2RE_Racing Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 http://www.folkebladet.no/nyheter/article139105.ece Hodeløst. Say no more.
xerc Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 greit at de vil prøve å gjøre noe med det som skjer på veiene, men å få oss til å miste respekten for de på en slik måte? De tror jo folk ikke klarer å tenke selv? Det de faktisk burde tenke på, er å skaffe frem flere baner som folk kan kjøre "regelfritt" på, slik at en kan øve seg på bilens reaksjoner, samt sine egne i hodet og muskler. Nå er vel det kanskje litt i det drøyeste laget, men mye lengre utdanning for å få førerkortet er også en mulighet. Det er latterlig billig og kort utdanning for noe så relevant gjennom hele livet..
Ad|oS Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Tåpelig forslag. Som noen av de som har kommentert artikkelen, hvem skal håndheve dette? Politiet? Har de ikke nok å gjøre allerede?
maurtin Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Det der er å dra alle under en kam, ganske tankeløst tiltak spør du meg
turbo_fever Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Hjernen ikke ferdig Klemetsen peker på at forskning innen nevrobiologi viser at hjernen ikke er ferdig utviklet før vi er 25 år, og at det kan tale for forslaget fra Trygg Trafikk. Frontallappene, som styrer hjernen i forhold til planlegging, gjennomføring og kontroll av oppførsel, utvikles nemlig sist. - Det er en gradvis utvikling av hjernen vår. Det siste vi har på plass, er det vi trenger mest, sier forsker ved SINTEF Dagfinn Moe, til Aftenposten.no. Han mener reaksjonsmønsteret til unge førere har sammenheng med hjernens utvikling. - Før hjernen er ferdig utviklet gjør vi en del ulogiske ting. I bil kan brøkdelen av et sekund skille mellom liv og død, sier Moe. Her mener dem att vi må planlegge fremmover nåv vi kjører bil altså. Men det er jo ikke mulig å planlegge for andre og hva du skal gjøre i en sitvasjon. Da er det jo nessten bare reaksjon evnen som spiller inn. Å jeg vil påstå att en på rundt 20 reagerer like så raskt eller raskere en en på 25. Er 27 sjøl og vil si att jeg er blitt treigere i sitvasjoner i trafikken enn når jeg var 19-20 år. Hva skal dem gjøre om dem kommer opp i ett dilemma der eneste måte å redde ett liv er å kjøre bil. Nei sorry jeg kunne ikke redde den personen for for jeg har ikke lov å kjøre nå. Mann får jo ikke så mye trening i å kjøre om det er på dagtid, mange har jobb skole etc. Så kan det bli noen få timer i uka. Hvordan skal det hjelpe på.. Er vel å sette det på spissen dette men det er jo bare mitt synspunkt da. Jeg støtter fullt det med å gi folk en plass å øve på. For du lærer ikke dritt om hvordan en bil oppfører seg på oppkjøring. Du lærer att bilen sklir og har minndre grep på snø. thatæs it. Bare det å lære hvordan det er med en kontra kunne hvolpet mange. Kjøreskolene skulle ha hatt seg noen dager sammens med drifterne så hadde dem lært hvordan en bil fungerer og oppfører seg.
Ballder Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Godt at noen endelig pøver og få til noen fornuftige tiltak.
Saltkjelen Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Ja, dette må jeg si var et lite gjennomtenkt forslag.. Hva med de yngre yrkessjåførene som er på jobb? Ser for meg en person som skal frakte varer fra Oslo til Harstad på en Torsdag/Fredag og skal returnere på Lørdag. Det sier seg selv at det ikke fungerer.. Hadde jo vært rimelig interessant med en heftig bom-stopp i trafikken fordi man ikke har klart å nå fram til stedet innen midnatt og må parkere i veibanen.. Eller hva med de som er på hyttetur og egentlig skal returnere på Lørdag kveld / søndag? Må jo reise hjem på Fredag ettermiddag de.. Og faktisk noe som er reelt.. Hva med nattarbeidere og hva med de som faktisk skal på sydentur og reiser natt til Lørdag/natt til Søndag til Gardermoen..? De reisende må vel nesten dra dagen i forveien og overnatte på flyplassen de og nattarbeiderne kan like gjerne flytte inn på kontoret..
Hyggmaister Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Her mener dem att vi må planlegge fremmover nåv vi kjører bil altså. Men det er jo ikke mulig å planlegge for andre og hva du skal gjøre i en sitvasjon. Da er det jo nessten bare reaksjon evnen som spiller inn. Å jeg vil påstå att en på rundt 20 reagerer like så raskt eller raskere en en på 25. Er 27 sjøl og vil si att jeg er blitt treigere i sitvasjoner i trafikken enn når jeg var 19-20 år. Her er det jo snakk om å planlegge for å ikke komme opp i slike situasjoner, ellers enig i det meste du skriver Nei, har du lappen, så har du lappen. Noen må håndheve det, og det blir for dumt. Tenke seg til en "krisesituasjon" der du må ut og hente noen for eksempel. "Nei, sorry, jeg har lappen men ikke på nattestid"? Desverre måtte ola bare bli liggende i rennestenen til morgenen eller til politiet henter ham fordi ingen kunne hente ham før. Tenker også på folk som har tenkt seg ut på lengre turer som saltkjelen beskriver. Jeg og tre kompiser bestemmer oss for å reise på ei hytte på fjellet en fredag etter skolen. Det er ganske langt, og vi kommer ikke avgårde før 6. Klokken 10, da vi nærmer oss står politiet og vinker oss inn fordi vi ikke er gamle nok til å kjøre så sent?XD hehe Bra jeg er 19 allerede og nok vil slippe unna dette uansett Vi betaler 15-20tusen for lappen og så skal vi ikke kunne bruke den engang!! Håpløst!
Hakon Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 tja.. om det kan dokumenteres at et slikt vedtak reduserer antall omkomne... hvorfor ikke?
tsn Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Hvorfor ikke heve aldersgrense for å være myndig, kjøpe øl/røyk, stemmer osv til 25 år å i samme slengen..
Stephan.s Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Du er ny sjåfør om du enten er 18 eller 22 når du tar lappen. Å teste grensene vil du gjøre uansett. Jeg ser at tankegangen kan være god, men hadde vært spennende å se hvordan slike tiltak ville fungert i praksis. Som sagt over: kan det dokumenteres at disse forslagene minker faren, så støtter jeg det gjerne. Har egentlig ingenting imot at alle disse 18-19 åringene som forpester helgenettene forsvinner.
maurtin Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 reduserer man antallet billister reduserer man antal omkomne, forbyr man bruk av kjøretøy dør ingen... enkel matematikk
hagenisse Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Antall omkomne i trafikken her i landet er veldig lavt, så noe stort problem er det ikke. Hva med og heller få trafikken til å flyte?
Stephan.s Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Personer med "makt" skylder på bilistene, mens bilistene skylder på veinettet. Begge har rett.
Mexos Skrevet Februar 26, 2008 Skrevet Februar 26, 2008 Tror ikke et slikt tiltak vil merkbart bedre trafikksikkerheten i Norge. Ferske sjåfører trenger erfaring så la de kjøre så mye de vil. Selv var jeg sjåfør nesten hver helg som 18åring for å finansiere bilen min. Iogmed at jeg da har en god del km på ryggen de snart 3 årene jeg har hatt lappen, gjør at jeg føler meg mer erfaren og trygg i trafikken enn en som er 5 år eldre enn meg, men som ikke har kjørt no mer enn meg. Mulig jeg er naiv og "ung og dum" som sier det, men finner vel ut om 5 år om jeg er enig;) Hvis ungdommer skal drite seg ut bak rattet kan de liksågodt gjøre det når det er færre andre bilister i nærheten som transporterer barnehagebarn og uskyldige som kan bli pårørt av villmanns kjøring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå