Morty999 Skrevet Mars 25, 2008 Skrevet Mars 25, 2008 normenn og snø er jo ikke noe god sammenheng uansett.. normenn klare rjo ikke kjøre bil på snø føre.. og ja jeg er en av de her.. bare det snør så er det 50 på motorveiene og skulle tro man drar av bare man se rpå en bil.. liggi MANGE ganger på e6'en hvos folk ligger i 60km/t osv pga det er helt hvitt på motorveien.. men jeg har nå kjørt sierra og 4x4 så har jo kjørt det sierran orka:D og alldri dratt av eller noe på motorveien.. hehe snø føre er gøy.. bare synd 90% av norges befolkning ikke kan kjøre på snøen.. håper jeg ikke dissa dere nordlands folk nå
Kjennern Skrevet Mars 25, 2008 Skrevet Mars 25, 2008 Nåja, lett for andre å si at østlendinger ikke kan kjøre på vintern. Skulle vært moro å sett en "ekte" nordlending prøve seg på sleip asfalt føre med mucho salt og piggfritt. Er ikke det samme som snødekte veier med pigg det gitt. Samtidig så om alle på østlandet kjørte piggdekk så hadde vi vel hatt en smule mer svevestøv
plumbo79 Skrevet Mars 25, 2008 Skrevet Mars 25, 2008 Nåja, lett for andre å si at østlendinger ikke kan kjøre på vintern. Skulle vært moro å sett en "ekte" nordlending prøve seg på sleip asfalt føre med mucho salt og piggfritt. Er ikke det samme som snødekte veier med pigg det gitt.Samtidig så om alle på østlandet kjørte piggdekk så hadde vi vel hatt en smule mer svevestøv Bra sagt, hadde en nordlending på jobb, han kunne kjøre bedre enn alle her nede mente han men han hadde bodd her helt siden han fikk lappen ,idiot. Nordlendinger er nok født med litt høyere talent enn oss andre
316 Skrevet Mars 25, 2008 Skrevet Mars 25, 2008 Gikk i 60/70 i høyrefila innover på E6 i går kveld, det var vel ca 5-10 cm med slaps i venstrefila, men der var det tomt... Jeg er vant med å kjøre på snø og is, så jeg hadde ikke noen som helst problemer med å ligge i 100/110 km/t i venstrefila! Var forresten noen som hadde kjørt i hverandre ved Karihaugen.
Gunnar Skrevet Mars 25, 2008 Skrevet Mars 25, 2008 Østlendinger er ihvertfall minst like gode til å kjøre på snø som nordlendinger er med fondsinvestering. Jeg tror ikke nordlendinger eier innsikt nok til å se potensielle problemer på med 20-30-40-50 cm snøfall på østlandet. Selv om det er mye folk også i Trondheim, så er det allikevel mye mindre trailere osv. der enn på østlandet, hvor 99% av alt som skal rundt i hele Norge passerer. Det skal ikke mer til enn EN polsk trailer på tvers i en bakke, før man kan ha timer på timer av køer. Det betyr ikke at ingen østlendinger kan kjøre på vinterføre.
Azeton Skrevet Mars 25, 2008 Skrevet Mars 25, 2008 En ting til, østledninger må være ganske flinke/smarte som slakker såpass ned. i tilfelle noe skjer. Skal mindre til før noe galt skjer, og skjer det noe galt så skal det mer til før før man får rettet opp bilen igjen. Dere kan jo selv prøve å bremser hardt i 80 på asfalt kontra snø/løsnø. og enda bedre slaps/is
majuz Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 Vil nesten si dette har mye med været og gjøre.. Blir nesten aldri ordentlig vinter her nede på østlandet, og hvis det kommer noe vinter blir den salta vekk med en gang. Ergo, ikke noe snø og kjøre på.. Og jo mindre man kjører på snø, jo mer utfordring blir det når det kommer en skikkelig snøstorm.. Men litt lengere i nord er det kaldt og fint, vinter mye lenger og flere dager i året med snø. Da sier det vel seg selv at de der oppe klarer og kjøre bedre på snøføre. Enkelt og greit fordi de har mer erfaring på snøføre..
oddis Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 Vil nesten si dette har mye med været og gjøre.. Blir nesten aldri ordentlig vinter her nede på østlandet, og hvis det kommer noe vinter blir den salta vekk med en gang. Ergo, ikke noe snø og kjøre på.. Og jo mindre man kjører på snø, jo mer utfordring blir det når det kommer en skikkelig snøstorm.. Spot on! Har vært vitne til fire avkjøringer bare i vinter, og ved hver anledning er det enten snakk om at det gikk fra saltet til usaltet vei eller at det har vært så kaldt at saltet har fungert som poleringsmiddel. Da er vi tilbake til det med å ha et stabilt underlag, og aldri få noen slike overraskelser. Jeg velger så ofte jeg kan en usaltet vei hver gang jeg har sjansen, uansett om det er 3km lenger til destinasjonen min (innen rimlighetens grenser). Salt skal kun brukes på holkeføre i mine øyne. Kjøre etter forholdene er et begrep som brukes ganske forskjellig. Alt etter forstand og erfaring. Saltet hjelper ikke akkurat å forbedre folks dømmekraft, det gjør det bare mer usikkert da man kommer til en flekk der saltet ikke har fungert og man holder 100km/t gjennom en sving. PANG- personskade og forsikringsutbetalinger.
crizi Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 bor på østlandet (gjøvik) sto opp kl 3 i natt med 30-35cm nysnø og kjørte ut avisa, ikke no stress, på slutten av ruta var noen steder brøyta, så hvertfall jeg klarer å kjøre på vintern uten problem og liker faktisk å kjøre på vinteren (vi har jo bmwer ) men skal ikke tale for resten as østlandet
plumbo79 Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 Vil nesten si dette har mye med været og gjøre.. Blir nesten aldri ordentlig vinter her nede på østlandet, og hvis det kommer noe vinter blir den salta vekk med en gang. Ergo, ikke noe snø og kjøre på.. Og jo mindre man kjører på snø, jo mer utfordring blir det når det kommer en skikkelig snøstorm..Men litt lengere i nord er det kaldt og fint, vinter mye lenger og flere dager i året med snø. Da sier det vel seg selv at de der oppe klarer og kjøre bedre på snøføre. Enkelt og greit fordi de har mer erfaring på snøføre.. Det har ihvertfall aldrig vært salta i utkanten her jeg bor (østlandet) ikke alle som bor i byen
Gunnar Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 Kjørte akkurat gjennom Tønsberg sentrum på vei hjem fra jobb. De fleste steder er det tørre veier, men hele nedre langgate, og flere steder i byen var helt blankt. Der har de tydeligvis saltet med saltlake, og nå med -9 grader, så fryser jo den på, og blir speilis. Antispinnen blinka som besatt og bilen spant bortover på flat mark ved den minste berøring av gasspedalen. Når man kommer fra tørre veier og inn på det der (spes. uten antispinn), så er det pokker meg ikke rart det skjer ulykker. Heldigvis hadde de skjønt tegninga og latt være å salte E18. Den var tørr og fin.
fish Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 Kaster meg inn med en avisartikkel... http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3430409.ece
Captain Skrevet Mars 26, 2008 Skrevet Mars 26, 2008 Man kan jo alltids samle en drøy million mennesker (altså samme antall mennesker som det bor i Oslo og Akershus) i Nordland, Troms eller Finnmark, så kan man se om det ikke blir litt snøkaos der oppe også når vinteren kommer.
oddis Skrevet Mars 27, 2008 Skrevet Mars 27, 2008 Når man kommer fra tørre veier og inn på det der (spes. uten antispinn), så er det pokker meg ikke rart det skjer ulykker. Eksakt. Man kan fundere på om ikke trygg-trafikk Norge skal fokusere litt mer på hva man strør på veiene enn hastigheten man holder. Hjelper pent lite å ha 50km/t hvis man kommer til en krapp sving med polert underlag, da ryker man rett ut uten improvisasjon. Samme skjer i 80km/t. Forskjellen er hvordan føreren vil reagere, og da er farten i annen rekke.. En FWD bil med ESP vil ha store problemer rundt en krapp sving på polert føre. Med ESP avskrudd og en trent sjåfør vil det som oftest være en redning i form av litt napping i stikka. Og igjen, da er det sjåfør og ikke hastighet det avhenger av. Årsak til situasjon: Dårlig underlag. Veisalt er å kjøpe bort problemer og få de tilbake enda større.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå