Gå til innhold

Forsterker i E39


Anbefalte innlegg

Bunnen?

Du må ihvertfall ikke skjære bunnen av de. Du må isåfall skjære hull på baksiden av de og lyddempe dørene så godt som mulig. Lage en slags kanal inn i døra fra hullet i kassa.

Æhh, ja det var det jeg mente :)

Skjære hull i kassen bak høyt. og i matten innenfor kassen og fylle den med dempematter. Har jeg forstådt det riktig nå?? :)

Hvordan blir det i hattehyllen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt dårlig til å følge opp denne tråden, da jeg ikke er her inne hver dag..

Men dette er noe jeg absolutt vil prøve. Så jeg har bare et par små spørsmål til slutt:

-Er det noen som har betegnelsen på en konkret Pionerr høyttaler som dere vet passer rett inn i hattehylla, uten at det må modifiseres noe?

-Og skal det trekkes nye kabler fra Blaupunkt forsterkeren og opp til høyttalerene i hattehylla, eller bruker man opp igjen også originalledningene INN på høyttalerene? Grunnen til at jeg spør konkret om dette, er at hattehylla må demonteres for å i det hele tatt komme til høyttalerene. Og da blir det dumt å risikere å måtte gjøre det to ganger; både når jeg skal bytte høyttalere og når jeg skal montere forsterkeren.

Ellers kan det nevnes at en dag jeg satt og lekte meg med balanse/faderen, oppdaget jeg at den ene høyttaleren i hattehylla rett og slett var død(!) Så jeg vil tro at lyden kan forbedre seg en del bare jeg får i drift igjen denne.. :-)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker bare alle originale kabler ja.

Mener på at pioneer har lister over høyttalere som passer rett inn i de forskjellige biler, hvis ikke kan du kjøpe høyttalere bygd for E39 sedan her: http://www.bavariansoundwerks.com/produ ... Series-M5/

De har også en subb til E39 sedan: http://www.bavariansoundwerks.com/produ ... Series-M5/

BRIO: Når det gjelder monteringen av midbassene foran så har jeg revurdert hele opplegget med lyddemping av dørene.

Har kommet til at å lage en akustisk ventil i kassene som midbassen sitter i vil være det beste i denne situasjonen.

En akustisk ventil er rett og slett en måte å gi elementet en følelse av å spille i en større kasse ved å ta hull i kassen, og dekke hullene med ca 1cm tykk rockwool.

Det jeg kommer til å gjøre, er å dekke hele kassen i STPlus butyl dempematter utvendig, deretter borre 50-60 hull, tett samlet med en 6mm tykk borr på baksiden av kassen. Deretter lime over et 1cm tykt lag med rockwool.

Må også ta et hull i "plastmatten" på døren så ventilen har fri passasje inn i døren, eller så er jo hensikten vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder monteringen av midbassene foran så har jeg revurdert hele opplegget med lyddemping av dørene.

Har kommet til at å lage en akustisk ventil i kassene som midbassen sitter i vil være det beste i denne situasjonen.

Gir du en lyd når du har gjort dette. Litt info om hvordan lyden ble, og kanskje noen bilder. Hadde vært konge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt dårlig til å følge opp denne tråden, da jeg ikke er her inne hver dag..

Men dette er noe jeg absolutt vil prøve. Så jeg har bare et par små spørsmål til slutt:

-Er det noen som har betegnelsen på en konkret Pionerr høyttaler som dere vet passer rett inn i hattehylla, uten at det må modifiseres noe?

-Og skal det trekkes nye kabler fra Blaupunkt forsterkeren og opp til høyttalerene i hattehylla, eller bruker man opp igjen også originalledningene INN på høyttalerene? Grunnen til at jeg spør konkret om dette, er at hattehylla må demonteres for å i det hele tatt komme til høyttalerene. Og da blir det dumt å risikere å måtte gjøre det to ganger; både når jeg skal bytte høyttalere og når jeg skal montere forsterkeren.

Ellers kan det nevnes at en dag jeg satt og lekte meg med balanse/faderen, oppdaget jeg at den ene høyttaleren i hattehylla rett og slett var død(!) Så jeg vil tro at lyden kan forbedre seg en del bare jeg får i drift igjen denne.. :-)

Takker for svar!

TS-E 1376.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. På Pioneers hjemmesider fant jeg en interessant en som heter TS-A1302C, evt. en tre-veis som heter TS-A1372R. Men det er mulig at alternativet ditt er bedre, vet ikke hva du tror om dette. Eller passer ikke disse inn uten modifikasjoner, mens "din" gjør det? Jeg skal etterhvert inn med Blaupunkt forsterkeren, så den kan godt tåle litt effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. På Pioneers hjemmesider fant jeg en interessant en som heter TS-A1302C, evt. en tre-veis som heter TS-A1372R. Men det er mulig at alternativet ditt er bedre, vet ikke hva du tror om dette. Eller passer ikke disse inn uten modifikasjoner, mens "din" gjør det? Jeg skal etterhvert inn med Blaupunkt forsterkeren, så den kan godt tåle litt effekt.

Personlig liker jeg ikke lyden av TS-A serien til pioneer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Dersom du er såpass inni ting at du gir råd på slik, er jeg interessert i tips. Er lyden for skarp, for lite bass.. etc? Jeg har et frontsystem som gir den diskant/mellomtonen jeg vil ha, så jeg kunne tenkt meg høyttalere i hatthylla som gir litt trøkk. Kanskje til og med andre høyttalermerker enn Pioneer er aktuelle?

Jeg ser også at du driver lydbutikk, kanskje du til og med selger meg høyttalere? Jeg vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg, det er nesten ikke noen elektronikkbutikker som har noe utvalg i bilstereo mer..

Send meg gjerne mail på b-sveigdalen@sensewave.com dersom du ikke vil drive egenreklame/selge her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...