvart) er forbeholdt M-pakke biler, det er vel typisk noe man kan spotte det på. Er jo også senket, så uten sportsunderstell ser man "lett" at den er høyere...Synes jeg har venta lenge på drømmebilen min nå.. Kjenner meg igjen der ja!
Hofmeister-Knick Skrevet Januar 23, 2008 Skrevet Januar 23, 2008 en ting til - du skrev at girkassen til 525d og 530d var lik og tålte max 600Nm. eller misforstod jeg?Kom bare til å tenke på de som har chippet bilen og fått ca. 270 hk ut av den, begynner de ikke å nerme seg 600Nm ganske kjapt?? 525d/530d/535d har samme girkasse ifra ZF, 6HP26Z. Denne er dimesjonert for 600Nm, det bertyr ikke at den ryker om du går litt over, men marginene blir mindre. En 525d kan chippes til inntil 560Nm og 225hk hos ESS, da har du 530 nivå og fortsatt god klaring på kassa. Mye en kan finne ut her: http://www.realoem.com/bmw/select.do Om responsen er god nok for deg må du nesten prøve ut selv, men er bedre enn på 520d. Men, alle diesel med automat har denne latensen ved igangkjøring du sikter til ifht bensinmotorer. Girkassa i 520d heter GA6HP19 og er beregnet på max. 400Nm. - og det var betryggende å høre at responsen er litt kjappere på de større dieslene, det spørs om jeg hadde fått kona med på kjøp dersom "latensen" hadde vært like stor som på 520d vi prøvde...
Hakon Skrevet Januar 23, 2008 Skrevet Januar 23, 2008 Hvis du først skal svi av 500 000kr på bil bille jeg absolutt ha tatt med 520d i min vurdering. Du kan faktisk få en bra utstyrt 520d Facelift som blandt annet har BMW Efficient Dynamics. Faceliften er en betydelig bedre bil, spesielt interiørkvaliteten. Prøv å få en 520d med nye joy-stick kassen, så skal jeg love deg at det er noe annet enn de gamle og utdaterte kassene på blandt annet 525d og 530d. Jeg ville helt klart hatt en relativt ny 520d med det siste fra BMW enn en eldre 520d/530d, men selvfølgelig - det er ditt valg. Jeg ville bare ha prøvd en 520d facelift og sett.. Dette er meget kloke ord. Kjøper man en 520d får man mye mer bil for pengene. 525d og 530d (hhv 177 og 218 hester) er gammle og bråkete motorer med en ganske guffen momentkrve som i visse situasjoner (f.eks rundkjøringer som beskrevet tidligere) kan oppelves direkte treig. Kjøp så nytt som mulig så får du en bil som er i bedre stand og med en nyere og bedre motor. Test en NY BMW med diesel rekke 6 så forstår du veldig godt hva jeg mener. Virkelig som natt og dag. Om man vurderer 525d kan man like gjerne gå for en 520d. Om man syns 530d er i det tregeste laget bør man imidlertid overse 520d da den (selvfølgelig) er vesentlig tregere. Ville forresten skgget unna M-pakken da disse bilene som oftest har et tragisk sportsunderstell som ikke hører hjemme på noen vanlig 5-serie. Stjeler for mye komfort og er irriterende. En standard 5-serie sitter mer enn bra nok i svinger, så M-pakker er bare tull. Er imidlertid enig i at M-rattet er en vestentlig forbedring i forhold til hva som er standard. Komfortsetene er et must, men ikke bli overrasket om de ser litt slitt ut. De blir fort krøllete og stygge i skinnet. Spesielt på midtputen hvor skinnet i utgangspunktet ikke er stramt nok. Det blir altså en markert brett som ser kjedelig ut. Husk å sjekke om den aktuelle bilen har vært skadet. Kan også være lurt å undersøke hva som har blitt gjort av garantiarbeid. Se også til at girkassen girer mykt og fint. Ikke alle som gjør det! Lykke til
Hofmeister-Knick Skrevet Januar 23, 2008 Skrevet Januar 23, 2008 Hvis du først skal svi av 500 000kr på bil bille jeg absolutt ha tatt med 520d i min vurdering. Du kan faktisk få en bra utstyrt 520d Facelift som blandt annet har BMW Efficient Dynamics. Faceliften er en betydelig bedre bil, spesielt interiørkvaliteten. Prøv å få en 520d med nye joy-stick kassen, så skal jeg love deg at det er noe annet enn de gamle og utdaterte kassene på blandt annet 525d og 530d. Jeg ville helt klart hatt en relativt ny 520d med det siste fra BMW enn en eldre 520d/530d, men selvfølgelig - det er ditt valg. Jeg ville bare ha prøvd en 520d facelift og sett.. De "nye girkassene" (er vel primært nye styringer og mekatronikk) redusere ekstraforbruket ifht manuell gankske sgnifikant, men det utgjør vel neppe mer enn en 100-lapp eller 2 i måneden. Ytelsene er fortsatt bedre på 6-erne ifht 520d, særlig i mellom registeret som du merker mest. At girspaken er endret har liten betydning, det eneste jeg kunne tenkt meg er girkift via hendler på rattet. Men, om man har nok krefter i mellomregisteret trenger man ikke å skifte manuellt så ofte vet du Eksteriørt er det beskjedne endringer, interøret er nok merkbart oppgradert, men kan ikke si jag plages til hverdags i min pre-fecelift. Jeg vurderte selv en ny 520d nå jeg handlet, men som du vet er jeg klokkefast i troen på at en 5-serie skal ha minst 6 sylindre
Saltkjelen Skrevet Januar 24, 2008 Skrevet Januar 24, 2008 Hvis du først skal svi av 500 000kr på bil bille jeg absolutt ha tatt med 520d i min vurdering. Du kan faktisk få en bra utstyrt 520d Facelift som blandt annet har BMW Efficient Dynamics. Faceliften er en betydelig bedre bil, spesielt interiørkvaliteten. Prøv å få en 520d med nye joy-stick kassen, så skal jeg love deg at det er noe annet enn de gamle og utdaterte kassene på blandt annet 525d og 530d. Jeg ville helt klart hatt en relativt ny 520d med det siste fra BMW enn en eldre 520d/530d, men selvfølgelig - det er ditt valg. Jeg ville bare ha prøvd en 520d facelift og sett.. De "nye girkassene" (er vel primært nye styringer og mekatronikk) redusere ekstraforbruket ifht manuell gankske sgnifikant, men det utgjør vel neppe mer enn en 100-lapp eller 2 i måneden. Ytelsene er fortsatt bedre på 6-erne ifht 520d, særlig i mellom registeret som du merker mest. At girspaken er endret har liten betydning, det eneste jeg kunne tenkt meg er girkift via hendler på rattet. Men, om man har nok krefter i mellomregisteret trenger man ikke å skifte manuellt så ofte vet du Eksteriørt er det beskjedne endringer, interøret er nok merkbart oppgradert, men kan ikke si jag plages til hverdags i min pre-fecelift. Jeg vurderte selv en ny 520d nå jeg handlet, men som du vet er jeg klokkefast i troen på at en 5-serie skal ha minst 6 sylindre Jeg kom fra en 2004 E60 520iA over i min helt nye 2008 E61 520dAT og merker stor forskjell både i interiør og ekstriør. Den nye og den gamle girkassen er to forskjellige girkasser. Det er ingen tvil om at den nye er en helt annen. Forskjellen på den nye vs den gamle er jo bare 0,1 sekunder fra 0-100km/t og det er imponerende bra. Dessuten har den et vesentlig lavere forbruk. Faceliften virker også mye mer sammenskrudd. Tar alt sammen myye bedre enn pre-faceliften. Jeg sier ikke at pre-faceliften er dårlig, men bare det at faceliften er så mye bedre.. Ergo mener jeg det er verdt å oftre 2 sylindre for å få en bedre bil. Du må jo huske på det at 520d 177hk og 350Nm er så og si like rask som 525d 177hk og 400Nm.. Kun 0,2 sek tregere akslerasjon, men 1km/t høyere toppfart.. Ellers må jeg tilføye at jeg ikke var imponert over motorlyden i 525d. Den stod å kaklet som en snekke (riktignok ikke så høyt) og var ikke noe bedre enn min 520d..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå