BRIO Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Faktum er vel at den rødgrønne regjering er den eneste regjeringen vi har hatt som har hatt en dreining av avgiften bort fra HK/slagvolum og over mot utslipp. Det er feil. Når de la om avgiftssystemet mot CO2, ble det også en kraftig økning i effektavgiften. Mange som ikke har fått med seg det. Det er kun slagvolum som ikke er med i avgiftsberegningen lenger. Dermed blir ikke nye, miljøvennlige BMW-modeller så mye billigere, i og med at de også har høyere effekt enn utgående modeller. Måten den rødgrønne regjeringen har opptrådt på når det gjelder bilavgiftspolitikken er helt skandaløs. De vingler fra side til side og de har et ulogisk system. Ingen vet hva det neste blir. Hadde en privat aktør holdt på slik ville vedkommende gått konk og sannsynligvis blitt straffeforfulgt. Nå har jeg ikke sagt et eneste ord om størrelsen på avgiftene. Kun måten systemet administreres på. Jeg var nok litt upresis i det jeg skrev tidligere. CO2 er kommet inn som en komponent i avgiftsberegningen i stedet for slagvolum, mens HK-avgiften fikk en brattere progresjon, noe som favoriserer biler med lav effekt og motsatt når det gjelder høy effekt. Dette gir ikke BMW sine nye motorer full uttelling for den fantastiske jobben som er gjort med å redusere utslippet, siden de også har klart å samtidig øke effekten. Jeg håper, som skrevet tidligere, at regjeringen tør å fortsette denne omleggingen av avgiften over mot utslipp. Regjeringens avgiftspolitikk i forhold til diesel er ganske flau, og helt klart en skamplett for dem. Videre var det bare "snakk" med den forige regering om avgiftsendring, og det eneste oposisjonspartiet som kan ha troverdighet i forhold til mer drastiske avgiftsendringer er FrP. Så får vi se hva som skjer hvis de skulle komme til makten ved neste valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå