Gå til innhold

Toyota Prius proves a gas guzzler in a race with the BMW 520


Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

Toyota Prius proves a gas guzzler in a race with the BMW 520d

The Toyota hybrid is hailed as an eco-paragon, so how does it fare against a big BMW? To find out our correspondents go on a run to Geneva

Her kan dere lese hvordan det gikk med disse bilene mot hverandre. Svært interessant når man tar i betraktning hvordan Toyota har posisjonert seg i markedet med sin (fæle) Prius.

http://driving.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/driving/used_car_reviews/article3552994.ece

For de som ikke gidder å lese... Her er resultatet:

Model BMW 520d SE

Engine 1995cc, four cylinders

Power 177bhp @ 4000rpm

Torque 258 lb ft @ 1750rpm

Transmission Six-speed manual

Official fuel/CO2 55.4mpg / 136g/km

Performance 0-62mph: 8.3sec

Top speed 144mph

Road tax band C (£115)

Price £27,190

Fuel used on test 10.84 gallons (50.3mpg)

Fuel cost £54.19 (diesel)

Model Toyota Prius T Spirit

Engine 1497cc, four cylinders

Electric motor 50kW/67bhp

Power 77bhp @ 5000rpm

Torque 295 lb ft (motor) 85 lb ft (engine)

Transmission CVT automatic

Official fuel/CO2 65.7mpg / 104g/km

Performance 0-62mph: 10.9sec

Top speed 106mph

Road tax band B (£15, alternative fuel)

Price £20,677

Fuel used on test 11.34 gallons (48.1mpg)

Fuel cost £54.64 (petrol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var veldig veldig bra. jeg er oppvokst i en toyota familie og dama det samme alle elsker toyota, jeg liker det ikke og er BMW mann så dette var gode nyheter og skal brukes i de årlige selskapene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler med høy effekt blir straffet for dette. Selv om de reviderte motorene fikk høyere effekt ble vel noen utvalgte modeller billigere? Dette dreide seg vel kanskje bare om bensinmotorene?

Som BMW89 nevner er denne artikkelen glimrende stoff å referere til når man skal tilbakevise påstander om at Toyota er voldsomt miljøvenlige og at Toyota Prius er i "miljø-segmentet"

Håper det i fremtiden kommer flere slike artikler og at de kan skape presedens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I had never driven so slowly or carefully for so long in my life. I’m considering buying a V8 Range Rover and opening my own oil well in protest.

He he, artig kommentar.

Har aldri likt prius og nå har jeg enda en god grunn.

Siden de nye BMW'ene er så miljøvennlige kan jo vi med gode gamle bensinslukere gasse litt ekstra med god samvittighet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

118d ligger jo også nesten likt som Priusen på både utslipp og forbruk, og går allikevel mye bedre og ser ekstremt mye kulere ut.

Må jo også legge til at jeg ikke fatter hvorfor de lagde Priusen så utrolig kjip utseendemessig. Det er en av de styggeste bilene som går på veiene, nesten i klasse med Fiat Multipla, og dette gjorde de på tross av at de hadde en gyllen sjanse til å virkelig lage en "kult-bil" nå som alle er så opptatt av miljø. Populær har den blitt, men hadde den sett kul ut i tillegg, så kunne den virkelig vært allemannseie. For eksempel om de hadde klart noe tilsvarende som BMW klarte med New Mini...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolut en interessant artikkel, men poenget for den rød-grønne regjeringens miljøargumenter er ikke hva som er fakta, men hva de tror eller mener er fakta. Hvis Erik Solheim først har en forestilling om noe... er det slik... han fører politikk på høyt nivå må vite... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er vel at den rødgrønne regjering er den eneste regjeringen vi har hatt som har hatt en dreining av avgiften bort fra HK/slagvolum og over mot utslipp.

Jeg håper de tør å fortsette denne avgiftsendringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant!

Denne må jeg huske på til senere anledninger!

Tar jeg ikke feil er BMW mer miljøvenlig å produsere også i forhold til Priusen, med alle batteripakkene osv?

Og hva med disse batteriene når de er gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolut en interessant artikkel, men poenget for den rød-grønne regjeringens miljøargumenter er ikke hva som er fakta, men hva de tror eller mener er fakta. Hvis Erik Solheim først har en forestilling om noe... er det slik... han fører politikk på høyt nivå må vite... :roll:

Tragisk regjering og ennå mer tragisk politikk ifht bil politikk og generell samferdsel.

Dagens regjering innfører klimaregler kun for avgiften og inntjeningens del, noe som er noe nær patetisk.

Man nekter å tilgodese bileiere som ønsker å ta samfunnsansvar og montere partikkelfilter, fordi man ikke kan ha oversikt mht dette, men andre ting som er langt mer kostbart kan regjeringen ta kostnad for, hva med skattereglene, hvor mange idioter jobber ikke i dette systemet, kun for at de aller rikeste fremdeles kommer unna - rystende!

Morsomt at Toyota har et miljøimage iform av denne stygge bilen her, Prius er grusom, og ikke er det særlig miljøvennlig heller viser det seg.

BMW har et bra forsprang på konkurentene på motor siden i disse dager, spesielt Benz og VW sliter.

Blir morsomt å se hvordan fremtiden blir, men at dagens regjering bør byttes ut er den eneste sikre!!!

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1sogrbuz]Interessant!

Denne må jeg huske på til senere anledninger!

Tar jeg ikke feil er BMW mer miljøvenlig å produsere også i forhold til Priusen, med alle batteripakkene osv?

Og hva med disse batteriene når de er gamle?

For ikke å glemme tanken på å grille testiklene sine over disse batteripakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er vel at den rødgrønne regjering er den eneste regjeringen vi har hatt som har hatt en dreining av avgiften bort fra HK/slagvolum og over mot utslipp.

Det er feil. Når de la om avgiftssystemet mot CO2, ble det også en kraftig økning i effektavgiften. Mange som ikke har fått med seg det. Det er kun slagvolum som ikke er med i avgiftsberegningen lenger. Dermed blir ikke nye, miljøvennlige BMW-modeller så mye billigere, i og med at de også har høyere effekt enn utgående modeller.

Måten den rødgrønne regjeringen har opptrådt på når det gjelder bilavgiftspolitikken er helt skandaløs. De vingler fra side til side og de har et ulogisk system. Ingen vet hva det neste blir. Hadde en privat aktør holdt på slik ville vedkommende gått konk og sannsynligvis blitt straffeforfulgt.

Nå har jeg ikke sagt et eneste ord om størrelsen på avgiftene. Kun måten systemet administreres på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...