Gå til innhold

Carputer prosjekt E39


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge ut arbeidsloggen min på carputer prosjektet mitt.

Det hele begynte med at jeg skulle utbedre lyd-kvaliteten i E39´en. Jeg var inne på tanken med en Ipod, men slo det raskt fra meg. Følte det ble litt tungvint og stygt med plasseringen av den ol. Jeg snakket tilfeldigvis med en kompis som skulle selge en forsterker og tannhjulene snurret :lol: . Når jeg da begynte å kikke etter ideér til hvordan jeg skulle gå fram, kom jeg raskt fram til at en ramme med en uoriginal spiller ikke ville fungere noe særlig bra. Så dersom en uoriginal spiller var utelukket, men lyden skulle forbedres drastisk, ble jeg rådvill. Kom over et par poster her inne og tok en ide fra en post på MP3car.com . Carputer ble bestilt og er i hus, men jeg har konsentrert meg om rammen til skjermen i første omgang. Her er noen bilder fra bearbeidelsen av rammen

DSC04770.jpg

DSC04771.jpg

DSC04776.jpg

DSC04779.jpg

DSC04780.jpg

DSC04782.jpg

Så nå er jeg møkklei sliping og sparkling og skal begynne å montere pc´en ikveld 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

TØFT! stå på ;) blir det veldig dyrt?

Har samme planene selv og har kjøpt det meste, her er ett prisoverslag:

Lilliput 7" touch ca 1500- 2000,-

Haicom HI-204III USB GPS-mottaker ca 500,-

Mini RF tastatur ca 500,-

Bluetooth Sender (denne hadde jeg fra før)

VoomPC kabinett ca 1000,-

Ramme til skjerm ca 150,-

Er litt usikker om jeg skal kjøpe Innmat til pc'n selv eller om jeg heller skal kjøpe ett Voompc kabinett ferdig satt opp med innmat til ca 5000,-

Ellers så har jeg en Inspiron 5150 3Ghz bærbar hvor skjermen ikke virker, mulig jeg bruker den.

I tilegg trenger jeg forsterker, skal også bytte ut høytalerne med Focal.

Diverse kabler trenger jeg.

Regner med jeg ender på en 10 000 - 15 000,- totalt ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle oppdatere med noen nye bilder. Går ikke så fort med dette, men med to barn og en frue som holder meg i ørene kan det bli vanskelig nok =)

Carputeren skal være i bagasjerommet så jeg dro på Clas Ohlsson og kjøpte 2x5m usb kabel og 10m VGA kabel + en hun/hun overgang siden kabelen var han/han. VGA kabelen er selvsagt for bildet og USB kabelen er for touch funksjonen. Så rev litt interiør og hadde ute baksetet for å strekke kablene slik at de ble helt skjult. Har ikke festet carputeren skikkelig enda, men har en plan klar og trenger bare tid. Forsterkeren er en 5-kanals Sony XM-7557. Planen for forsterkeren er å kjøpe et stephjul for å vinne mer plass. Å kaste ut reservehjulet er uaktuelt i familibilen, det samme gjelder også for å miste noe bagasjeplass.

Her er ihvertfall noen bilder av en foreløpig installasjon for å teste og sette opp carputeren.

"startsiden"

DSC04832.jpg

har valgt "musikk"

DSC04830.jpg

Installasjonen av skjermen pr nu

DSC04828.jpg

Forsterkeren

DSC04814.jpg

Carputeren

DSC04813.jpg

Original skinnet til Streetdeck

DSC04833.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TØFT! stå på ;) blir det veldig dyrt?

Har samme planene selv og har kjøpt det meste, her er ett prisoverslag:

Lilliput 7" touch ca 1500- 2000,-

Haicom HI-204III USB GPS-mottaker ca 500,-

Mini RF tastatur ca 500,-

Bluetooth Sender (denne hadde jeg fra før)

VoomPC kabinett ca 1000,-

Ramme til skjerm ca 150,-

Er litt usikker om jeg skal kjøpe Innmat til pc'n selv eller om jeg heller skal kjøpe ett Voompc kabinett ferdig satt opp med innmat til ca 5000,-

Ellers så har jeg en Inspiron 5150 3Ghz bærbar hvor skjermen ikke virker, mulig jeg bruker den.

I tilegg trenger jeg forsterker, skal også bytte ut høytalerne med Focal.

Diverse kabler trenger jeg.

Regner med jeg ender på en 10 000 - 15 000,- totalt ca.

Du har planen klar altså? Legg ut en logg når du begynner da=). Blir mer og mer hektet her :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Husk at USB normalt bare virker opptil 5 meter uten repeater, i en del tilfeller kortere enn det og, varierende etter hva som er tilkoblet. Holder på med lignende prosjekt selv og har kjøpt kabel med repeater for å være sikker på å få signalet frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Må lade kameraet....så skal jeg ta noen bilder. Er stortsett ferdig...men ikke funnet noen god løsning på radio ennå og skal jeg ha forsterkeren må jeg få tak i et stephjul som reservedekk. nye bilder kommer =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er flere bilder. Instalasjonen er ikke helt ferdig. Jeg skal trekke rammen i sky slik at den blir mer lik interiøret, forsterkeren må senkes. Kan løse dette på to måter; 1. hive ut reservehjulet og bygge en plattform i reservehjulsbrønnen. 2. Få tak i et stephjul.

Den siste løsningen er nok mest aktuell pga jeg er liiite lysten på å stole på reservehjul "på boks".

Pc´en ligger altså bak dekselet der som mange har originalforsterker

DSC05019.jpg

close-up

DSC05020.jpg

GPS antenna bak midtre nakkestøtte

DSC05024.jpg

DSC05025.jpg

Oppstart

DSC05027.jpg

DSC05028.jpg

Oppstartbilde - har selvsagt rød farge for å stå i stil =)

DSC05029.jpg

navigasjon

DSC05036.jpg

DSC05039.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...