Gå til innhold

Mangler de under 27år respekt for andre billister?  

56 stemmer

1. 1. Mangler de under 27år respekt for andre billister?

• Ja
      16
    • Nei
      40

Anbefalte innlegg

Skrevet

som sagt før, mange er forskjellige... må si at jeg har forandret meg mye på to og et halv år med lappen... skal ikke si at jeg kjører som en engel, men bruker blink når jeg vet folk må stoppe pga meg og slikt, men pleier generelt ikke å blinke, kjører gjerne forbi på høyre side når det ligger en gammel pensjonist eller en polakk å vimer i venstrefila! blinker gjerne på de med fjernlysa, men når de så støkker til, og holder på å kjøre av veien fordi de ikke klarer å holde fokuset, så velger jeg å heller legge meg over selv og suse forbi... samme dagen jeg hadde fått bilen jeg har nå kom en eldre man og holdt på å kjøre rett i sia på meg, fordi han skulle ha en siksakk forbikjøring...

så folk i alle aldere kan kjøre vilt! men unge pleier vel å overvurdere sine evner ganske ofte... men eldre folk med stålblikk er ikke noe bedre... senest forrige uke stoppet ei gammel dame midt i rundkjøringa fordi ho trodde ho hadde vikeplikt, og lastebilen bak kom ganske fort bak... det gikk bra og ja, det hadde vært lastebilsjoførens skyld hadde noe skjedd, men vil nå si at usikkerhet er vel så farlig som dumdristighet, i en del tilfeller...

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er vilt med gamle damer og menn også som er en "fare" i trafikken, for seg selv og andre. Heldigvis bruker jo disse å holde seg til å bulke biler i rundkjøringer osv :P men en kan aldri dra alle under en kam heller.

Er fullstendig enig i at mange unge er hensynsløse i trafikken. En kompis og en vennine av meg som krasja (liten bulk) idag på en parkeringsplass pga kompisen var mer opptatt med å hilse på meg, og angående henne, vet jeg ikke hvor hun planta øya... Dette skyldes jo uoppmerksomhet som gjerne kommer som en konsekvens av uerfarenhet, samtidig som en tror en har full kontroll :P (Det hele var rimelig komisk :lol: )

Men med tanke på direkte hensynsløs kjøring tror jeg det har mer med "typer" å gjøre enn alder. At det kan trekkes paraleller til unge her (altså at det er flere slike typer blant unge enn eldre), kan jeg være enig i, men det er da disse "typene" og ikke de unge som har skylda! Forsikringselskaper har imidlertid muligheter for å sile disse, og kan må dermed gre alle under en kam. Synd for "oss" andre (liker å se på meg selv som hensynsfull :) )

Med begrunnelse i dette, ett nei fra meg :wink:

Skrevet

måtte bare blåse av litt :)

Vel bare påpeke at det er forsjell på ikke ha helt kontroll (noen gammlinger) og det å tro at man er verdensmester. Verdensmesterene utsetter gjerne flere for fare. Man ser fort om det er noen som helt på jorde som er ute å kjører og kan avpasse deretter. Busemenn som kommer i 140 når alle andre ligger i 120 er det derimot litt værre å forholde seg til..

Skrevet

ææ, folk som ikke bruker blinklys i rundkjøringer.. Jeg blinker ALLTID i rundkjøringer om det er biler der eller i nærheten som kan være nødt til å vike for meg.

Jeg er ingen verdensmester i å kjøre bil (hatt lappen i 8mnd), men har vært ute på veiene nok til å ha sett mye drit. Har til og med sett folk kjøre forbi i rundkjøring. Folk som ikke bruker blinklys på motorveien irriterer, folk som ikke gjør seg klar til å stoppe der de har vikeplikt fra høyre, folk som blinker INN i rundkjøringen når de skal ut av den, folk som viker fra høyre når de er i rundkjøring, folk som ikke ser seg for osv. Og ikke minst, folk som ligger alt for nerme! Greit hvis jeg hadde kjørt f.eks. 60 i 80 sona, men ikke når jeg har 90 i en 80 sone. Seriøst... Prøvde en kamerat sin bil en gang, da lå det en så langt oppi ræva på bilen jeg kjørte at jeg så kun frontruta og taket på bilen hans. Lurer på om han fikk LITT panikk når jeg kjørte over en bakketopp og måtte bråbremse for en traktor som nesten sto i ro. Jeg satt på blinklyset for å blinke meg forbi traktoren, da la han seg ut for å kjøre forbi meg..

Tåkelys og nærlys sammen irriterer meg også, men det har ikke så veldig mye med dette å gjøre tror jeg :P og tåkebaklys..

Skrevet

vet ikke om jeg vil stemme på den der før du får et "både og" med der ;)

Men for mitt vedkommende så kjører jeg rolig og er 22år :)

Men jeg har kompiser som er veldig harde på gassen...

Skrevet

Bra å se at det er mange andre som irriterer som over de samme tingene som meg i trafikken. Folk som ikke bruker blinklys ut av rundkjøringer skulle vært fritt vilt! Det samme gjelder forøvrig de som ikke kan plassere seg riktig, spesielt når de blir sure fordi man fløyter litt på de.

En annen festlig gruppe i trafikken er menn mellom 40 og 50 med stasjonsvogn (merkelig ofte Audi) eller SUV og skiboksen konstant på taket. Merkelig hvor mange av de som har hatt lappen lenge nok til at naturkreftene ikke gjelder lengre.. -Ihvertfall tror de det helt til de ligger i grøften

Skrevet

Er en grunn til at det er ungdomstillegg på forsikringen ja. Men har jo bekjente som kjørte rolig selv som tenåringer. Går nok litt på hvordan type man er. Selv kjørte jeg som en nisse når jeg fikk lappen, og gjør det enda i en alder av 24. Generell agressiv atferd og alltid 20-30 over grensa. Dog bruker jeg alltid blinklys og tar det pent ved skoler...

Problemet her til lands er at veldig mange har en veldig asosial kjørestil - 50 i 70-sona, ikke speilbruk, ikke blinklys, ligger i venstrefila på motorveien, ujevn fart etc..

Skrevet

Og ligge over fartsgrena iht. trafikkflyten er bare helt rett mener jeg. Forbikjøringer over sperrelinjer og generelt egosentrisk kjøring er bare til ulempe for alle andre i trafikken.

Det som irriterer meg noe hinsides er det som ikke forstår ordet AVSTAND. Og etter min erfaring tisier det minst 90% av billistene der ute. Ikke ofte jeg opplever å ha en på betryggende avstand bak meg. Og de som ligger nærme vil heller ligge bak og risikere en ulykke isteden for å kjøre forbi, selv da jeg gir dem rom for det. Var jeg justisminister skulle slike individer blitt lappløse på stedet.

Har også dårlige erfaringer med felleskjøring til diverse biltreff. Det er som regel 5-6 biler som ligger i 200+, 8-10 som ligger i 140-150 og 2-3 som ligger i fartsgrensa. Jammen sa jeg felleskjøring..

Jeg vet noen føler seg truffet.

Skrevet

Jeg har det de fleste vil mene er en aggresiv kjørestiil. Ligger konsekvent 20-30-40 over fartsgrensa, gir "aldri" opp en forbikjøring. kjører forbi på høyre side osv. Men bruker blinklys når det er andre i nærheten, golder grei avstand, overholder vanligvis vikeplikten og tar det rolig i 50-sone og mindre.

Ser ikke på meg selv eller andre med noenlunde samme kjørestil som noen fare.

Da er det verre med gamle damer som ikke vet hva den høyre pedalen er til. Kjørte bak en sånn i dag. Kjørte i 15-20 km/t i en 50-sone med sykt mye svinger. Blir jo til at så fort det kommer en rettstrekke skal hele køen forbi og ligger da ofte langt over fartsgrensa en god stund etterpå.

Skrevet

Ønsker å sammenligene påstanden med denne "nye" påstanden:

Hvem er det egentlig som er dummest? Blondina som er naturlig blond, eller brunetta som tror intelligens ligger i hårfargen?`

Poenget er: Både og.. Men alle er bedre førere når de er 27 enn det de var når de er 18. Bedre trafikkforståelse. Trenger ikke tøffe seg. TAR seg tid..

