Gå til innhold

15" eller 16" til E39 touring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har :

235/45 R 17

Mener om du først skal kjøpe deg noe nytt.

Fint visuellt, og strammer opp understellet passe greit og litt komfort har du igjen.

• 4 weeks later...
Skrevet

Låner denne:

Noen som har erfaring med gode dekk i 225/55-16?

Jeg tenker i første rekke på Bridgestone Turanza RE 300 med V-hastighet. Skal vel være brukbare greier?

Skrevet

Ang dekkvalg; siden du er utgir deg for å være en "følg køen" person, så ville jeg anbefale deg Nokian, Conti eller Michelin. BF G, Dunlop osv.. er ikke helt 100 for norske veier. Bytter du dekk hvert år er TOYO proxies ett av de grommere dekka hva angår grep og støy, men slites fort.

Størrelse; 15" gynger, 16'" gynger mindre, 17" er bra, 18" er tøft, men slitsomt, 19-> useless på norske veier...

• 1 year later...
Skrevet

'opptatt av komfort: kjøp fransk. Bmw er komfort\sport. 15" og 16" til nød på vinterføre da du ønsker smalere bane (205).

Ville aldri gått under 17" på sommer pga. dekksiden (profil) på de mindre blir for høye med påfølgende "gynging" på en 1600 kg bil om du noen gang skulle ønske å kjøre i svinger.

19" er et must for aktiv kjøring med en tung bil på Norske svinger, men sporer betraktelig ved "normal" kjøring.

----og husk masse luft i større dekk, eller aller helst ; nitrogen. har selv 45 psi Nitrogen bak på mine 265\35\19 dunløp sportmax (e39 wagon). Ikke registrert innvendig slitasje ennå, slik det var på forrige dekksett tilhørende forrige eier. Har også tatt 4 hjuls kontroll med ferske dekk. 39 psi framme på 235\35\19 (en tomme bredere felg bak).

Har jobbet med dekk.

Skrevet

Du kan bruke 15" felger, men trolig er 16" felger (225/55-16) et bedre kompromis på en E39 Touring. Jeg vil også ha mest mulig komfort... eller så mye komfort man kan få med en BMW på dagens elendige veidekke. Jeg kjører nå på 195/65-15 felger/dekk etter noen sesonger med 205/55-16 felger/dekk. En E46 Touring er lettere og fastere i fisken enn en E39 Touring og den tåler derfor 15" felger bedre uten at kjøreegenskapene blir totalt ødelagt. Du kan også pumpe litt mer luft inn i dekkene enn anbefalt for å få bedre kjøreegenskaper... jeg kjører med 2,4 bar foran og 2,6 bar bak (anbefalt for lastet bil).

Apropos... E39 530i anno 2002 ble levert originalt med 225/55-16 felger/dekk. Jeg tror neppe at BMW leverte en dårlig løsning vedr. dekk/felger på en modell som klarer 250 km/t.

Skrevet
'opptatt av komfort: kjøp fransk. Bmw er komfort\sport. 15" og 16" til nød på vinterføre da du ønsker smalere bane (205).

Ville aldri gått under 17" på sommer pga. dekksiden (profil) på de mindre blir for høye med påfølgende "gynging" på en 1600 kg bil om du noen gang skulle ønske å kjøre i svinger.

19" er et must for aktiv kjøring med en tung bil på Norske svinger, men sporer betraktelig ved "normal" kjøring.

----og husk masse luft i større dekk, eller aller helst ; nitrogen. har selv 45 psi Nitrogen bak på mine 265\35\19 dunløp sportmax (e39 wagon). Ikke registrert innvendig slitasje ennå, slik det var på forrige dekksett tilhørende forrige eier. Har også tatt 4 hjuls kontroll med ferske dekk. 39 psi framme på 235\35\19 (en tomme bredere felg bak).

Har jobbet med dekk.

Ser du har hatt en travel natt med å svare på mye gamle tråder rush64 :P

Men hva er egentlig de virkelige fordelene med å fylle nitrogen i dekka på "vanlige" biler som ikke kjøres på bane eller under andre ekstreme forhold?

Sånn jeg har skjønt det så skal nitrogen lekke ut av dekksidene saktere enn komprimert luft, men man må jo uansett sjekke dekktrykket regelmessig så da er der det jo ikke no stor jobb å fylle på litt samtidig...

Nitrogen vil også gjøre at dekktrykket ikke endrer seg så mye med temperaturen, men har dette virkelig noe å si for gatebiler?

Den siste fordelen jeg har hørt om er at nitrogen vil redusere korrosjonen av felgen, men jeg har ikke fått med meg at dette er no reelt problem i utgangspunktet...

Og ulempene, som jeg ser det, er pris og tilgjengelighet.

Og er det noe spesiell grunn for at du har samme profil på dekkene foran og bak selvom det er forskjellig bredde? Jeg trodde det "normale" var 235/35-19 foran og 265/30-19 bak. Da vil det stemme bedre med orginaldimensjonen.

Skrevet
- selv om det aldri blir fransk komfort.

Ingenting slår fransk sofafølelse :wink:

Hatt 4 stk CX (flyvende teppe), men sovnet hver gang jeg kjørte:-)

Skrevet

Har jobbet med dekk.

Ser du har hatt en travel natt med å svare på mye gamle tråder rush64 :P

Men hva er egentlig de virkelige fordelene med å fylle nitrogen i dekka på "vanlige" biler som ikke kjøres på bane eller under andre ekstreme forhold?

Sånn jeg har skjønt det så skal nitrogen lekke ut av dekksidene saktere enn komprimert luft, men man må jo uansett sjekke dekktrykket regelmessig så da er der det jo ikke no stor jobb å fylle på litt samtidig...

Nitrogen vil også gjøre at dekktrykket ikke endrer seg så mye med temperaturen, men har dette virkelig noe å si for gatebiler?

Den siste fordelen jeg har hørt om er at nitrogen vil redusere korrosjonen av felgen, men jeg har ikke fått med meg at dette er no reelt problem i utgangspunktet...

Og ulempene, som jeg ser det, er pris og tilgjengelighet.

Og er det noe spesiell grunn for at du har samme profil på dekkene foran og bak selvom det er forskjellig bredde? Jeg trodde det "normale" var 235/35-19 foran og 265/30-19 bak. Da vil det stemme bedre med orginaldimensjonen.

Så greit når man svarer på egne spørsmål:-) Viktigste er dog temperatur stabilitet, og jeg kjører rundt med nitrogen flasken i jobbsammenheng, så det blir litt enkelt å sette prikken over i1 da:-)....og det skulle selfølgelig være 30 profil bak. p9000 framme+sportmax bak. Det er kanskje litt "over the edge", men utrolig gøy å ha gocart følelse av en svær bil når jeg hiver meg ut på en morrotur på en gøy svingete landevei:-) ......og ikke det at jeg bryr meg, å nei nei nei:-) men det ser litt lekkert ut også med fete dekk:D

Skrevet

Ja, jeg er som du ser klar over hva som er oppgitt som fordeler, men det jeg lurte på var om det gir no reel effekt hvis man bruker det på en vanlig bil?

Hvis du har fri tilgang til nitrogen så er det jo ikke noe ulempe da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...