Gå til innhold

"Rar" oppførsel på girkassa, BMW 525DAT 2002-model

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. For etpar måneder siden hadde jeg bilen min inne hos Autozentrum Økern, da jeg hadde pipelyder i turboen og ytelsen var merkbart dårligere. De byttet en ventil, og lyden forsvant. I tillegg byttet de luftfilter og åndingsfilter. Det jeg derimot har merket i etterkant er at det virker som at automatkassa trekker mindre på lavt turtall, og er mer ivrig etter å gire ned enn å holde lavt turtall? Litt klønete forklart. Jeg synes ihvertfall den girer mer enn nødvendig, og kjører på høyere turtall enn den gjorde før. Kan dette være at olje + filter bør byttes på girkassa? Noen som har noen ideer om hva det kan være?

Ytelsen er som den skal være utenom dette altså, det er bare litt irriterende på langtur f.eks.

Skrevet

Har du prøvd å nullstille kassa,koble vekk minuskabel i 30 minutter og kjøre veldig forsiktig de første milene så adaptiv systemet lærer at den skal gire mykt og riktig.?!?!

Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at E60 diesel har en modus for å "brenne av" partikkelfilter. Når bilen går inn i et slikt moduss endrer den gir-mønster som gjør at den holder girene lengere, og motoren høres litt røffere ut. Eksosen blir også MEGET varm. Se om du merker noe til dette.

Skrevet

Hmm. Får prøve å nullstille kassa først og fremst. Takk for svar så langt, kommer tilbake med info etter at jeg har fått prøvd dette.

Skrevet
Jeg vet med sikkerhet at E60 diesel har en modus for å "brenne av" partikkelfilter. Når bilen går inn i et slikt moduss endrer den gir-mønster som gjør at den holder girene lengere, og motoren høres litt røffere ut. Eksosen blir også MEGET varm. Se om du merker noe til dette.

Såvidt jeg vet så har ikke E39 partikkelfilter?

Skrevet

HAr hørt at man kan nullstille ved å gjøre følgende.

Hold inne gasspedalen, vri rundt tenningen ikke start men til lysene kommer. hold inne i 25 sek.

På svensk:

Sätt på tändningen, och håll ner gaspedalen i 25 sek, med tändningen påslaget. Då nollställs elektroniken i växellådan och den ska läras upp igen, efter din körstil...

lykke til

Skrevet

Hold inne gasspedalen, vri rundt tenningen ikke start men til lysene kommer. hold inne i 25 sek.

På svensk:

Sätt på tändningen, och håll ner gaspedalen i 25 sek, med tändningen påslaget. Då nollställs elektroniken i växellådan och den ska läras upp igen, efter din körstil...

lykke til

Virker dette også på e46 bilene.

Glenn

Skrevet

Hmm, det hjalp litt, men ikke helt. Men jeg tror jeg skal omformulere litt. Det virker mer som den 'slurer' mer nå enn den har gjort tidligere, må ha høyere turtall før den drar ordentlig. Vil det hjelpe slik jeg nevnte tidligere, å bytte olje og filter på girkassa? Har noen anbefalninger om hvor de gjør det billig og greit i oslo m/omegn?

Skrevet

Autopower på Kalbakken kan sikkert gjøre det rimelig.

Skal du derimot ha det gjort av Autozentrum koster det vel opp mot 2000 eller mer.

Skrevet

På svensk:

lykke til

Virker dette også på e46 bilene.

Glenn

+1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...