Bonde Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Har eit problem med varsellampa til Airbag som lyser på ein 98mod. 520i Touring. Har vært på verkstad fleire gongar og det har vert i orden etter dette. Fattern har hatt bilen sidan 2000, og gjenntatte gongar begynner det å lyse. Har hørt at det kjem av at ein set kneet i frtamsetet når ein skal inni bilen, og at dette øydelegg ledningen. Kostar fleire tusen å fiksa. Nokon som veit om dette stemmer? Har også hørt at det kan væra kondens i kontakten. Vi har skifta heile airbaggen ein gong på grunn av dette, kosta flesk. Det skal vell ikkje være så lett å kobla ut baggen? Nokon som har nokon tips til kva dette kan være, eventuellt om det går an å fiksa det permanent? MVH Bonde
TJ Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 En vanlig E39 feil dette, som kan skyldes flere ting. Men mest sansynlig er det sensoren til beltestrammeren som er gåen. Den tåler svært lite og er lokalisert under setet. Denne kan ryke ved at du setter kneet i setet som du beskriver. Er det denne som er gåen, koster ikke den flere tusen. Vi snakker hundrelapper her (hvertfall sist jeg sjekka). Ta en diagnose og sjekk hva som faktisk er feil, før dere bytter flere deler. Da finner dere hvertfall ut hva som er den egentlige feilen. Lykke til!
Chris A Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Enig med Dr. cool diagnose hos BMW. Helt sikkert sensor til beltestrammeren.
dvil Skrevet Mars 17, 2008 Skrevet Mars 17, 2008 Jeg får også lyset innimellom. Men jeg er ganske sikker på at problemet hos meg er sleperingene i rattet. Cruisecontrollen slutter vanligvis å fungere samtidig.
Bonde Skrevet Mars 20, 2008 Forfatter Skrevet Mars 20, 2008 Hmm. Får prøve å sette den inn på sjekk. Om det er slik at kontakta/ledningen blir så fort ødelagt, går det då an å trekka den inn i noko? Tynnt alu-røyr eller noko sånnt? Kanskje noen har tips til bra BMW verksted i bergen/Voss området. Har vert hjå Jæger i Bergen, men der har vi bare hatt dårlige erfaringar. Og til "dvil", kva er sleperinga i rattet? Har ikkje så masse greie på detta ser du
540is Skrevet Mars 20, 2008 Skrevet Mars 20, 2008 Jeg får også lyset innimellom. Men jeg er ganske sikker på at problemet hos meg er sleperingene i rattet. Cruisecontrollen slutter vanligvis å fungere samtidig. Ingen sleperinger i rattet.Slutt med det for snart 20 år siden. Strøm til airbag,horn og knapper på rattet overføres med tynne kabler som ligger oppkveilet i en spole ved rattnavet. Det er godt mulig å få brudd på disse.. Til Bonde, ta diagnose. Får du feilkode på beltestrammer skiftes denne kabel med ett repsett fra BMW. Ny kabel loddes i ledningsnettet i gulvet og strekkes til beltelåset. Beltelåset/beltestrammer kan også være defekt, men skjeldnere. Feilkode på setebelegningsssensor kan være kabel der også, men like vel selve sensormatta. Ligger under setetrekket og koster ikke all verden (ca900)
dvil Skrevet Mars 24, 2008 Skrevet Mars 24, 2008 Ok. Jeg har ikke åpnet mitt ratt, men betegnelsen "slipring" er brukt i verkstedhåndbok og delekatalog. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=32&fg=35 Sleperinger overfører elektrisk strøm der man har en stillestånde og en roterende del, slik som i et ratt - og i en dynamo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå