Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

du har aldri lov til å dra mer enn hva bilen veier, jeg har en 530 som det står at jeg har lov til å dra 1900kg henger men bilen veier mye mindre enn det, så jeg kan aldri dra 1900kg med den bilen uansett hvordan billapp jeg har.

så du kan max dra det bilen din veier med B eller BE lappen. men har du be lapp kan du kjøre totalt 7T mener jeg det er. vis du kjører bil 3500kg ,kan du dra 3500kg med BE lappen..

Skrevet

Hehe!!

Her var det mykje feil ute å går.Gå inn på Statens Vegvesen og sjekk reglene der.Har sjøl ein 530d 99Mod og den kan dra 2000kg.Må sef.ha BE for å kjøre med det.Har du ikkje det kan du bare trekke henger som har ein totalvekt som er mindre eller lik bilens egenvekt,og som samtidi ikkje kan overstige 3500kg.

Det med 750kg har med å gjere at visst du kjøre ein bil som har tillaten totalvekt på 3499 som ein Tahoe for eksempel(Personbil reg)så kan den trekke ein hengar på 750kg sjøl om ein da overstige dei 3500kg som er lov å kjøre på B.

Men som sagt så står desse reglen på Statens Vegvesen sine sider!

Skrevet

siterer brosjyre jeg hentet på bt som heter regler for bil og trekking av mindre tilhenger:

"du trenger ikke alltid førerkortklasse BE for å trekke tilhenger med tilatt totalvekt over 750kg, det kan være tilstrekkelig å ha klasse B. vilkårene er at tilhengerens tilatte totalvekt ikke overstiger bilens egenvekt, og at bilens tilatte totalvekt og tilhengerens tilatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500kg."

Skrevet

Nå er ikke kravet til BE-lappen så stort da,trenger 2 kjøretimer,et lastsikringskurs og en praktisk prøve. Kjøretimene forutsetter at du har kjørt litt med henger og mestrer det noenlunde...:) Litt mer off topic...;) Min 520 touring med autolat har som tidligere nevnt lov å dra 1700 kilo,som er omtrent egenvekt på bilen. De med mer motor har ofte lov å dra mer en egenvekt.

Skrevet

Vanskelege? I grunn ikkje, viss du tek deg 2 minutt til å lese dei.

For klasse B:

ENTEN: maksimal totalvekt på tilhengar: 750 kg og maksimal totalvekt på bil: 3500 kg, altså maksimal totalvekt på vogntog: 4250 kg.

ELLER: maksimal totalvekt på tilhengar og maksimal totalvekt på bil kan totalt vere maksimalt 3500 kg, samt at eigenvekt på bil inkl. førar skal vere tyngre enn maksimal totalvekt på tilhengar.

Sjølvsagt kan heller ikkje maksimal tilhengarvekt overstige den maksimale tilhengarvekta som er oppgitt i vognkortet.

For klasse BE:

Tut og kjør så lenge du ikkje overstig den maksimale tilhengarvekta som er oppgitt i vognkortet.

Skrevet
du har aldri lov til å dra mer enn hva bilen veier, jeg har en 530 som det står at jeg har lov til å dra 1900kg henger men bilen veier mye mindre enn det, så jeg kan aldri dra 1900kg med den bilen uansett hvordan billapp jeg har.

så du kan max dra det bilen din veier med B eller BE lappen. men har du be lapp kan du kjøre totalt 7T mener jeg det er. vis du kjører bil 3500kg ,kan du dra 3500kg med BE lappen..

Dette er bare tull. Med BE har man lov å trekke det bilen har lov til i vognkortet (må ta hensyn til både tillatt vogntogvekt og tillatt hengervekt). Hvorfor i alle dager skulle man ellers hatt det feltet i vognkortet? Kjører jeg (som har BE) med 7ern min som veier 1700kg har jeg fortsatt lov å trekke 1900kg med den. Kjører jeg Landcruiseren på jobb så har jeg fullt lov å trekke 2800kg. Kjører jeg en Discovery/Defender/Rexton m.fl., så har jeg fullt lov å trekke 3.5 tonn, selv om ingen av de veier i nærheten av det. Den eneste gangen jeg kanskje ikke har det, er faktisk helt motsatt av det du sier, altså hvis jeg laster bilene såpass tungt i tillegg at henger + bil med varer overstiger tillatt vogntogvekt. Den må man som sagt også passe på, og den gjelder naturligvis uavhengig av om man har B eller BE på lappen.

Bilens egenvekt har KUN betydning om man IKKE har BE og ønsker å trekke over 750kg. Da spiller i tillegg hengerens tillate totalvekt inn, den skal ikke overstige bilens egenvekt og de til sammen skal ikke overstige 3500kg.

Dere som fortsatt ikke har forstått dette:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... lasse+B%29

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... asse+BE%29

Skrevet

Maksimal utnyttelse av tilhengarvekt med klasse B:

-Bil med eigenvekt på 1675 kg, altså 1750 kg inkl. førar på 75 kg.

-Tilhengar med maksimal totalvekt på 1750 kg.

Tilhengaren kan ALDRI vere tyngre enn dette, og er bilen lettare må også tilhengaren ha tilsvarande mindre maksimal totalvekt.

Skrevet

Bjørn 320,jeg og kan reglene men vet av erfaring at mange ikke skjønner de! Driver opplæring på blant annet BE,og snakker med en god del folk ang dette...;) Lurte bare påhva du mente var svada av de siste innleggene,var nemlig flere av de som var inne på sporet...:) Gunnar har jo komt med fasiten blant andre..:)

Skrevet
Inne på sporet ja, men å f.eks påstå at ein aldri (sjølv med BE) har lov å dra tilhengarar som er tyngre enn bilen, det vil eg kalle svada...

D har du helt rett i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...