Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, BMW-entusiaster!

Begynner å bli litt lei av Golfen med hele 90hk, så jeg ser meg for tiden om etter ny bil. (Altså, ikke ny som i rett fra fabrikken..)

Har endelig fått opp øynene for E30 og 2.3l eller 2.5l er motorene jeg har lyst på. Prøvde en E34 520 en gang og den var vel heller slapp. (Samme motore som står i E30 320?)

Dessverre kjenner jeg ingen som har E30 (uansett motor) så jeg får ty til forumet her når det gjelder informasjonsinnsamling. Hva synes dere om 323/325 motorene? Er de pålitelige? Hvor mye bensin bruker de ved 'moderat' kjøring? Jeg skjønner at dette er veldig avhengig av hvem som kjører, men et gjennomsnitt må man vel kunne klare å få til. Er delene dyre? Sikker bil? Grei vil for en som kjører med L på bakluka?

Det jeg i vinterferien har dagdrømt om er:4-dørs best) med 16x9 felger med dyp kant og senter i samme farge som bilen. Lykter blir sotede lykter rundtom og MTech-2styling, samt 60/40 senk.

Jeg har ikke akkurat sett mange av disse på finn/autodb/her på forumet til salgs så jeg aner ikke hva slags prisnivå de ligger på. Bor forøvrig i Molde, så om noen vil vise meg sin bil, velkommen! :)

Håper å få svar på noen av spørsmålene.

Hilsen

Kristian :)

Skrevet

Gratulerer :)

E30 er for meg Bilen med stor B, og jeg tror mange er enige med meg der. Min E30 er/var bare en 1,6 men du verden for en morsom bil! Har ikke kjørt E30 325 selv, men ett strøkent eksemplar av den sorten står høyt på ønskelista.

Svar på spørsmålene:

- Ja er samme motor i e30 som i e34 (sett at vi snakker 12v versjonen av e34.)

- Min erfaring med delepriser er at det var veldig overkommelig.

- En spesielt sikker bil i kolisjon vil jeg ikke tro den er.. Vil tro den stiller ganske svakt der.

- En veldig enkel og grei bil, utrolig morsom bil, spesielt når den er skikkelig oppstivet :)

Et strøkent eksemplar ligger rimelig høyt i pris.. Så alt fra 5k til 50k for 325, skal du ha mtech2 har jeg sett noen til over 100k :P

Mitt tips er uansett å få tak i en facelift, dvs fra 87/88(?) og oppover. Da får du en bil med mye penere fangere rundt om, ser veldig mye bedre ut. Har du en strøken slik trenger du nesten ikke en m-tech2 :)

Skrevet

Har haddt ein 325i e30, og var veldig fornøyd med bilen..

Det er veldig enkle biler å skru på og ikkje så dyre deler!!

Visst du skal ha e30 så kjøp ein som er ifrå slutten av 87- fordi dei er mye finere!!

Den bilen eg hadde brukte rundt literen på mila, ved bladet kjøring, så det er ikkje så værst!! men golfen di bruker nok litt mindre, ikkje så mange tørste hester!!

Har ikkje hadt noe gøyere bil enn den e30 eg hadde!!

Skrevet

e30 er utrolig fine biler. går veldig bra og er lette å skru på. ulempen hvis du skal ha en 323 eller en 325 er at det er få igjen som ikke har blitt grisekjørt av flere eiere gjennom sitt lange liv. du må også betale mye i forhold til hvor mye bil du får (hvis du tenker bruksbil). burde kunne skru litt selv.

de bilene som enda er strøkende må man betale en formue for.. men er nok vert det!!

er mye gamle delebiler, brukte deler er ikke vanskelig å få tak i.

er nok ikke en sikker bil, hvis det er det du ser etter, ville jeg heller gått for en nyere bil med airbag.

har selv en e30 320. synes den går helt greit, men 325en er som en liten rakett :twisted:

BMW er et godt valg.

Skrevet
Det er jo mye fine E30 på molde :)

Send en PM til pitstop her på forumet, han er fra Molde og har endel fete E30 stående :)

Det er mange fine E30 i Molde, men dessverre en del voldtatte :(

Men de fine er virkelig fin! :wink:

Til trådstarter, KristianG, sats på BMW!

Skrevet

Kan vel også få med at E30 325 er en drøy førstebil. "Grei" forsikringspremie og bilen hjelper ikke til for å beholde lappen for å si det sånn. Dessuten er bilen elendig i forhold til kolisjonsikkerhet i forhold til hva annet du får for ca 50K.

E36/E46 320 med airbag er sikkert lurt med tanke på kolisjons frekvensen blant "ferske" sjåfører (1-5år) 150HK er uansett mye mer en golfens 90...

Skrevet

Tror ikke du vil angre om du ender på en E30.

MEN vær veldig obs på hva du kjøper.

Mange 2.5 er ungdomsbiler som har vært i feil hender, og har total mangel på vedlikehold.

Jeg fant meg et pent eksemplar av en 90mod M-tech 2, men selv ikke en så ny E30 er feilfri med tanke på teknisk stand, rust og kosmetisk.

Priser på deler er det ingenting å si på, og du har kjøreglede som få andre biler i samme alder klarer å matche.

Se etter rust på: hjulbuer, jekkfeste, listverk v/frontrute, dørk, bakplate og ellers hvor det er vanlig med rust.

Andre ting du kan merke deg er: er det mye tikking fra motoren, er den tungstartet, drar den jevnt over hele registeret, er girkasse stram og fin osv.Ta deg f.eks en tur med bilen på brostein, da merker du fort tilstanden på foringer, lager, dempere osv

Hvis du har mulighet, ta med deg en person som har/har hatt E30 og kjenner til de vanlige feil og mangler.

Lykke til ;)

Skrevet

Jeg har hatt en e30 325i m-tech.

Sykt morsom bil. Går veldig godt og sitter godt på veien. Lett å skru på og billige deler.

Med min lå jeg i overkant av 1 liter på bila. Men kjører du litt hardt så går forbruket KRAFTIG opp.

Som 20åring med 20% hadde jeg en forsikringspremie på 12 000kr.

Altså ikke en billig bil.

Skrevet

Forsikringen kommer nok uansett ikke til å stå på meg selv før jeg får mer penger inn i måneden. Slik som ståa er nå må jeg spare lenge før jeg kan kjøpe ting til Golfen likevel. Uansett så tror jeg ikke at jeg er en sjåfør som kjører fort, men hvem vet, det kan godt hende jeg endrer meg som sjåfør med mer kraft i motorrommet. Jeg vil ha rekkesekser (lyd :love: ) og litt bedre aks enn toliteren.

En annen ting er at jeg ser på meg selv som en entusiast. Jeg bruker tid på å få bilen min til å se bra ut, ikke kjøre den ihjel, dra på med kald motor osv.

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...