Selv syns jeg 100 er fort og legger meg gjerne etter biler som kjører i 80 km/t om jeg har tid.. Men jeg blir FORBANNA når folk ligger i 70 km/t.. Kjørte forøvrig også lastebil i forsvaret og er av den formening av at alle burde ha en kjøretime bak rattet i en lastebil, så kanskje det hadde blitt litt mer forståelse for tungtrafikken også..

Forøvrig blir jeg stadig overrasket over kjøringa til eldre folk.. Kan godt hende mange av de kjører fint i sin lille fiat på vei til jobb i Oslo.. Men når de kommer med det store uhyret av en hyttebil, gjerne en Range Rover Sport HSE med GODT med hingster under panseret, så er de ikke så jævli rene i ulla at det gjør noe likevel.. Sånt noe kjenner vi GODT til her oppe i "hyttegrenda" Hallingdal..

Skrevet

Idiot.. blir jo det samme å si at alle utlendingerstjeler. eller at alle gamle er gjærrige.

Og når kjørte plutselig alle oer 27 fint?

Værste jeg har lest på lenge. tror du må roe ned fordommene dine litt ;)

Skrevet

27 synes jeg var litt i the drøyeste laget.. er selv 18, snart 19 og kjører langt ifra perfekt men jeg blinker hvis det kan være behjelpelig eller nødvendig for andre for å forstå tankegangen min og planene mine i trafikken, kjører forbi hvis det er dobbel sperrelinje av og til hvis jeg anser det som trygt. Aldri på høyre side fordi det forventer ingen andre bilister så det unngår jeg. Farten er vel aldri i grensa nesten holder meg innenfor det rimelige fordet.. er ikke 120km/t i 60 sona for å si det sånn man 80 går hvis det er oversiktelig.

Skrevet

Kan vel ikke si jeg alltid kjører etter reglene i trafikken, men det er ikke ofte jeg kjører idiot, selv om jeg ofte ligger litt over fartsgrensen. Hender jo at jeg får noen "klikk", så jeg må herje meg litt, men gjør ikke akkurat det på hovedveien da. Ser ikke helt problemet med å finne en tom parkeringsplass eller noe, og herje seg litt. Og er det andre biler i for eksempel rundkjøringer, så blinker jeg, og viser hvor jeg skal, så folk slipper å stoppe unødvendig for meg, for jeg vet hvor irriterende det er. Hender også mange ganger at jeg "må" kjøre forbi folk på høyresiden, i 2- felts, pga. idioter som ikke skjønner at det er forbikjøringsfelt, og blir liggende der, under fartsgrensen. Da blinker jeg litt med lysa, og gjerne tuter litt først, og legger de seg ikke inn, kjører jeg forbi på høyresiden, og kanskje gir de en finger. Har vel også tatt noen ulovlige forbikjøringer ellers å. Senest i går har jeg et bra tilfelle. Kom kjørende opp en bakke, mot en ganske lang, helt slett og rett tunell. Så hadde jeg en gammel mann foran meg, som lå i 25 - 30 (60 sone). Farten øka han ikke, selv om det ikke var noen biler, og en helt rett tunell, med GOD oversikt. Jeg blinket litt på han med lysa, og da virket det som han fikk helt sjokk, og nesten kjørte av veien, så viste han fingeren opp av takluka. Da ble jeg forbanna, og kjørte forbi (dobbel sperrelinje). Vet det er ulovlig, men når situasjonen er sånn, bryr jeg meg ikke mye om det. Er ikke bare ungdom som ikke tar hensyn i trafikken!

Skrevet

tusen takk til alle som bruker blinklys. pokker så irriterende når man står og venter på en bil som likevel skulle inn til høyre eller ut av en rundkjøring. men jeg blinker konsekvent selvom det bare er meg på veien slik at jeg ikke risikerer å komme ut av rutinen. eller folk som på motorveien legger seg helt oppi rumpa på meg når jeg kjører forbi noen. det er ikke slik at jeg elsker venstre fila og har planer om å bli der til evig tid. når jeg er ferdig med forbikjøringen legger jeg meg igjen så bilene bak kan passere. jeg trenger ikke den konstante påminnelsen om at en bak har så veldig lyst til å kjøre fortere enn meg.

det med å ta hensyn tror jeg er noe som kommer med alderen. og det å tolke en situasjon eller se at en situasjon kan oppstå. men syns jeg ser idioter i alle aldre så jeg vet ikke lenger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...