Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg bodd i Oslo i noen måneder og jeg har lagt merke til at folk på Østlandet og snø ikke er en populær kombinasjon. Så senest igår på nyhetene at det hadde falt "store" snømengder på østlandet, og de viste bilder av trailere som la om til kjetting(dette er jo bra for å unngå ulykker da;)), og brøytebiler som kjørte rundt med personerbiler i kolonne følgende etter. Jeg kommer fra Trondheim og er vant til at det kommer snø om vinteren, og at verden ikke kan stoppe opp fordi, så folk må bare kjøre på snøen ;) Igår når jeg så bildene på tv'n reagerte jeg på at før i det hele tatt brøytebilen hadde kjørt, kunna man se asfalten på veien. Det var våt slaps og ikke akkurat no sykt føre. Jeg som trønder blir nesten flau på Oslo's vegne når jeg ser slikt. Nordlenningene må jo le seg skakk ihjel. Vi bor i et vinterland og jeg er sikker på at man finner 10 ganger værre føre i nordnorge, men man ser aldri no innslag på nyhetene derfra. Når jeg kjørte til skolen idag var det snø på veiene, og man trenger da selvsagt litt lenger avstand til bilen foran, litt lavere fart, og smidigere bevegelser i trafikken, men dette går da greit det? Oslo minner meg litt om Usa om vinteren. Der stenger de jo skolen så fort det snør litt og holder seg inne. :lol:

Tilogmed T-banen blir forsinket og innstilt pga snøen, selv om det kjøres tog til steder som røros hver dag om vinteren uten problemer.

Når jeg kjørte til Oslo fra Trondheim ca Midt i januar var det veldig glatt over fjellet. Jeg manglet ABS og bilen min var lite stabil så jeg tok det rolig. Jeg ble forbikjørt mange ganger oppe på fjellet i noe jeg så på som uforsvarlig høy fart av lokale helter. De hadde full kontroll. Når jeg kom ned mot elverum kom det saltede veier og jeg kunne endelig slappe av og legge meg i 100 på veiene. Når jeg så kommer til motorveiene i Oslo med 100 sone, ligger samtlige biler i høyre felt i 60. Jeg kunne legge meg i venstrefeltet i 90 km/t og føle meg helt trygg.

Så derfor lurer jeg på hvorfor folk på Østlandet er så redd for snø på veien kontra resten av landet. Tar ikke alle under en kam, men ser det det er veldig mange som er livredde så lenge det snør. Mulig noen blir provosert av det jeg skriver, men håper at noen også er enige med meg. Fikk bare lyst til å lufte dette og se om noen har reagert på samme måte som meg. Vil bare understreke at dette er min 3. vinter med førerkort og jeg ser ikke på meg selv som en verdensmester på noen måte.

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Her oppe brøyter de så dårlig at de kunne likså godt latt være. Og hvorfor blir ikke rundkjøringer brøytet? Kan de ikke eller blir de svimmel etter en runde?

Når det gjelder topic er det jo god underholdning i det minste :lol:

Skrevet

Har stilt meg selv det samme spørsmålet mange ganger, men har latt være pga hensyn til hårsåre søringer :P Men til trådstarter: Hver gang det kommer på nyhetene om "vanskelige" kjøreforhold sørpå så diskuteres det på nesten samtlige pauserom Nord-Norge rundt om at dere skulle tatt dere en tur hit opp å kjørt på skikkelig dårlig vinterføre.

Det var jo litt på nyhetene fra Tromsø om alle flyene som ble innstillt pga av dårlig vær, enda har tromsø (fra ukjente kilder) noe av norges beste brøytemannskap på flyplassen. Så når den må stenges så burde det si sitt :) Men det var lite på verken VG eller Dagbladet om vanskelige kjøreforhold og ulykker i Tromsø.

Hadde jo forresten et snøskred som blokket innfartsveien inn til tromsø her om dagen!

Vet ikke hvordan piggfrittdebatten passer inn her. Men regner med 90% i Oslo-regionen kjører piggfritt. I Tromsø er det stikk motsatt, og enda skulle politikerne i Tromsø prøve seg på pikkdekkavgift, men det ble heldigvis avblåst inntil videre :)

Skrevet

Håpløst og kjøre bil her i sør (Vestfold) uansett.

Bare det er under 5 pluss og nedbør, så tror 90% av billistene her nede at det er farlig og passere 70km.t.

På en god dag med 20+ og solskinn, så kan man oppleve lengre perioder uten kø og topphastigheter på over 80 km.t.

Det er en ganske tøff opplevelse det..

Skrevet

Kan nok stemme at det er litt "USA-tilstander" på østlandet. Dette med salting er jeg forresten ingen fan av.. Hadde vinterføre fått være vinterføre, utrolig gått grep på minus-føre i forhold til saltede veier som fryser til blankis. For å ikke snakke om hva saltet gjør med bilen! Min mening.

Skrevet

Bra noen har tenkt litt det samme da. Så jeg ikke driter meg skikkelig ut her :lol: Regner med at de fleste her inne ikke er slik da bilinteresserte ofte er glad i å teste ytelsen på bilene sine og derfor vet litt mer om hvordan bilen fungerer på ulikt føre. Er jo vel og bra at folk er forsiktige, men synes det er så rart at det skal være så mye værre her enn andre plasser i Norge når snøen kommer.

Skrevet
Har stilt meg selv det samme spørsmålet mange ganger, men har latt være pga av hensyn til hårsåre søringer :P

Det var jo litt på nyhetene fra tromsø om alle flyene som ble innstillt pga av dårlig vær, enda har tromsø (fra ukjente kilder) noe av norges beste brøytemannskap på flyplassen. Så når den må stenges så burde det si sitt :) Men det var lite på verken VG eller Dagbladet om vanskelige kjøreforhold og ulykker i Tromsø.

Hadde jo forresten et snøskred som blokket innfartsveien inn til tromsø her om dagen!

Må ikke være redd for og såre oss her nede.

Vi er en stor forsamling av bedrevitere hele gjengen her nede, som i tillegg er for dumme til og skjønne at vi er dumme. :lol:

Skrevet
Håpløst og kjøre bil her i sør (Vestfold) uansett.

Bare det er under 5 pluss og nedbør, så tror 90% av billistene her nede at det er farlig og passere 70km.t.

På en god dag med 20+ og solskinn, så kan man oppleve lengre perioder uten kø og topphastigheter på over 80 km.t.

Det er en ganske tøff opplevelse det..

Vi sliter med noe lignende på SUPER vinterføre når gradestokken bikker 10 minus og veien er dekket av kompakt snø. Blir nesten som å kjøre på ren asfalt pga av lav temperatur. Men tror du ikke da at halve befolkningen ligger i 60-70 i 90 sonen hvor mange helst kjører i 100-110 på vintern uten problemer. Helst skal de ligge i midten av veien i tillegg til å gasse på når du skal forbi :evil:

Siste ting: De presterer og salte innfartsveien når det er kaldt! Noe som gir en utrolig falsk trygghet når det er så store temperaturforskjeller som 10 grader på ca 2-5 mil.

Skrevet
Har stilt meg selv det samme spørsmålet mange ganger, men har latt være pga av hensyn til hårsåre søringer :P

Det var jo litt på nyhetene fra tromsø om alle flyene som ble innstillt pga av dårlig vær, enda har tromsø (fra ukjente kilder) noe av norges beste brøytemannskap på flyplassen. Så når den må stenges så burde det si sitt :) Men det var lite på verken VG eller Dagbladet om vanskelige kjøreforhold og ulykker i Tromsø.

Vi er en stor forsamling av bedrevitere hele gjengen her nede, som i tillegg er for dumme til og skjønne at vi er dumme. :lol:

Hehehe. Vet ikke om det var sarkastisk ment da :P Da vi ofte får slengt den kommentaren når vi kommenterer kjøreforhold sørpå 8)

Skrevet
Ja, det ligger noe i det du sier. Ring 3 blir jo saltet selv om det er bart.. sånn i tilfelle liksom.. :lol:

Hmm.. De som faktisk brøyter/salter veiene (f.eks TF Anlegg) får oppdaterte værprognoser hvert eneste minutt. De ser derfor hva slags vær som er spådd og rykker ut etter disse prognosene. Ser det ut til at det blir minusgrader dagen etter kjøres alle biler ut og saltes.

Kan nok stemme at det er litt "USA-tilstander" på østlandet. Dette med salting er jeg forresten ingen fan av.. Hadde vinterføre fått være vinterføre, utrolig gått grep på minus-føre i forhold til saltede veier som fryser til blankis. For å ikke snakke om hva saltet gjør med bilen! Min mening.

Dette er jeg helt enig i. Jeg mener at det er best med usaltede veier og at det er mye bedre å kjøre på skikkelig snø og ikke drive å rafse rundt på denne sørpa som er nå om dagen..

Ellers må jeg jo faktisk si at det ikke er bare-bare for blandt annet busser å komme opp de lange og seige bakkene vi blandt annet her på Romerike. Det er glatt og et vanskelig føre. Vi alle vet jo at store dekk absolutt ikke egner seg på dette slapseføret som er nå.

Skrevet

Hehehe. Vet ikke om det var sarkastisk ment da :P Da vi ofte får slengt den kommentaren når vi kommenterer kjøreforhold sørpå 8)

Var merkelig nok ikke sarkastisk ment.

Har man lyst på hodepine, så flytt til Vestfold, og sørg for at du bosetter deg slik at du må pendle i bil mellom Larvik og TBG sånn ca 07:00/07:30 og 16:00/17:00.

Ett sant helvete igrunn.

Og litt om saltingen..

Virker som om det er viktig og salte og skape et skikkelig lag med slush før det skal brøytes her nede også.

Nei.. Skulle flytta nordover vettu.

Skrevet

Nei.. Skulle flytta nordover vettu.

Nåja. Da blir du som den gjengse nordlending og klager på alt og alle, og som gjerne feier for andres dører uten selv og feie for egen dør :lol:

Neida... Så ille er det ikke :) Men de finnes det plenty av...

Skrevet

For å forsvare "oss" litt..

1. klimaet i nord er mer stabilt med lave temperaturer over lengre tid. Snøføre er ikke noe problem å kjøre på. Problemet her er at middel temperaturen er litt over null, men fortsatt har vi minusgrader i bakken og i perioder i lufta. Dette gjør at slaps som kommer fra over pakker seg og lager is-vaskebrett.

Salting i forkant hindrer a)is-vaskebrett fra slaps og b)is-hinner etter brøyting.

I tillegg har vi utrolig mange idiot lastebiler fra utlandet som hvis de stopper skaper problemer for utrolig mange fler enn hvis det skjer på f.eks E10..

Skrevet

hehe, sant som dere sier, hører altid om disse ulykkene i sør, så er bilde i ei avis hær en dag, var bilde av en mann i 20-30cm snø men en helt normal snøspade som man får på nille!, så sto de me STORE bokstaver; her måkkes de snø me SPADE:O:O:O :lol: som om de er så uvanli, bruker brøyte innkjørsla me traktor å skoffe vi, men ser ikke de i avisa fårde:p alt virker så åverdrevet sørpå;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...