Mexos Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 ABS er for homser og kvinnfolk!Sånn er det bare. Du er like kul som har kisn i farmen med sin "Ekte mannfolk lager tvillinger" kommentar når du sier sånt
Ballder Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 ABS er for homser og kvinnfolk!Sånn er det bare. Du er like kul som har kisn i farmen med sin "Ekte mannfolk lager tvillinger" kommentar når du sier sånt Huff da di.. Hårsår kanskje?
snurresprett Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 nå synst eg abs på e36 min er bra avstemt.. Har bremsetestet en del for å se hvordan den oppfører seg. Er null problem å ligge i 80-100 på snø, trakke bremsen i bunn, svinge over i motsatt felt og tilbake mens den bremser ned, det uavhengig om det er i sving eller beine strekka:)
///MoePower Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Les dette folkens: Må LE når jeg hører hvor mange som sier at ABS er noe dritt her! Man får kortere bremselengde når hjulene fremdeles triller like fort om underlaget men er helt på slipp/låsepunktet enn når hjulene er helt låste enkelt og greit. La oss si at du kommer i en nødsituasjon, det spretter en unge ut i veien, en bil kommer susende i FULL fart ut/gjennom et kryss før du plutselig blir oppmerksom på at faren er rett fremfor nesa på deg. I slike situasjoner TENKER du IKKE, du handler på REFLEKSER og refleksene sier at du skal klipe bremsa i bånn, altså du vil i 90% av tilfellene låse hjulene helt uten at du rekker å tenke så mye som å pumpebremse. Har du ABS vil du fremdeles klipe bremsa i bånn, og da vil ABS'en pumpebremse for deg, nettopp for å unngå låste hjul noe som reduserer bremselengden, SAMT at du når du ikke har låste hjul kan ta en unnamanøvrering, noe du ikke kan hvis du har låste hjul for da går du rett frem. Og hvis folk påstår at ABS'en er "plagsom" til vanlig kjøring også så har man helt feil kjørestil, kjører man med rolige bevegelser og ikke fullgass-bomstopp så vil ikke ABS'en koble inn i tide og utide som dere sier. For de av dere som mener at dere vil ha en "knapp" for å koble ut ABS'en, klarer dere virkelig ikke skjønne HVORFOR det ikke er en knapp for å koble den ut? Hva tror dere egentlig kommer til å skje hvis noen lager en slik knapp? De fleste kommer til å ikke benytte seg av den fordi de skal være så "flinke" sjåfører, og når det dermed virkelig gjelder så har de ingen ABS til å hjelpe seg. En faresituasjon kommer uventet, og det er i disse uventede situasjonene man handler på reflekser og trenger hjelpemidler som f.eks ABS. Hvor mange her innbiller seg at de på refleks når de har et par sekunder før det smeller trykker på den knappen for å aktivere ABS'en..? Ingen. Derfor mener jeg dere skal slutte å klage, og heller være glade for "gaven" dere har fått. Er det ingen her som her fulgt med i undervisningstimene på kjøreskolen eller? Jeg har fått inn denne informasjonen via både kjøreskole og skolegang for å bli mekaniker, så dette er ikke svada jeg har diktet opp på egenhånd.
Springsteen Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Enig med ///MoePower her... Jeg synes iallefall at ABS er en nyttig og bra ting å ha på bilen.. ser iallefall ikke mange bakdeler med å ha det..
fosland Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 enig eg òg.. ABS har sine bakdeler, men det er flere fordeler.. ABS har nok unngått flere ulykker enn det har forårsaket.
Ballder Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Les dette folkens: Må LE når jeg hører hvor mange som sier at ABS er noe dritt her! Man får kortere bremselengde når hjulene fremdeles triller like fort om underlaget men er helt på slipp/låsepunktet enn når hjulene er helt låste enkelt og greit. La oss si at du kommer i en nødsituasjon, det spretter en unge ut i veien, en bil kommer susende i FULL fart ut/gjennom et kryss før du plutselig blir oppmerksom på at faren er rett fremfor nesa på deg. I slike situasjoner TENKER du IKKE, du handler på REFLEKSER og refleksene sier at du skal klipe bremsa i bånn, altså du vil i 90% av tilfellene låse hjulene helt uten at du rekker å tenke så mye som å pumpebremse. Har du ABS vil du fremdeles klipe bremsa i bånn, og da vil ABS'en pumpebremse for deg, nettopp for å unngå låste hjul noe som reduserer bremselengden, SAMT at du når du ikke har låste hjul kan ta en unnamanøvrering, noe du ikke kan hvis du har låste hjul for da går du rett frem. Og hvis folk påstår at ABS'en er "plagsom" til vanlig kjøring også så har man helt feil kjørestil, kjører man med rolige bevegelser og ikke fullgass-bomstopp så vil ikke ABS'en koble inn i tide og utide som dere sier. For de av dere som mener at dere vil ha en "knapp" for å koble ut ABS'en, klarer dere virkelig ikke skjønne HVORFOR det ikke er en knapp for å koble den ut? Hva tror dere egentlig kommer til å skje hvis noen lager en slik knapp? De fleste kommer til å ikke benytte seg av den fordi de skal være så "flinke" sjåfører, og når det dermed virkelig gjelder så har de ingen ABS til å hjelpe seg. En faresituasjon kommer uventet, og det er i disse uventede situasjonene man handler på reflekser og trenger hjelpemidler som f.eks ABS. Hvor mange her innbiller seg at de på refleks når de har et par sekunder før det smeller trykker på den knappen for å aktivere ABS'en..? Ingen. Derfor mener jeg dere skal slutte å klage, og heller være glade for "gaven" dere har fått. Er det ingen her som her fulgt med i undervisningstimene på kjøreskolen eller? Jeg har fått inn denne informasjonen via både kjøreskole og skolegang for å bli mekaniker, så dette er ikke svada jeg har diktet opp på egenhånd. Heng på en henger på ca 2 tonn bak bilen din, og sett utfor en bakke belagt med fuktig stål is, så skjønner du hvorfor enkelte ville være foruten abs. Hjelper minimalt og få det ene hjulsettet i snøkanten da, siden abs vil opprettholde sånn ca like lite låsing på alle hjul inntil en tilnærmet stopp er opnådd. Jeg har opplevd det irl. og testet ut samme situasjon i samme bakke uten abs etterpå, og da fikk jeg stoppet opp i bakken. Sier ikke at abs er en dum ting og ha til vanlig, men jeg personlig har valgt den bort grunnet kjøreområder og tilhenger tilsier at abs kan få meg skikkelig ut og kjøre... Med abs så har du heller ikke muligheten til og ta full kontroll selv om du vil, og har tid til det.
Springsteen Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Det som slår meg nå er hvorfor du setter utfor en bakke dekket med stålis med en 2tonns henger bak deg...
badsha Skrevet Februar 3, 2008 Forfatter Skrevet Februar 3, 2008 er helt enig med deg balder... abs har både sine fordeler og ulemper, og ulempen var med meg på den lille farten jeg hadde og absn trådde i kraft.
Mexos Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 ABS er for homser og kvinnfolk!Sånn er det bare. Du er like kul som har kisn i farmen med sin "Ekte mannfolk lager tvillinger" kommentar når du sier sånt Huff da di.. Hårsår kanskje? Hehe, er nok langt fra hårsår Men synes sånne kommentarer blir for dumme. ABS'n på min bil fungerer ikke og jeg savner den. Som tidligere nevnt så har helt klart ABS flere fordeler enn ulemper. Og det er faktisk fåtall av oss som kjører 2 tonn henger i nedoverbakker fulle av is, så et slikt argument fungerer dårlig for vanlige sjåfører. Alle hjelpemiddel har sine unntak, men det betyr ikke at de er ubrukelige fordi. Og jeg synes det er latterlig å se på alle som klager på dårlig kontroll på det og det føret. Sjåføren må innstille seg etter føret og det går simpelthen ikke ann å ha lik kjørestil sommer som vinter i dette landet.
Ballder Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Det som slår meg nå er hvorfor du setter utfor en bakke dekket med stålis med en 2tonns henger bak deg... Har man kjørt opp, så må man ned igjen. Har nå bare en jobb som gjør at dette er en realitet en del ganger. er helt enig med deg balder... abs har både sine fordeler og ulemper, og ulempen var med meg på den lille farten jeg hadde og absn trådde i kraft. Ingen som tror oss, men vi vet best. ABS er for homser og kvinnfolk!Sånn er det bare. Du er like kul som har kisn i farmen med sin "Ekte mannfolk lager tvillinger" kommentar når du sier sånt Huff da di.. Hårsår kanskje? Hehe, er nok langt fra hårsår Men synes sånne kommentarer blir for dumme. ABS'n på min bil fungerer ikke og jeg savner den. Som tidligere nevnt så har helt klart ABS flere fordeler enn ulemper. Og det er faktisk fåtall av oss som kjører 2 tonn henger i nedoverbakker fulle av is, så et slikt argument fungerer dårlig for vanlige sjåfører. Alle hjelpemiddel har sine unntak, men det betyr ikke at de er ubrukelige fordi. Og jeg synes det er latterlig å se på alle som klager på dårlig kontroll på det og det føret. Sjåføren må innstille seg etter føret og det går simpelthen ikke ann å ha lik kjørestil sommer som vinter i dette landet. Den var ikke så seriøst ment den strofen der, men ligger alltid alvor bak en spøk sies det.
pocket Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 ABS har helt klart flest fordeler etter min mening, men samtidig føler jeg at den kan være litt agressiv på e36 ( ihvert fall på min). De gangene man treffer hull i bakken, trikkeskinner, vaskebrett osv. og hjulene gjør et lite "hopp" virker det som om den ikke slipper opp igjen med en gang. Dette kommer nok av at ABS'en på e36 er ganske gammel. Merker god forskjell på dette ved feks å kjøre fatters nye A6! Men for all del, jeg kjører helst med ABS!
hagenisse Skrevet Februar 4, 2008 Skrevet Februar 4, 2008 Moderne ABS regulerer hvert hjul individuelt hauger av ganger i sekundet. Du har en pedal. Rått parti spør du meg...
Azeton Skrevet Februar 4, 2008 Skrevet Februar 4, 2008 Kjøre kurs next eller? litt hyppig mosin av biler
Mexos Skrevet Februar 4, 2008 Skrevet Februar 4, 2008 Den var ikke så seriøst ment den strofen der, men ligger alltid alvor bak en spøk sies det. Viktig å være litt useriøs av og til også Får vel gi en tilbakemelding når jeg har fikset ABS'n min om hvordan jeg synes E36 sin fungerer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå