Gå til innhold

Mspeed powerboxer til BMW diesel selges billig


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tåler bilens elektronikk, gir og motor dette over tid?

Har hørt at girkassene ikke er så glad i chiptunning/box?

Virker som du har litt greie på dette, så visst du kan belyse dette for meg hadde jeg satt pris på det!

Mvh

Chris

  • 3 weeks later...
Skrevet

Hovedsaklig så øker den dyse trykket. Dette er noe som resulterer i bedre forstøvning av drivstoffet= mere effekt utav samme mengde drivstoff. På WOT vil den da også naturligvis gi mere fuel inn for at turbotrykket som er ønsket skal være tilgjengelig.

Virkemåten? På fuelrailsen, så er det en trykksensor som pumpen bruker for og regulere trykket. Man kobler opp boksen imellom sensor og pumpe for og "jukse" pumpa til og tro at den gir et lavere trykk en hva den egentlig gjør. Men inni dette, så ligger det også programmeringer opp imot turtall etc så pumpen ikke leverer fult trykk ved f.eks tomgang.

Dette er forsåvidt virkemåten til så og si alle powerboxer man får kjøpt til commonrail motorer.

Hva er det deres boks gjør for noe da? Virkemåte.
Skrevet

Hei.

Bilens elektronikk har ingen problemer med verken powerbox eller chip. Motor har heller ikke noen fysiske svakheter som tilsier at den ikke tåler dette, da de fleste motorer idag leveres i forskjellige hk varianter, hvor forskjellene på motorene ikke er tilstede, men derimot på omkringliggende elementer som dyser, dieslpumpe, turbo, software etc. Så motorene er solide nok.

Når det kommer til girkasse, så er det litt vanskeligere. Manuell kasse? Chip i vei, der er det clutchen som vil gi seg først uansett, hvis effekten blir for høy. Vet f.eks E46 320d 136 hk har problemer med clutch når man legger inn en bra chip. Clutchen klarer rett og slett ikke og holde igjen. Dette er og se på som en svakhet fra bilprodusenten sin side, for klarer ikke clutchen en effektøkning på 50-60 nm, så burde man ikke vurdere og bruke bilen til og dra campingvogn f.eks. Krok burde da aldri være tileggsutstyr til denne bilen.

Men det er den eneste bmw n jeg vet som ikke klarer og tøyle en chipping.

Når det kommer til automat og tiptronic kasser, så er powerbox utelukket. Jeg selger IKKE box, hvis kunden tenker bruke den på en bil med AT eller TT.

Dette fordi det ikke er mulig og sette inn en momentbegrensning i en powerbox slik som vi gjør i en chip. Hvis du lurer på hvorfor en bil med TT er tregere istarten enn en med manuell, er det fordi det ligger en momentbegrensing i programvaren som skal hindre at motoren slipper ut max effekt til kassen med en gang. Hvis så skjer, så varer ikke en AT/TT kasse lenge.

Men det skal ikke være noen problem og chippe en bil med AT/TT hvis det er en seriøs leverandør som har skikkelige programmer.

Nå har jeg da sett noen e46 320d som sliter med TT kassene sine selv på nye biler, og hvorpå dette ender opp i et værksted besøk som ikke er av den billigste sorten. Men heldigvis så er BMW veldig klar over problemet, så det er vel ikke noen som har måttet betale for ny kasse enda på disse det har vært problemer med. Men dette tyder jo da på at siden disse kassene ikke tåler kraften fra motoren originalt, hvordan takler de en chip da?

Og for de av dere som vurderer og chippe bilen, så er leverandøren min loklisert i Oslo, så de som bor i nærheten kan bare ta kontakt på pm, så skal de få hjelp.

Hei!

Tåler bilens elektronikk, gir og motor dette over tid?

Har hørt at girkassene ikke er så glad i chiptunning/box?

Virker som du har litt greie på dette, så visst du kan belyse dette for meg hadde jeg satt pris på det!

Mvh

Chris

Skrevet

hmm. jeg vil faktisk anbefale powerboks på biler med manuell kasse.. jeg har en diesel power tuningboks på min bil.. den funker som bare det.. har vel kjørt ca 40000 med min uten noe problem.. eneste bakdelen er at den ryker litt når den er fullt oppjustert.. (boksen er justerbar.) kjenner forøvrig en kar som har en 136hk bil som er både programmert og powerboksa.. den er faktisk like sprek som min, men han slet litt med clutchen, til han bytta den..

Skrevet

Så med andre ord!

På min 525 da med automat og steptronic, er det ikke å anbefale?

Jeg har en slik DTK boks, men har ikke satt den på da jeg er skeptisk til hele greiene på sikt.

Er i grunnen fornøyd med draget slik den er og.

Takk for utfyllende svar!

  • 1 month later...
Skrevet

Man kan alltids prøve boksen. Men beste er og selge den, og få chippet opp bilen istedenfor. For de av dere som vurderer og chippe, men bor "sørafor", er det bare og ta kontakt på PM, så får dere et tips om en bra tuner i deres område.

  • 4 months later...
Skrevet

Har en brukt box inne nå til en E46 320d 150 hk. Har begynt og programmere alt av BMW nå, så tar i innbytte boxene jeg har solgt, fra de som vil ha programm istedenfor.

Boxen er brukt i 8 mnd ca, og fungerer utmerket. Gir meeerkbart effekt økning på nevnte bil.

Kan også brukes på 5 serie med samme motoren. Selges for 2500 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...