Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg hadde aldri brukte 1,1mil på en think da hadde jeg heller kjøpt en M5:D

Hehe, tror ikke det er mange som er særlig villig til å betale 1,1mill nei. Men få denne i serieproduskjon og vi snakker Golf med kjøreegenskaper samt miljøvennlig. Da begynner det å ligne noe :wink:

Kan ta et sitat fra ett av Tysklands mest annerkjente blader: Framtiden er i Norge. Med direkte hentydning til nettopp dette bilmerket 8)

Skrevet

Kan ta et sitat fra ett av Tysklands mest annerkjente blader: Framtiden er i Norge. Med direkte hentydning til nettopp dette bilmerket 8)

Med mindre en av de store bilprodusentene kjøper Think er fremtiden ikke i Norge... og en av de store bilprodusentene har faktisk allerede vært eier av Think, men solgte firmaet igjen (Ford - trolig fordi det ikke er økonomi i prosjektet). Ergo er fremtiden ikke i Norge iom. at det er en avgjørende forskjell på hederlig omtale og big business. Det er etter min mening stadig for tidlig å droppe fosilt brennstoff helt, men myndighetene burde presse bilprodusentene til innen 5-6 år å utvikle alminnelige motorer som har et gjennomsnitlig forbruk helt ned mot 0,25 liter bensin pr. mil. Altså under det halve i forhold til i dag... og legg merke at jeg skriver bensin og ikke diesel.

Skrevet

At denne bilen skal kunne klare å kjøre svimlende 12 mil på hver av "drivstoffene" er jo helt latterlig! Det må snart skje noe med tanke på hvor langt du kan kjøre på en full "tank" med batterier. 12 mil er jo ingenting. Snakker man om rekkevidde på 50 mil+ så begynner dette å bli interessant, men akkurat nå er det nok en fiasko.

Ja da, den kan kjøre 24 mil med begge tilsammen men det er fortsatt alt for lite.

Skrevet

BMW sin miljøbil blir et 318D, samme opplegg som 118D, altså under 120g Co2.

Har vi slike regler her i Norge, eller er det som vanlig, Europa har et opplegg, men Norge som "miljønasjon" kjører sitt eget vinglete løp?

Dvs vi blir straffet gjennom miljøgebyrer, problemet er bare at disse gebyrene ikke kommer miljøet til gode, men det kommer inn i det store intet.

:roll:

For et patetisk land, men vi får de politikerne vi fortjener!

Grunnen til at BMW er på kjøpevogna, er at de trenger et merke som kan få ned totalen av Co2'en.

Når de nå når 2 mil biler solgt i løpet av kort tid, er de å regne som storbilprodusent, da får de et krav på seg i USA, om et snitt forbruk på Co2 på--- hm, var det 140g?

Jeg husker egentlig ikke nivået - men mener dette er årsaken!

Skrevet

Grunnen til at BMW er på kjøpevogna, er at de trenger et merke som kan få ned totalen av Co2'en.

Når de nå når 2 mil biler solgt i løpet av kort tid, er de å regne som storbilprodusent, da får de et krav på seg i USA, om et snitt forbruk på Co2 på--- hm, var det 140g?

Jeg mener den primære årsaken er at bilprodusentene iht. nye regler fra bl.a EU-kommisjonen må balansere bilmodellenes samlede CO2 utslipp mot et generelt gjennomsnitt på 160 gram pr. kilometer. For en produsent som f.eks BMW vil det være helt umulig å nå dette målet med SUV´er på programmet... også selvom BMW inkluderer Mini i regnskapet. Det har derfor vært antydet at BMW kanskje er på vei inn i et strategisk samarbeide med PSA (Citroën og Peugeot)... iom. at de allerede har et samarbeide når det gjelder flere av motorene i Mini, men dette er ikke bekreftet. Straffen for ikke å nå et gjennomsnitlig CO2 utslipp på 160 gram pr. kilometer (altså i relasjon til hele modellprogrammet) er bøter på opp til 260 Euro pr. gram C02 utover 160 gram pr. kilometer pr. bil solgt som ikke tilfredstiller kravet. For Porsche er denne utviklingen katastrofal og man forstår derfor bedre hvorfor det var helt avgjørende å få kontrollen over VAG.

Skrevet

Jeg mener den primære årsaken er at bilprodusentene iht. nye regler fra bl.a EU-kommisjonen må balansere bilmodellenes samlede CO2 utslipp mot et generelt gjennomsnitt på 160 gram pr. kilometer. For en produsent som f.eks BMW vil det være helt umulig å nå dette målet med SUV´er på programmet... også selvom BMW inkluderer Mini i regnskapet. Det har derfor vært antydet at BMW kanskje er på vei inn i et strategisk samarbeide med PSA (Citroën og Peugeot)... iom. at de allerede har et samarbeide når det gjelder flere av motorene i Mini, men dette er ikke bekreftet. Straffen for ikke å nå et gjennomsnitlig CO2 utslipp på 160 gram pr. kilometer (altså i relasjon til hele modellprogrammet) er bøter på opp til 260 Euro pr. gram C02 utover 160 gram pr. kilometer pr. bil solgt som ikke tilfredstiller kravet. For Porsche er denne utviklingen katastrofal og man forstår derfor bedre hvorfor det var helt avgjørende å få kontrollen over VAG.

Det høres logisk ut, jeg mener bestemt at det var ennå strengere i US men poenget er det samme.

(California har bl.a pr idag meget strenge regler allerede)

PSA og BMW?

:?

Skrevet

Det er jo hevdet over enhver tvil at Tyske premiumerker må ta ett krafttak, ikke så ille stilt som folket over dammen(USA), men de merkene som ikke følger opp nå får problemer.

Gammelt nytt, men her er link til kravene som EU har stilt krav/forslag til, og som dere ser frk.Merkel klarte ved litt lobbyvirksomhet å øke kravet fra 120 til 130gr, for dette er som de sier ryggreden til Tysk industri idag. 1 av 7 jobber i bilindustrien.

http://www.bt.no/forbruker/bilogmotor/article344505.ece

Videre går spekulasjonen om en ren el.bil fra BMW en høy gang, og derfor håpte jeg at BMW kunne handle Norsk av ren patriotisme. Tenk å få produsert denne i Norge 8)

http://blog.seattlepi.nwsource.com/electricvehicleguide/archives/137840.asp

Sitat: Reithofer said. He also said that "co-operation [with another car maker] is possible" but stated that BMW would decide by the end of 2008 "whether to go it alone".

Når det gjelder omtalen i Tysk presse så er denne virkelig lagt merke til rundt om i verden. At Ford solgte igjen skyldes ikke bare økonomi. Jeg husker ikke helt historien, men Ford startet vel med delvis nedlegging samt å planlegge utflagging av restene, eller?? Fredrik, kom med fasit :wink:

Skrevet

Når det gjelder omtalen i Tysk presse så er denne virkelig lagt merke til rundt om i verden. At Ford solgte igjen skyldes ikke bare økonomi. Jeg husker ikke helt historien, men Ford startet vel med delvis nedlegging samt å planlegge utflagging av restene, eller?? Fredrik, kom med fasit :wink:

Jeg har dessverre ikke et konkret svar på hvordan fremtiden vil se ut når det gjelder biler og drivstoff, men jeg vet hvorfor Ford solgte Think bare to år etter at bilen ble relansert. Følgende er sakset fra en artikkel i BBC News (08.10.2002):

Last month, Ford announced it was ditching its zippy little battery-powered two-seater, the Ford Think, only a year after it was launched in the UK. About 1,000 had been shifted worldwide - way below Ford's target of 5,000 - yet the outlook for the Think had been promising. The car, which could be charged using a standard three-point plug, had been aggressively marketed, at least compared to other vehicles of its ilk. Companies such as the Body Shop, BT and the BBC leased models and even the Metropolitan Police have a Think panda car.

In the US, the Think went down well with environmentalists. Indeed, drivers angry at Ford's decision have formed a protest group called Rethink, and they are planning a demonstration in San Francisco on Thursday. Yet Ford's problems with the Think - lack of demand, poor battery performance - are the same problems that have dogged electric cars from the year dot, says motor industry expert, Professor Garel Rhys.

"The problem has always been with the battery - no one has ever worked out how to pack as much energy into a fuel source as you get with a gallon of petrol. Of course, Ford knew the score when it launched the Think, and the car was marketed to its strengths: re-charging costs a few pence; it was always meant to be just a city runabout; in the UK electric cars are exempt from road tax and planned congestion charges.

Tempting, but not enough to draw in a mass market, says Mr Rhys.

"You may buy a car just to drive in the city, but then there's always the one weekend when you'll want to go out of town. People don't buy cars for fun, and if they do it's not cars like that."

Skrevet

Kanskje Ford should ReThink salget av merket. Som nevnt over, BMW vil meget trolig komme med en El.bil og nå går Audi ut og sier akkurat det samme:

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article2410190.ece

Jeg tror faktisk Ford gjorde ett dumt valg, og vil også tro at det lå andre grunner bak en den offisielle uttalelesen til Ford.

BMW får skryt igjen for sin efficient dynamics. VW er ikke like anerkjent for sin bluemotion :wink:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=524750

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...