Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Svenskene begynner å komem etter oss nordmenn med avgifter. De skal jo innføre høyere avgifter på bensin, bomringer osv.

Det er den veien det går i de fleste vestlige land... avgiftene skal dreies mer mot forbruk istedenfor anskaffelse. Dette er jo også regjeringens mål med bilavgiftene i Norge... i relativ forstand er f.eks nye biler billigere i innkjøp enn for 10 år siden, men det er mye dyrere å kjøre bil i dag. Denne utviklingen vil fortsette i årene som kommer... det kommer til å koste vesentlig mer å kjøre en bil pr. kilometer. Målet er naturligvis å redusere mengden av trafikk, men også gi mindre ressurssterke muligheten for en inntektsutjevning ved hjelp av fradrag og direkte fordeler.

Skrevet
Hvis du tror Sverige har eldre bilpark enn Norge, er du mildt sagt på jordet.

Hvis du ser tallene som jeg presentere så er jo det logisk at jeg formulerte meg noe feil i forkant at statistikken. Det jeg mente å si var: Hvorfor har da ikke sverige vesentlig mye nyere bilpark enn norge?

:D

Skrevet
Svenskene begynner å komem etter oss nordmenn med avgifter. De skal jo innføre høyere avgifter på bensin, bomringer osv.

Det er den veien det går i de fleste vestlige land... avgiftene skal dreies mer mot forbruk istedenfor anskaffelse. Dette er jo også regjeringens mål med bilavgiftene i Norge... i relativ forstand er f.eks nye biler billigere i innkjøp enn for 10 år siden, men det er mye dyrere å kjøre bil i dag. Denne utviklingen vil fortsette i årene som kommer... det kommer til å koste vesentlig mer å kjøre en bil pr. kilometer. Målet er naturligvis å redusere mengden av trafikk, men også gi mindre ressurssterke muligheten for en inntektsutjevning ved hjelp av fradrag og direkte fordeler.

Det er helt urealistisk å tro at nordmenns bruk av bil går ned hvis de gjør bruken dyrere. Det er typisk sosialdemokratisk tankegang, har vi et problem, legger vi på en avgift eller fem!

Uten bilen stopper Norge. Når det i tillegg ikke satses på jernbane eller at kollektivt generelt sett blir billigere å bruke enn bil, bruker folk bil.

Det er ikke noe man trenger være professor for å skjønne.

Hadde Norge vært flatt som Danmark, hadde det vært enklere å bygge jernbane f.eks.

Skrevet

Det er helt urealistisk å tro at nordmenns bruk av bil går ned hvis de gjør bruken dyrere. Det er typisk sosialdemokratisk tankegang, har vi et problem, legger vi på en avgift eller fem!

Uten bilen stopper Norge. Når det i tillegg ikke satses på jernbane eller at kollektivt generelt sett blir billigere å bruke enn bil, bruker folk bil.

Hadde Norge vært flatt som Danmark, hadde det vært enklere å bygge jernbane f.eks.

Jeg er ingen sosialdemokrat... så vi er sikkert langt på vei enige i denne saken... :wink:

Skrevet

i og med at norge satser høyt når det gjelder co2 utslippet, så tror jeg politikkerne er helt på jordet! de setter opp avgifter på alt som heter bil! og hvor mye kan et land med 4,5 mill innbyggere gjøre, forhold til værstingene. Jeg tror isåfall vi utgjør en marginal andel ut av Co2 utslippet..... staten setter opp prisene opp pga en ting, nemmelig for å tjene mest mulig penger ut av alt!

Skrevet
i og med at norge satser høyt når det gjelder co2 utslippet, så tror jeg politikkerne er helt på jordet! de setter opp avgifter på alt som heter bil! og hvor mye kan et land med 4,5 mill innbyggere gjøre, forhold til værstingene. Jeg tror isåfall vi utgjør en marginal andel ut av Co2 utslippet..... staten setter opp prisene opp pga en ting, nemmelig for å tjene mest mulig penger ut av alt!

Hvor avgiftene skal legges vil bli diskutert så lenge det finnes mer en to mennesker på jorden. :) Det virker som mangen tror at politikerne putter pengene i egen lomme. Jeg er ganske lei av å høre ting som "for å tjene mest mulig penger" Politikerne putter dem ikke i sin egen pengebinge. Skole, helse eldreomsorg, forsvar og politi er bare noen få men kostbare oppgaver staten har ansvaret for. Jeg er selvfølgelig enig i at bilister betaler for mye i avgifter i forhold til hva som puttes tilbake i form av veibygging mm. og håper selvfølgelig at det blir en korrigering på dette. Da vil vi mest sansynlig få en skatte- eller avgiftsøkning på et annet område for å fortsatt beholde et velferdsnorge.

Selv om vi bare er 4,5 mill. mennesker i norge og norges forbruk sett i verdenssammenheng er svært lite, er det umoralskt og usolidarisk å forvente at andre land som har et mye lavere CO2 utslipp pr. hode skal redusere sitt utslipp mens vi skal fortsette å gjøre som vi lyster. Pr. hode er vi faktisk i verdenstoppen når det gjelder CO2.

Skrevet

Det er vel noe av grunnen til at avgiftene økes? Politikerene vet at bil er ungåelig om de lar være å lage jernbane og forbedrer kollektivtrafikken. Så da tjener de mer penger. Dermed kan de legge litt mer penger inn i budsjettet for reiser, hoteller osv..

Skrevet

Ikke sant, de VET at vi betaler...fordi vi MÅ.

Alle vi andre skal tenke klima, klima og klima..og helst sykle til jobben.

Mens de tar fly til møter innenriks....

Skrevet

nice den der da!

jeg kjøpte meg bil her i USA, en 95`mod 325IS coupe,med alt av utstur,gav ca 40.000,- norske for den. hva ligger den på i nårge sånn ca?

Skrevet

norge er et land styrt av gammle, alle eldre hater biler, de tåler ikke se en bil kåmme kjørende me bråkete lyd, og de liker å gå å vandre forvirrende midt på veien og slikt, å syter åver at bilene suser fårbi de. så de stemmer får de som er veldi gla i avgifter og vil ha mindre biler og innbiller seg det er som å spille radio bingo! norge er et usaklig land, bruker alle tenkelige måter får og få folk til og ikke kjøre bil. de er så jævla lure, (tror de) sette opp bensinprisen, sette opp avgifter på biler, sette opp ditt og sette opp datt. men hva fan hjelper de når de koster 10 ganger mer å ta tog\trikk eller buss på jobb. de er jo domme, de tenker bare på å få inn penger i statskassa. norge har et helt forskrudd syn på alle ting, de mener ting om alt å alle, å tror de vet alt best får de har penger de kan kjøpe rett svar får. jeg er en av de som kansje er litt nøye på ting, men jeg sjønner ikke hvorfår alle skal legge seg oppi hva ANDRE gjør, å driter i hva de gjør selv, slik som norge, de er veldi på passeli hva som skal fåregå i andre land, men syns de kunne holde andre jævla land utenom ei stund, å faktisk få gjort noe fornufti i norge. å de er jo kansje snart på tide at de innser at de fan ikke hjelper og sette opp avgifter på alt, de blir bare så folk bruker mere penger, men er sikkert det de egentli vil, de bare dekker over det me at vi forurenser for mye og slikt.

uff, kunne sakt mye dritt om dette, men hva hjelper det? ikke noe :lol:

får staten og alle andre de derre etatene holder på som de vil uansett:p

Skrevet

Hvor avgiftene skal legges vil bli diskutert så lenge det finnes mer en to mennesker på jorden. :) Det virker som mangen tror at politikerne putter pengene i egen lomme. Jeg er ganske lei av å høre ting som "for å tjene mest mulig penger" Politikerne putter dem ikke i sin egen pengebinge. Skole, helse eldreomsorg, forsvar og politi er bare noen få men kostbare oppgaver staten har ansvaret for. Jeg er selvfølgelig enig i at bilister betaler for mye i avgifter i forhold til hva som puttes tilbake i form av veibygging mm. og håper selvfølgelig at det blir en korrigering på dette. Da vil vi mest sansynlig få en skatte- eller avgiftsøkning på et annet område for å fortsatt beholde et velferdsnorge.

Selv om vi bare er 4,5 mill. mennesker i norge og norges forbruk sett i verdenssammenheng er svært lite, er det umoralskt og usolidarisk å forvente at andre land som har et mye lavere CO2 utslipp pr. hode skal redusere sitt utslipp mens vi skal fortsette å gjøre som vi lyster. Pr. hode er vi faktisk i verdenstoppen når det gjelder CO2.

Her er det på sin plass å stoppe litt opp... for å filosofere over hva som egentlig er tilfellet. Det er korrekt at Norge er i verdenstoppen når det gjelder CO2 utslipp pr. capita (hode), men hvordan utledes egentlig denne mengden CO2 ? Først og fremst handler det om direkte utledning av CO2 i forbindelse med produksjon av olje og gass. Dernest handler det om indirekte utledning av CO2 i forbindelse med forbruk av olje og gass som den norske stat tjener penger på. I tillegg kommer utslipp av CO2 i forbindelse med spesielt tank og frakteskip i norsk eie... og ikke minst er flytrafikken ansvarlig for et stort utslipp av CO2. Bilistenes andel og annen utledning av CO2 er peanuts i forhold til de nevnte storsynderne.

Min påstand er at det er staten (stortingsforsamlingen og regjeringen)... og ikke menige borgere av Norge som er ansvarlig for elendigheten... iallefall så lenge den aller største andelen av inntektene fra olje og gassfremstillingen havner på bok (også kalt Statens Pensjonsfond). Fondet administreres suverent av Stortinget og regjeringen... og er dermed hverken tilgjengelig eller kan bli brukt av menige nordmenn. I tillegg har Norge verdensrekord i u-landsbistand... og man behøver vel ikke å være en Einstein for å tenke seg hvor de kronene (milliarder) kommer fra... uten offshorebidraget er staten i praksis insolvent. Ergo mener jeg at det lyder mer enn hult når den samme staten (les: regjeringen) skal ha oss til å ha dårlig samvittighet over en samlet utledning av CO2 som vi i realiteten får liten glede av i Norge. Den dagen skattene og avgiftene settes ned dramatisk og staten må finansiere de løpende utgiftene til velferd og andre faste utgifter over inntektene fra offshorenæringen... da er det kanskje på tide å få dårlig samvittighet... ikke før.

Noe helt annet er evt. etiske og moralske betenkeligheter med hele dagens forbruksmønster... er det f.eks helt nødvendig å frakte norske fisk/fiskepinner tur/retur Norge-Kina ?, men det er et helt annet spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...