Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjørte nedover et lyskryss som var 4 delt, veien var svært svært ruglete med is som hadde lagt seg på veien, jeg kjørte rundt 40/30 km/h i timen og når jeg skulle bremse, så var plutselig ABS bremsene igang, så bilen trillet videre, jeg kunne ikke svinge til høyre pga høy snøvegg ved veien og til venstre kom motkommende biler, eneste løsningen var å ta hardt til venste, men det var for sent, traff en WV vento bakfangeren hans i plast fikk en bulk inn men min ble skjev på sideskjermen som henvist på bilde, som sagt ABS kan være dritt i noen tilfeller!:( var forbannet på at ingen hadde måkt/saltet over der slik at det ble så isete og ruglete

fzempl9nwg8qcccve101.jpg

w9jn1ej318z2h5lo9ls6.jpg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

ABS'n er no den som skal hjelpe deg å svinge unna da, så du kan ihvertfall ikke skylde på den. har du ikke hatt ABS har du sklidd rett fram hele veien.

Skrevet

jaaa kan godt si det, men føler at den tar i litt for mye noen ganger selv om det ikek er så glatt, det førte bare til at bilen trillet rett fram uansett, tror jeg hadde greid å bremse ganske mye bedre uten absn, for den gjorde at bilen nesten gikk i fri:S så jeg måtte bare svinge unna.

Skrevet

Ved jævlig underlag stoler ikke jeg på absen i hvertfall... har gått rett frem mange ganger jeg selv om abs... men dersom du bare skal stoppe og ikke svinge er vel abs absolutt en fordel...

Skrevet
Storkaren:

Tror du er litt på jorde nå.

ABS gir lengre bremselengde. Den er kun der for at du skal kunne svinge samtidig som du nødbremser.

Riktig. ABS'n kobler kun inn når hjulene mister grepet. Den merker nok bedre hvor glatt det er enn sjåføren. Dette ble jo også testet når man hadde glattkjøring ;)

Ser ut som du kom relativt heldig fra det da. Trenger jo bare nytt blinklys, ny skjerm og ny grillramme. Koster deg ca 2000kr pluss lakkering.

Skrevet

hmmm tror jeg tar det på forsikringa da jeg dulta borti han andre fyren oxo, men hvordan er det? kan fikse selv og taper bonus uansett, eller lar dem fikse alt og tape? de må jo nok fikse bilen hans i tillegg og jeg hadde full kasko.

Skrevet

Så lenge du bruker forsikringen taper du bonus uansett om det er din eller hans bil som skal repareres. Mister 30% mener jeg. Så har du 40 bonus går du ned til 10%. Du bør vente til hans skader er takstert før du bestemmer deg om du skal velge forsikringen eller ikke. Jeg ville ikke brukt forsikringen før det har kostet over 20 000kr ihvertfall. Du kan velge selv om du ønsker å ta pengene du får fra selskapet til å fikse bilen din, og bruke de til å reparere bilen selv, eller om de skal gjøre det.

Skrevet
Du bør vente til hans skader er takstert før du bestemmer deg om du skal velge forsikringen eller ikke. Jeg ville ikke brukt forsikringen før det har kostet over 20 000kr ihvertfall.

Jeg er helt enig med deg i dette.

En jente som kjørte på bilen min ville ta det på sin forsikring. Hun fikk fort vite at det i løpet av 3 år, medregnet bonustap, ville koste mye mer en å betale skaden på nærmere 10.000kr selv.

Skrevet
Storkaren:

Tror du er litt på jorde nå.

ABS gir lengre bremselengde. Den er kun der for at du skal kunne svinge samtidig som du nødbremser.

Det er ikke nødvendigvis sant. I enkelte situasjoner vil friksjonen bli større hvis hjulene ikke er låst. Mer friksjon betyr kortere bremselengde. I hastigheter over 80kmh vil ABS på alle hjulene gi en reduksjon på bremselengden med opptil 20%.

Derimot vil biler med ABS ikke ha noe kortere bremselenge på løssnø eller grus, da låste hjul vil skape en plogeffekt, og dermed øke friksjonen.

Og med tanke på at ABS i en e36 ikke akkurat er nymotens, vil det ved veldig glatt underlag ofte gi bedre svingeegenskaper ved å slippe bremse fullstendig, og la hjulene rulle fritt. Dette gjelder for mange andre biler enn BMW e36..

Har erfart at tidlig ABS låser hjulene på veldig glatt underlag, for å så å "slippe taket". Dermed får ikke hjulene fart lik underlaget før de igjen blir låst.

Tidlig ABS klarer ofte ikke å slippe taket på bremsene før hjulene er fullstendig låst, og da er jo hele poenget borte. ABS skal jo slippe taket i det hjulene låser seg..

ABS vil også fortelle deg hvor glatt det er, noe vi lærte på kjøreskolen. Og, på store kjøretøy er ABS på bakhjulene en fordel fordi det forhindrer at rumpa slipper.. Det er jo aldri en fordel..

"Storkaren" har erfart noe, og man kan dermed ikke si at det er feil. Styreegenskaper vil jo alltid forandre seg fra situasjon til situasjon. Og det er jo ikke alltid tørr asfalt når man skal bråbremse..

Skrevet

Så lenge det "ikke er skade på din bil" slipper du egenandel. Så det kan lønne seg å oppgi at det ikke var noen skade på din bil. Forsikringa dekker hans skader, Du betaler dine selv. Kommer såklart ann på hvor dyrt det blir. Bonustapet får du jo uansett så lenge forsikring blir brukt. Har selv erfart at det IKKE lønner seg å bruke kaskoen i tide å utide. Det skal som nevnt før i tråden være ganske så dyrt før det lønner seg.

Skrevet

ABS'n skulle ha vært mulig og koble ut på lik linje som antispinn.

Kjører mye med tung henger på alskens dårlige skogs/grusveier, som i disse tider er totalt islagte og glatte og fine.

Med abs og tung henger som skyver på, så er det umulig og stoppe i nedoverbakker.

Legge ene hjulsett inn i løssnøen på siden hjelper minimalt, og man opplever bare at bilen faktisk øker sin fart sakte men sikkert nedover.

Foretok en test uten abs da dette skjedde for to vintre siden.

Fikk kloret meg opp bakken og foretok utforkjøringen med sikringene til abs'n godt plassert i lomma.

Fikk da lett stoppet ekvipasjen i bakken, så firmabilen min ruller med konstant gult abs lys opplyst i dashbordet.

En navara 2005 mod dette her, så skylde på gammel abs funker ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...