ingard Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 Som dere vet er det jo ikke alle eldre bmwer som har blinklys på skjermene, som min e34. Nå er det eukontroll igjen (ønsk meg lykke til), og jeg lurer på reglene for dette? Må det ettermonteres? (bilen har vært i norge lenge).
Dan Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 Min kom igjennom uten Men har hørt om de som må ettermontere, så kommer tydeligvis an på hvor du går med bilen.
ingard Skrevet Februar 21, 2008 Forfatter Skrevet Februar 21, 2008 Min kom igjennom uten Men har hørt om de som må ettermontere, så kommer tydeligvis an på hvor du går med bilen. Hehe, sist ble det biltemalys og ledninger inn gjennom panseret. Tror ikke et seriøst firma vil godkjenne det.. Men er litt ute etter om det finnes faste regler på dette. For har lite lyst på blinklys på skjermene. Det innebærer skjæring av hull, som betyr mer rust. Og så er det ikke noe pent heller..
rolfi Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 Hvis du er sikker på at bilen ikke har noen andre feil, så kan du lime på sideblinkere på skjermene (fra biltema e.l. koster ikke mange kronene). Da får du kun 1erfeil på at de ikke virker. Så du kommer igjennom
ehrnst Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 er bilen din import, isåfall når? tror det kom nye regler (om blinklys) rund årtusenskifte
ingard Skrevet Februar 21, 2008 Forfatter Skrevet Februar 21, 2008 Kan ta PKK oppe til oss.Reglene er slik at når bilen ikke er org utstyrt med det, og feks importert uten, kan det ikke anmerkes. Bilen er altså godkjent uten. Kort forklart. Har 2 importbiler, en uten sideblink på skjermer, og en uten katalysator og 02-sensor, og de har vært snart 10 år her med dertill PKK, og godkjenning. Hvor er oss? Ser for meg at jeg må jobbe litt på forstillinga først. Må inn i Juni. Og så er det 18" hjul. Men har og 15" så jeg kan bruke. 18" er vel godkjent på e34, men man må ha det i vognkortet, noe jeg ikke har gjort enda..
ingard Skrevet Februar 21, 2008 Forfatter Skrevet Februar 21, 2008 Får komme på treff og hilse på kan vi snakkes Poengterer at det jeg nevnte IKKE gjelder å godkjenne biler med mangler osv.... Jobber på stort verksted og vi har en mann ansatt for å skrive PKK inn til BT osv, det er altså et system jeg vanligvis ikke er inne på, og ikke noe vits å spørre om å godkjenne biler pr PM. Dette er for å sikre oss som jober der også. Det vi kan gjøre er å være i dialog med kunde om hva som trengs for godkjenning osv, og gi litt service som å justere lys gratis hvis det er eneste mangel. I tillegg lister vi ting som bileier kan være oppmerksom på osv, men da bare som tips til eier. Og real pris Uten rondell-hjulene er den ikke så mye å se på Så venter 3 uker, for da drar jeg "hjem" og henter dem.. Gleder meg som en unge Men så lenge jeg vet at jeg skal komme gjennom uten blinkere så er alt bra. For det er jo ikke Juni enda. Og kontrollen blir nok gjort på hjemplassen min. Bilen har jo nesten ikke vært brukt siden sist, og da var problemet blinkere og oljelekkasje fra girkassa, noe som er utbedret (dyrt!) .. Jeg forstår det sånn, at hvis man ikke er fornøyd med kontrollen et verksted gjør, så kan man bare se bort i fra den og ta en ny kontroll på et annet sted.. right?
ingard Skrevet Februar 21, 2008 Forfatter Skrevet Februar 21, 2008 Nei. Blir litt usikker nå Sakser fra forbruker.no Rettigheter.Bileierne har flere rettigheter ved EU-kontroll av bilen. Man har for eksempel rett til å foreta kontrollen flere steder, og man er ikke pliktig til å reparere bilen ved det samme verkstedet som foretar kontrollen. Det er selve kontrollen du kjøper, ikke noe annet. Selv om det koster noen hundrelapper ekstra, kan det ofte være lurt å la flere foreta EU-kontrollen, eller periodiske kontroll, som det heter på det offisielle språket. Om bilen kontrolleres av flere og bilen må repareres, kan bileieren selv velge hva som skal følges opp. I tillegg kan det være smart å foreta en ny kontroll dersom man føler seg litt overkjørt av en kontrollør som oppleves ekstra ivrig i tjenesten, og som fører opp feil og mangler man slett ikke er enig i. Tom trussel. Et annet triks er at noen kontrollinstanser holder tilbake den såkalte kontrollseddelen så snart kontrollen av bilen er utført. Dette har de ikke anledning til, det er nemlig kontrolltjenesten som bileieren kjøper. Noen verksteder prøver seg ved å hevde at de allerede har rapportert resultatet av kontrollen elektronisk og at bilen må repareres for å unngå avskilting. I mange tilfeller er det en tom trussel. Du kan altså ta en ny kontroll et annet sted og reparere hvor du vil, bare du holder deg innenfor tidsfristen.
Towwy Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 Jeg tror nok den blir godkjent uten sideblink, I følge punkt 1, retninglys feil antall, kun 1er feil. Jeg personlig hadde nok bare satt 1er feil på det. Men kan vel sikkert tolkes på flere måter..
ingard Skrevet Februar 21, 2008 Forfatter Skrevet Februar 21, 2008 Jeg tror nok den blir godkjent uten sideblink,I følge punkt 1, retninglys feil antall, kun 1er feil. Jeg personlig hadde nok bare satt 1er feil på det. Men kan vel sikkert tolkes på flere måter.. Man skulle jo tro at kontroløren ville stusse litt over at bilen har blitt godkjent 5-6 ganger før uten at det har vært noe problem.. Enn slakke i styring? Hva gir det? (skal jo uansett utbedres det og, men eu er før jeg får cash igjen )
540is Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 Hvis du er sikker på at bilen ikke har noen andre feil, så kan du lime på sideblinkere på skjermene (fra biltema e.l. koster ikke mange kronene). Da får du kun 1erfeil på at de ikke virker. Så du kommer igjennom Det er 2èr feil på blinklykter som ikke virker,men bare 1èr om hele lykta mangler/feil antall. Så enklest er å la skjermen være hel og pen, få 1èr feil og kjør til du treffer en patrulje fra biltilsynet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå