Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg driver nå og vurderer sterkt og kjøpe meg en BMW 318/320 BMW E46 stasjonsvogn :)

Jeg ser etter en i prisklassen 140000 - 160000, hva burde jeg se etter ? Spesielle feil og sånn ?

Hvordan er erfaring fra og kjøpe av forhandler, merket at det er veldig stivere pris der :(

Noen erfaring fra om jeg burde velge Diesel eller bensin ?

Er det 2002 + modellene som har større motor ? (altså 320 er 2.2l)

Alt av svar tas imot med en stor takk! :D

Skrevet

hiver med på denne jeg.. er på utkikk etter samme bil, samme pris :D har også sett at mange forhandlere har stivere priser. Men syns også det begynner å bli mange av bilene som har rundet 200k og fortsatt stiv pris, alt fra 316i og oppover, samt at disse har lite utstyr..

Skrevet
Hva burde jeg se etter ? Spesielle feil og sånn ?

Det vanlige er at det er et rustproblem på panser/dører/bakluke på de eldre modellene. Sjekk om disse evt. er byttet på garanti.

Har en 318i, med den "lille" motoren på 118 hk, og den duger fint, også med last, særlig på motorveikjøring. Fint drag i 4. og 5. gir. Har ikke prøvd diesel.

Når det gjelder utstyr, synes jeg de vanlige setene ikke er spes. komfortable, så sportsseter er noe å se etter. Er også blitt "avhengig" av regnsensor, men det er en vanesak. Importbiler har ofte kassettspiller, men du får brukte orig. CD-spillere til ca. 2000,-.

Sikkert flere som har andre tips.

Skrevet

Det ligger mange tråder om man søker litt på dette. I tillegg til rust kan luftmengdesensoren være et problem.

Bensin vs. diesel er en betent diskusjon. Men, en del av grunnen til at jeg endte på diesel selv var kombinasjonen med moment/ytelse og forbruk (samt at de ble gunstigere å importere i januar i fjor). Synes 320d er veldig morsom og kjøre. Den har en akselerasjon tilsvarende E39 528i samtidig som min bil gjør ca 0,4l på mila.

Skrevet
Det ligger mange tråder om man søker litt på dette. I tillegg til rust kan luftmengdesensoren være et problem.

Bensin vs. diesel er en betent diskusjon. Men, en del av grunnen til at jeg endte på diesel selv var kombinasjonen med moment/ytelse og forbruk (samt at de ble gunstigere å importere i januar i fjor). Synes 320d er veldig morsom og kjøre. Den har en akselerasjon tilsvarende E39 528i samtidig som min bil gjør ca 0,4l på mila.

men årsavgift osv er vel blitt dyrere på diesel samt at prisene på diesel også har gått oppover.. men forbruket er vel lavere.. i mitt tilfelle er jeg på jakt etter 318i

Skrevet

Takk for svar :)

AndersM, den bilen var søren meg strøken! Men banken er ikke snill nok mot meg så kommer meg ikke opp i den prisklassen (sånn er det og sitte med en leilighet til 1.5 mill) :oops:

hehe :)

Skrevet

men årsavgift osv er vel blitt dyrere på diesel samt at prisene på diesel også har gått oppover.. men forbruket er vel lavere.. i mitt tilfelle er jeg på jakt etter 318i

Årsavgifta for diesel-bil uten partikkelfilter er snaue 3100,- og omtrent 500,- dyrere enn for en bensinbil ja. Drivstoffprisene har også utligna seg (da jeg kjøpte rett over nyttår i fjor var det ca 2kr billigere for diesel enn bensin.) Men, diesel er ganske mye mer drivstoffvennlig enn en tilsvarende bensinbil. Blir en vurdering man må ta. Men, om du vurderer en 318, vil du jo uansett ikke gå glipp av sekser-lyden om du velger en diesel istedet ;)

Lykke til med jakten!

Skrevet

Årsavgifta for diesel-bil uten partikkelfilter er snaue 3100,- og omtrent 500,- dyrere enn for en bensinbil ja. Drivstoffprisene har også utligna seg (da jeg kjøpte rett over nyttår i fjor var det ca 2kr billigere for diesel enn bensin.) Men, diesel er ganske mye mer drivstoffvennlig enn en tilsvarende bensinbil. Blir en vurdering man må ta. Men, om du vurderer en 318, vil du jo uansett ikke gå glipp av sekser-lyden om du velger en diesel istedet ;)

Lykke til med jakten!

Er det sekser i 318 diesel ?? :D Den lyden jeg vil ha, har hatt E36 318 da savnet jeg lyden av seksern :) hehe

Skrevet

Lykke til med jakten!

Er det sekser i 318 diesel ?? :D Den lyden jeg vil ha, har hatt E36 318 da savnet jeg lyden av seksern :) hehe

He-he... Aiai, hadde ikke fått første kaffekoppen enda... :oops: Mente at om du vurderer en 318, vil du uansett gå glipp av lyden ja ;) He-he...

Skrevet

Er det 2002 + modellene som har større motor ? (altså 320 er 2.2l)

M54B22 motoren (rekkesekser på 2,2 liter og 170 HK) kom før faceliften i 2001. Ergo kan man faktisk få E46 320i med 170 HK uten facelift også (faceliften kom 09/2001). Dette er en fin motor, men med dagens priser på disse modellene kan man like gjerne kjøpe en E46 med M54B25 motoren. Glem diesel med mindre du ikke kjører svært langt i løpet av et år (35000 Km ++)... husk at det er verditapet og kapitalkostnadene som er de store kostnadene ved å ha en bil i dag.

Vi har forøvrig kjørt en 2003 E46 318d Touring (effektredusert 320d) i over fire år nå. Så langt har vi kjørt ca. 140000 Km med den eller nettopp ca. 35000 Km årlig (mange og lange turer til den franske riviera og Norge/Danmark). Vi har derfor i årenes løp spart betydelige summer på å kjøre diesel, men marginene i dieselens favør er helt klart ikke like store som de var bare for et par år siden. Min neste bil er derfor ikke en dieselbil, men derimot en bensinbil med en moderne bensinrekkefirer i N4x familien... :wink:

Skrevet

Hadde ikke planer om å kjøpe meg en bil med stor motor, der har jeg e30en. Denne bilen skal jeg ha som bruksbil og heller spare e30en til sommerkjøring, søndagskjøring osv.. e46 318i har jeg sett en del på å virker som er en grei bil. 115hk er jo ikke all verden, men til og fra jobb kjøring samt små kjøring så sluker den vel ikke bensin. Disse får man jo fra 100k og oppover av henger av hvor langt de har kjørt og utstyr. Har selv sett på en speisel som har gått 110k og en del utstyr til 140k..

Skrevet
Hadde ikke planer om å kjøpe meg en bil med stor motor, der har jeg e30en. Denne bilen skal jeg ha som bruksbil og heller spare e30en til sommerkjøring, søndagskjøring osv.. e46 318i har jeg sett en del på å virker som er en grei bil. 115hk er jo ikke all verden, men til og fra jobb kjøring samt små kjøring så sluker den vel ikke bensin. Disse får man jo fra 100k og oppover av henger av hvor langt de har kjørt og utstyr. Har selv sett på en speisel som har gått 110k og en del utstyr til 140k..

E46 318i kom i to versjoner... med M43B18 motor som yter 118 HK ved 5500 rpm og 180 Nm ved 3900 rpm... og med N42B20 motor som yter 143 HK ved 6000 rpm og 200 Nm ved 3750 rpm. Hvis du kan strekke pengene til en E46 318i med 143 HK er det ikke verdt å bruke tiden på og vurdere en E46 318i med 118 HK... motorene tilhører to helt forskjellige verdener når det gjelder ikke bare ytelse, men også kjøreopplevelse og ikke minst bensinforbruk.

Skrevet
E46 318i kom i to versjoner... med M43B18 motor som yter 118 HK ved 5500 rpm og 180 Nm ved 3900 rpm... og med N42B20 motor som yter 143 HK ved 6000 rpm og 200 Nm ved 3750 rpm. Hvis du kan strekke pengene til en E46 318i med 143 HK er det ikke verdt å bruke tiden på og vurdere en E46 318i med 118 HK... motorene tilhører to helt forskjellige verdener når det gjelder ikke bare ytelse, men også kjøreopplevelse og ikke minst bensinforbruk

men den med 143hk er vel en nyere versjon og dermed er vel denne modellen også dyrere i innkjøp..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...